در طراحی مسیرهای خروجی ساختمان باید چه نکات ایمنی رعایت شود؟

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در مورد نکات ایمنی که باید برای راه‌های خروجی در ساختمان‌ها رعایت شود، از جمله تعداد راه‌های خروجی و ویژگی مسیرهای ایمن، سخن گفت.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که باعث کاهش تعداد افراد آسیب‌دیده، کشته‌ها و مصدومان در حوادث آتش سوزی می‌شود وجود راه‌های خروج ایمن است.

وی گفت: راه خروج ایمن به مسیر ممتد و بدون مانعی گفته می‌شود که برای رسیدن از هر نقطه ساختمان یک معبر عمومی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین طبق قانون از فاصله ۲۰ سانتی‌متری از آخرین نقطه فضا تا رسیدن به محل خروج در طبقه همکف راه خروج گفته می‌شود؛ همچنین ابتدای پله تا قسمتی که دستگاه پله در طبقه همکف به اتمام می‌رسد، شامل مسیر خروج می‌شود.

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: قسمت تخلیه خروج در طبقه همکف ساختمان از محل پلکان تا قسمتی که وارد گذر و فضای امن ساختمان می‌شویم که شامل لابی یا حیاط مجموعه است، اطلاق می‌شود.

وی تصریح کرد: در یک ساختمان استاندارد بخش‌های مختلفی از جمله کاربری، ارتفاع ساختمان، زیربنای ساختمان و شرایط بهره‌برداری از آن وجود دارد که در تعیین تعداد مسیرهای خروج مهم است، لذا به طور معمول ساختمان باید دارای دو راه خروج باشد که یکی از آن مسیرها دستگاه پله است.

کاوه‌آهنگران خاطرنشان کرد: راه‌های خروج باید همیشه از مصالح غیرقابل اشتعال ساخته شود و مسیر باید حداقل دو ساعت مقاومت در برابر حریق داشته باشد، همچنین بدنه دستگاه پله و اطراف آن، ورودی‌ها، درهای منتهی به آن، شرایط مقاومت آن در برابر حریق و داشتن عرض مناسب بسیار مهم است.

وی افزود: روشنایی مسیرهای خروج اهمیت زیادی دارد همچنین باید دقت شود تا مانعی در مسیر خروج که موجب کم شدن عرض مسیر شود وجود نداشته باشد، به علاوه باید توجه شود که جان‌پناه‌ها، نرده‌ها و مسیر خروجی لغزنده و غیرایمن نباشد تا باعث سرخوردگی و سقوط افراد نشود.

کد خبر 628244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.