اینجا افراد زنده‌اند

«اینجا افراد زنده‌اند»، روایت زندگی مشاهیر و بزرگان شهر هنرپرور و فرهنگ‌دوست شهر اصفهان است که بر اساس سالروز خاکسپاری آنان در مجموعه تاریخی تخت فولاد، قصه زندگی آنان به شیوه نو روایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز_ یکشنبه بیست‌وهفتم آذرماه_ مصادف با درگذشت و خاکسپاری مشاهیر و بزرگان شهر اصفهان در مجموعه تاریخی تخت فولاد است.

اینجا افراد زنده‌اند

سالروز درگذشت شیخ محمدحسن داورپناه قاضی عسکر

شیخ محمدحسن داورپناه‌قاضی‌عسکر، فرزند میرزاحسین خوانساری، متولد ۱۲۵۹ ه.ش در خوانسار، عالم فاضل، از شاگردان آخوند کاشی، آخوند گزی، سیدمحمدباقر درچه‌ای، سیدمحمدکاظم یزدی، شریعت اصفهانی و آخوند ملامحمدکاظم خراسانی است.

وی در مدرسه درکوشک و مدرسه شیخ محمدعلی ثقه‌الاسلام فقه و اصول و در مسجد ساروتقی معقول را تدریس می‌کرد و شیخ مرتضی اردکانی نزد وی تحصیل کرد. مدت‌ها نیز در مدارس جدید نیز به تدریس پرداخت. در دانشکده ادبیات اصفهان به تدریس ادبیات پرداخت.

وی همچنین به عنوان قاضی عسکر در ارتش به خدمت مشغول بود. این عالم فاضل در ۲۷ آذر ۱۳۴۱ ه.ش درگذشت و در تکیه سیدالعراقین به خاک سپرده شد.

اینجا افراد زنده‌اند

از بناهای تکیه سیدالعراقین، چهارتاقی داورپناه است که سقف این بقعه با گنبد رُک هشت‌ضلعی و کاشی‌کاری زیبا همراه با نقوش هندسی و خطوط کوفی بنایی، پوشانده شده است. در قسمت داخلی گنبد دو کتیبه شامل اشعار استاد منوچهر قدسی در مرثیه فوت داورپناه است.

کد خبر 627522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.