رخداد بزرگ‌ترین و پرتعدادترین زلزله در استان‌ سمنان

در هفته گذشته، زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر آرادان استان سمنان را در عمق ۹ کیلومتری زمین لرزاند، این زلزله ۶ پس لرزه داشت که بزرگ‌ترین آن ۳.۲ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمین‌لرزه نتیجه رهایی ناگهانی انرژی از داخل پوسته زمین است که امواج ارتعاشی را ایجاد می‌کند، زمین‌لرزه‌ها توسط دستگاه زلزله‌سنج یا لرزه‌نگار ثبت می‌شود. هر چقدر کانون زلزله عمیق‌تر باشد، آسیب رسیدگی نیز کمتر می‌شود، مقدار بزرگی یک زلزله متناسب با انرژی آزاد شده زلزله است.

زلزله‌های کوچک‌تر از بزرگی سه ریشتر اغلب غیر محسوس و بزرگ‌تر از شش ریشتر خسارت‌های جدی را به بار می‌آورند، ایران به عنوان بخشی از کمربند کوه‌زایی آلپ_هیمالیا، همواره از زلزله‌خیزی بالایی در طول تاریخ برخوردار بوده است، به گونه‌ای که بخش‌های مختلف کشور توسط زمین‌لرزه‌های ویران‌گر متعددی پوسته تخریب شده و این پدیده، مهم‌ترین بلای طبیعی کشور محسوب می‌شود.

زلزله ممکن است در مقیاس کم اتفاق بیفتد و هیچ‌کس متوجه وقوع آن نشود یا اینکه در ریشترهای بالاتر ایجاد شود و تلفات مالی و جانی زیادی به بار آورد. ازآنجاکه بعضی از کشورها روی گسل قرار دارند، احتمال وقوع زلزله در آن‌ها زیاد است، اما هیچ کشوری در دنیا از زلزله مصون نیست.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به شرح زیر است:

یکشنبه بیستم آذرماه

براساس بررسی زلزله‌های هفته گذشته، شهر سالند استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر و رازقان استان مرکزی زلزله‌ای به بزرگی ۲.۹ ریشتر را تجربه کرده‌اند.

دوشنبه بیست‌ویکم آذرماه

سومار استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگی سه ریشتر را تجربه کرد؛ کنگ استان هرمزگان، باغ‌ملک خوزستان، سفیدآبه سیستان و بلوچستان، بابامنیر فارس، پره‌سر گیلان و ازگله کرمانشاه نیز به ترتیب ۳.۹، ۳.۳، ۲.۹، ۳.۵، ۲.۹ و ۲.۶ ریشتر را احساس کردند.

سه‌شنبه بیست‌ودوم آذرماه

در نصرت‌آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۹ ریشتر، بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۵ ریشتر و خرم‌آباد استان مازندران ۲.۹ ریشتر نیز رخ داده است.

روز سه‌شنبه بیست‌ودوم آذرماه شهرستان بشرویه استان خراسان جنوبی زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر رخ داد که دو پس لرزه با مقیاس‌های ۲.۸ و چهار ریشتر داشته است.

چهارشنبه بیست‌وسوم آذرماه

نایبند استان خراسان جنوبی، کوخرد استان هرمزگان، بشرویه خراسان جنوبی، جعفریه استان قم به ترتیب زلزله‌هایی در مقیاس ۲.۷، ۲.۸، ۲.۹ و ۲.۸ را احساس کردند.

بزرگ‌ترین زلزله در روز چهارشنبه بیست‌وسوم آذرماه در بندمقام استان هرمزگان با بزرگی ۳.۲ ریشتر رخ داده است.

پنجشنبه بیست‌وچهارم آذرماه

ساعت ۰۵:۱۱ روز پنجشنبه بیست‌وچهارم آذرماه، زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر آرادان استان سمنان را در عمق ۹ کیلومتری زمین لرزاند، این زلزله شش پس لرزه داشت که بزرگترین آن ۳.۲ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین بوده است.

در این روز همچنین بشرویه استان خراسان جنوبی، چمستان استان مازندران و شبستر آذربایجان شرقی به ترتیب ۲.۸، ۳.۲ و ۲.۶ ریشتر لرزید.

جمعه بیست‌وششم آذرماه

در روز جمعه بندر چارک استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است و کانون آن ۱۹ کیلومتری بندرچارک ،۴۰ کیلومتری جزیره کیش و ۴۹ کیلومتری جناح استان هرمزگان گزارش شد، همچنین لین زلزله یک پس لرزه به بزرگی ۲.۹ ریشتر را یک ساعت پس از زلزله اول تجربه کرده است، همچنین در قصر شیرین استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگی ۲.۹ ریشتر به ثبت رسیده است.

کد خبر 627220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.