شهر از منظر نابینایان ترسیم می‌شود

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: در نظر داریم طی فراخوانی در قالب مقاله، پژوهش و دل‌نوشته از شهروندان نابینا دعوت کنیم تا از منظر خود شهر را برای مسئولان شهری ترسیم کنند.

به گزارش ایمنا، میثم بکتاشیان در نشست با پژوهشگران نابینا که به مناسب هفته پژوهش و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری موظف است با مناسب‌سازی معابر، افزایش فضاهای آموزشی و فرهنگی با دسترسی آسان، شهر را برای حضور معلولان و نابینایان آماده کند.

وی با اشاره به خدمات بخش نابینایان کتابخانه فاطمه الزهرا (س) گفت: این کتابخانه واقع در خیابان فروغی و کتابخانه ولی‌عصر (عج) وابسته به نهاد کتابخانه‌ها تنها مراکزی در شهر اصفهان است که بخش ارائه خدمت به نابینایان آن فعال است، بنابراین اولویت‌بندی برنامه‌ها و هماهنگی دو مرکز جهت ارائه خدمات با کیفیت ضروری است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان از افزایش بودجه تولید کتاب‌های گویا در کتابخانه فاطمه الزهرا (س) خبر داد و افزود: افزایش کتاب‌های گویا اتفاق خوبی است، اما به دلیل بالا بودن حجم انتشارات و کتب جدید در حوزه‌های مختلف، گویا کردن تمام این منابع امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید گویا کردن کتاب‌های رفرنس و منابع اصلی پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اولویت قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: بهره‌جویی از گویندگان حرفه‌ای به کیفیت و توسعه کتاب‌های گویا کمک بسزایی می‌کند، لذا اعلام فراخوانی برای جذب گویندگان و دعوت از فعالان این حوزه در اولویت است.

در ادامه این نشست که در محل کتابخانه ولی‌عصر (عج) یکی از کتابخانه‌های تخصصی و مجهز برای نابینایان برگزار شد، جمعی از دانشجویان و پژوهشگران نابینا موانع و مشکلات خود در حوزه کتابخانه‌ها و پژوهش همچون کمبود کتب گویا و منابع اصلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پرهزینه بودن تولید کتاب‌های گویا، کمبود کتب الکترونیک و دسترس‌پذیر نبودن منابع اطلاعاتی برای نابینایان، بالا رفتن هزینه کاغذ بریل، نبود استانداردسازی سایت‌های اطلاعاتی کتابخانه‌ها و دانشگاهی و نبود یک واحد آموزش مرجع، گسترده و کامل برای پژوهشگران و دانشجویان نابینا را مطرح کردند.

به گزارش ایمنا، کتابخانه گویای فاطمه زهرا (س) ۲۰ هزار نسخه کتاب گویا در آرشیو خود موجود دارد که تاکنون ۱۷۰ عضو رسمی و همچنین بیش از دو هزار عضو نیز به صورت موردی یا حضوری به مرکز مراجعه می‌کنند و از منابع استفاده می‌کنند. در بخش گویای این کتابخانه نیز خدمات پستی برای دانشجویان و پژوهشگران نیز انجام می‌شود.

کد خبر 627124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.