ظرفیت همکاری فارغ‌التحصیلان با مراکز دانشگاهی فراهم شده است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: درحال‌حاضر ظرفیت‌هایی ایجاد شده است تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند همکاری خود را در قالب پژوهش با دانشگاه حفظ و به حل مسائل کشور و تولید دانش و فناوری کمک کنند.

هادی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به لزوم اختصاص بازار به شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد این اقدام نیازمند سیاست‌گذاری صحیح است، زیرا احتمال دارد در این زمینه مفاسدی شکل گیرد.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر برخی از شرکت‌ها تلاش می‌کنند خود را دانش‌بنیان تلقی کنند تا از مزایای ایجاد شده استفاده کنند، ادامه داد: در راستای برخی سخت‌گیری‌ها، شرکت‌های کوچک و تازه‌تأسیس نمی‌توانند به بازار وارد شوند، بنابراین در این زمینه سیاست‌گذاری صحیح نیازمند مهارت است تا بازارهای داخلی به گونه‌ای تقسیم شوند که شرکت‌های دانش‌بنیان از این بازارها بهره‌مند شده، به تدریج توسعه یابند و بازارهای بین‌المللی را فتح کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نمونه‌های موفقی از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که توانستند به بازارهای بین‌المللی ورود کنند، رمز موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان به افزایش مقیاس تولیدی آن‌ها بازمی‌گردد. درصورتی که مقیاس تولید منحصر به بازارهای محدودی باشد در درازمدت این مقیاس از بین می‌رود، بنابراین توسعه بازار برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای بین‌المللی نیازمند این است که در گام نخست بازارهای داخلی در اختیار آن‌ها قرار گیرد که بخشی از آن نیازمند حمایت‌های دولتی است.

دانشجویان یکی از بال‌های مهم پژوهش هستند

امیری با اشاره به استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی در بحث پژوهش، گفت: تاکنون کمتر شاهد این موضوع بودیم که انجمن‌های علمی به صورت جدی به بحث پژوهش وارد شوند، درصورتی‌که دانشجویان یکی از بال‌های مهم پژوهش هستند.

وی ادامه داد: پیش‌تر ترکیبی در دانشگاه‌ها وجود داشت که تصور می‌کردند دانشجویان کارشناسی نمی‌توانند در فرآیند پژوهش وارد شوند درصورتی‌که با اقدامات جدید، دانشجویان کارشناسی را ذی‌صلاح برای ورود به مباحث پژوهشی می‌دانیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به اینکه ذهن دانشجویان کارشناسی آزادتر است، ارزش ایده‌های آن‌ها حتی از مقاطع بالاتر بیشتر است؛ به همین دلیل انجمن‌های علمی می‌توانند با تغییر مسیر از اقدامات فرهنگی، هنری و سیاسی به سمت پژوهش‌های حل مسئله در حوزه‌های مختلف، تولید دانش و فناوری تسهیل‌گر باشند.

گسترش پژوهش‌های دانشجویی در دوره کارشناسی

وی افزود: توانمندسازی دانشجویان برای پژوهشگرشدن می‌تواند در بستر انجمن‌های علمی رخ دهد. سیاست مراکز علمی در این رابطه اختصاص فضاهایی به انجمن‌های علمی است تا دانشجویان با کمک این فضا ایده‌های خود را توسعه داده و در شرایطی به مراکز رشد ارجاع شود.

امیری با بیان اینکه تلاش می‌کنیم پژوهش‌های دانشجویی در دوره کارشناسی را گسترش دهیم، اضافه کرد: پیش‌تر پژوهش در دوره‌های عالی (ارشد و دکتری) نقش ویژه‌ای داشت، اما با سیاست جدید وزارت علوم تلاش می‌کنیم ارتباط فارغ‌التحصیلان را با دانشگاه قطع نکنیم. شخصی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری اخذ کرده و فرآیند پژوهش را فراگرفته، نیروی آماده به خدمت است.

وی اضافه کرد: درحال‌حاضر ظرفیت‌هایی ایجاد شده است تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند همکاری خود را در قالب پژوهش با دانشگاه حفظ کرده و به حل مسائل کشور و تولید دانش و فناوری کمک کنند.

کد خبر 625526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.