نماینده نجف‌آباد از پاسخ‌های وزیر دادگستری قانع شد

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی از پاسخ های وزیر دادگستری در مورد اجرای قانون اعاده اموال نامشروع قانع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نشست علنی امروز _سه‌شنبه، بیست‌ودوم آذرماه_ مجلس شورای اسلامی سوال ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد از امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری در مورد قانون اعاده اموال نامشروع در دستور کار مجلس قرار گرفت.

خلاصه سوال: علت اجرا نشدن قانون اعاده اموال نامشروع مسؤلین (قانون الحاق موادی به قانون اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی) که حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به خزانه برمی‌گردد و جلب اعتماد سلب شده مؤثر است، چیست؟

ابوترابی نماینده سوال‌کننده در مورد اعاده اموال نامشروع گفت: در مبارزه با فساد باید صدا بلند شود، در این راستا باید اقدامات جدی انجام شود باید این قانون با جدیت در دستور قرار گیرد تا اعتماد مردم ترمیم شود.

نماینده مردم نجف‌آباد با اشاره به اهمیت جلب رضایت مردم اظهار کرد: هر جا که گوش به حرف رهبری ندادیم، ضربه خوردیم باید از خود شروع کنیم و شفافیت مالی را در دستور کار خود قرار دهیم.

در ادامه وزیر دادگستری گفت: در قانون اعاده اموال نامشروع، برای برخی از دستگاه‌ها تکالیفی را ایجاد شده است که آنها به دادستان کل کشور گزارش دهند و دادستان کل کشور به دادستان مراکز استان‌ها بررسی کنند؛ اگر اموال نامشروع بود از دادگاه اصل ۴۹ تقاضا کنند که این اموال به بیت‌المال یا صاحب حق برگردد و این دستگاه‌هایی که باید گزارش دهند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون دادستان‌های عمومی و انقلاب، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور، مرکز اطلاعات مالی وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مکلف هستند اطلاعات و مستندات راجع به اموال افراد مشمول این بخش را که ظن به عدم مشروعیت اموال آنها دارند، به دادستان کل کشور اعلام کنند.

رحیمی افزود: طبق این قانون هریک از شهروندان و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند اطلاعات خود در خصوص اموال نامشروع اشخاص مشمول این بخش را به دادستان کل کشور اعلام کنند، دادستان کل کشور مکلف است طرق قابل دسترسی را برای اعلام گزارش‌های مردم ایجاد کند، قوه قضائیه در سال ۹۹ دستورالعمل اجرای این قانون را آماده کرده است و دادستانی کل کشور سامانه را ایجاد کرده است که مردم بتواند اموال نامشروع را گزارش دهند.

در نهایت نماینده نجف‌آباد از توضیحات وزیر، مشروط به اینکه رئیس مجلس، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و اعضای این کمیسیون شکایت واصله به کمیسیون اصل ۹۰ را با حضور دادستان و رؤسای این دستگاه با عزمی واحد پیگیری کنند، قانع شد.

کد خبر 626414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.