عزم جدی برای مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک وجود ندارد و قوه قضائیه باید به موضوع ورود و با سازمان‌های متخلف برخورد کند.

سوده نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و افزایش واگن‌های مترو و اتوبوس شهرداری تهران مشکل بودجه وجود دارد، بنابراین در توسعه ناوگان عمومی سهم دولت باید تأمین شود و در شورای ششم تهران این موضوع مورد تاکید است.

وی ادامه داد: موضوع پرداخت سهم دولت از افزایش ناوگان عمومی شهردار تهران باید در هیئت دولت پیگیری شود، زیرا وقتی واگن‌های مترو و اتوبوس افزایش یابد، در کاهش ترافیک روزانه معابر شهر تأثیرگذار است.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: کمبود تعداد اتوبوس‌ها و فرسودگی آنها در شهر تهران باعث افزایش آلودگی هوا شده است، همچنین تردد با خودروهای شخصی ترافیک بیشتری را ایجاد می‌کند و سبب می‌شود آلودگی هوا تشدید شود، لذا لازم است شهرداری به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: تأثیر بلندمدت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان از عواملی است که باعث شده است سازمان‌ها در انجام تکلیف خود کم‌توجه شوند، اگر این موضوع همچون شیوع کرونا در جامعه اثرگذاری سریع داشت، تمام نهادها برای اجرا شدن قانون هوای پاک اقدامات لازم را انجام می‌دادند.

نجفی گفت: آلودگی هوا به سرعت روی سلامت شهروندان اثرگذار نیست، اما بی‌توجهی به این موضوع سبب می‌شود که تأثیرات مخرب هر روز افزایش یابد و فرد به مرور زمان فرصت طلایی درمان را از دست بدهد.

وی افزود: طبق آمار سازمان حفاظت محیط زیست، سال گذشته ۱۴۰۰ بیش از شش هزار نفر به علت آلودگی جان خود را از دست دادند و در بلندمدت که بررسی کنیم، متوجه می‌شویم تعداد قربانیان آلودگی هوا از ویروس کرونا بیشتر است، اما با توجه به اینکه به سرعت در سلامتی افراد اثرگذار نیست، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: یکی از دلایل اجرا نشدن قانون هوای پاک موضوع بودجه است، در این قانون استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزین‌سوز و تعویض خودروهای فرسوده مورد تاکید است و از سوی دیگر تغییر نوع سوخت صنایع بزرگ و آلاینده باعث شده است برای اجرای قانون هوای پاک مشکلاتی وجود داشته باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: متولی مقابله با آلودگی هوا سازمان محیط زیست است و سایر سازمان‌ها نیز در موضوع آلودگی هوا نقش دارند، البته سوخت صنایع بزرگ و کارخانه‌ها یا تردد خودروهای فرسوده در این بین بی‌تاثیر نیست اما همچنان عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک وجود ندارد و قوه قضائیه باید به موضوع ورود و با سازمان‌های متخلف برخورد کند.

کد خبر 627749

برچسب‌ها