نبود خوانایی در شهرهای امروزی

یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: ساختار شهرهای امروزی و سازمان کالبدی آن‌ها از نظم پاسخ‌گو و هویت‌مند تبعیت نمی‌کند. نبود خوانایی در شهرها موجب ایجاد تصویر مبهم از مراکز شهری می‌شود و راهیابی ساکنان به سمت عناصر مهم شهر را با مشکل مواجه می‌کند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهرهای بزرگ امروزی یا به تعبیری شهرهای مدرن، نبود خوانایی است که موجب شده هویت شهری تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی افزود: تصویر نقش‌بسته از کلان‌شهر تهران در ذهن شهروندان، مسافران و رهگذران تراکم ساختمان و شبکه دسترسی‌های در هم پیچیده است، اما شهری همانند اصفهان دارای یک استخوان‌بندی ویژه است به نحوی که یک شخص با ترسیم دو خط عمود بر هم و اتصال میدان نقش جهان و کوه صفه، گویا شهر اصفهان را ترسیم کرده و به آن هویت بخشیده است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شریان‌های اصلی به عنوان بخشی از ساختار شهر باید با رعایت سلسله‌مراتب حرکتی به هسته محلات شهر برسد و در مرکز محله نیز خدمات متنوعی جهت تأمین نیاز روزانه شهروندان لحاظ شود، به این ترتیب می‌توان انتظار داشت یک محله به مرور زمان هویت کالبدی پیدا کند که در طول زمان منجر به ایجاد تصویر ذهنی در شهروندان می‌شود.

مؤمنی ادامه داد: خوانایی در سطح محلات و در مقیاس بزرگ‌تر در شهرها موجب تقویت هویت شهری و ایجاد حس تعلق در شهروندان می‌شود و زمینه‌های مشارکت شهروندان در امور شهری را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: از دیگر فواید خوانایی در شهرها، ایجاد هماهنگی بین شبکه دسترسی و ساختار اجتماعی و در نهایت شکل‌گیری کالبد شهری است تا تصویر مناسبی از شهر در ذهن عموم شهروندان شکل بگیرد و انتظاراتشان از محیط پیرامون برآورده شود که در نهایت موجب سرزندگی و ایجاد نشاط در شهروندان می‌شود.

مؤمنی تصریح کرد: ساختار شهرهای امروزی و سازمان کالبدی آن‌ها از نظم پاسخ‌گو و هویت‌مند تبعیت نمی‌کند و میزان رضایت شهروندان از شهر تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. نبود خوانایی در شهرها موجب ایجاد تصویر مبهم از مراکز شهری می‌شود و راه‌یابی ساکنان به سمت عناصر مهم شهر را با مشکل مواجه می‌کند.

وی گفت: با تقویت کیفیت شاخص خوانایی در محیط‌های شهری، مردم می‌توانند مظاهر احساسی شهر را بی آنکه خللی به تصویر نخستین و اصلی آن‌ها از شهر وارد شود، درک کنند و هر عامل تازه را با عوامل قدیمی پیوند دهند.

این کارشناس شهرسازی افزود: شناسایی و ارزیابی مؤلفه‌های ادراکی، ارتقای خوانایی و تدوین چارچوبی جهت سنجش این کیفیت‌ها به استخراج شاخص‌های کیفیت خوانایی در قالب سه لایه ادراکی-بصری، فضایی-کالبدی و عملکردی-فعالیتی کمک می‌کند.

کد خبر 622695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.