طرح‌های‌ هادی روستایی "سامان" مصوب نشده است

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان سامان در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: طرح‌های‌ هادی روستاهای شهر سامان به دلیل مخالفت شرکت آب منطقه‌ای مصوب نشده است و این مسئله مشکلات دیگری را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا چهلگردی امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم آذر_ در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات زمین و مسکن در شهرهای زیر ۱۵ هزار نفر، اظهار کرد: در این شهرها مسائلی وجود دارد که باعث مشکلاتی برای مردم شده است.

وی افزود: این سکونتگاه‌ها روستا یا شهر بزرگ نیستند و از مزایایی که برای هر دو طرف در نظر گرفته شده است، محروم هستند.

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان سامان در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری افزود: بنیاد مسکن برای روستاها تسهیلات ساخت مسکن در نظر گرفته است، اما شامل شهرهای زیر ۱۵ هزار نفر نمی‌شود و از سوی دیگر شهرهای بالای ۱۵ هزار نفر نیز از تسهیلاتی برای ساخت مسکن برخوردار هستند که باز هم در شهرهای کوچک چندان دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های هادی روستایی شهرستان سامان مشکلاتی دارد، تصریح کرد: طرح‌های هادی روستاهای شهر سامان به دلیل مخالفت شرکت آب منطقه‌ای مصوب نشده است و این مسئله مشکلات دیگری را در پی داشته است.

چهلگردی اضافه کرد: از آنجایی که نزدیک ۶۰ کیلومتر از مسیر رودخانه زاینده‌رود در استان چهارمحال‌وبختیاری واقع است و برخی از روستاها در حاشیه این رودخانه قرار دارند، شرکت آب منطقه‌ای حریم کیفی و کمی رودخانه را مطرح کرده است که اجازه تصویب طرح‌های هادی روستایی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: برای مثال یک روستایی مالک یک خانه روستایی ۵۰۰ ساله است که به ارث برده است و اکنون می‌خواهد آن خانه را تخریب و بازسازی کند، به دهیاری مراجعه می‌کند و دهیاری وی را به بنیاد مسکن ارجاع می‌دهد. بنیاد مسکن نیز به این دلیل که خانه در حریم رودخانه قرار گرفته است با استعلام از شرکت آب منطقه‌ای اجازه ساخت‌وساز به روستایی را نمی‌دهد. پس یک روستایی که تمام دارایی او همان زمین به ارث رسیده است، چکار باید کند؟

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان سامان در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری افزود: از سوی دیگر چون شرکت آب منطقه‌ای مجوز ساخت نمی‌دهد بنیاد مسکن هم نمی‌تواند تسهیلات ساخت مسکن را در اختیار مراجع قرار دهد، این مشکل باید به نحوی رفع شود؛ چرا که دارای تناقض است.

وی تصریح کرد: آب منطقه‌ای حریم برای رودخانه تعیین می‌کند و خانه برخی روستاییان در حریم رودخانه قرار دارد پس باید با زمینی بیرون از حریم معاوضه شود تا مردم بتوانند خانه‌ها خود را نوسازی کنند.

چهلگردی اضافه کرد: بنیاد مسکن به زوج‌های جوانی که تازه زندگی خود را شروع کرده‌اند، زمین اعطا می‌کند اما مجوز ساخت آن را نمی‌دهد به این دلیل که زمین در حریم رودخانه قرار دارد، این نشان می‌دهد قوانین دارای تناقض است که باید به نحوی برطرف شود.

کد خبر 626602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.