الزامات ایجاد توریسم فضایی چیست؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: سازمان‌های فضایی برای اینکه بتوانند بستر و پلتفرم مناسبی برای توریسم فضایی به‌دست آوردند، ابتدا باید حداقل اطمینان‌های لازمه را ایجاد کنند.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه گردشگری و توریسم فضایی گاهی اوقات تحت عنوان کیهان‌گردی نیز شناخته می‌شود، اظهار کرد: بشر هنوز به جایگاهی نرسیده است که گردشگری فضایی را تحت عنوان کیهان‌گردی معرفی کند.

وی افزود: به‌طورکلی منظور از توریسم فضایی جایی است که شرکت‌های فعال در این صنعت مسافرانی را با اهداف تجاری به فضا اعزام کنند؛ درواقع تاکنون بیشتر افرادی که به فضا رفته‌اند برای مأموریت‌های مختلف اعزام شده‌اند، اما در توریسم فضایی هدف متفاوت است.

این پژوهشگر علوم فضایی در رابطه با الزامات توریسم فضایی گفت: سازمان‌های فضایی برای اینکه بتوانند بستر و پلتفرم مناسبی برای توریسم فضایی به‌دست آوردند ابتدا باید حداقل اطمینان‌های لازمه را ایجاد کنند.

مرادی تصریح کرد: درواقع فضانوردانی که در قالب مأموریت‌های مختلف به فضا اعزام می‌شوند، درصورتی‌که طی مأموریت با مشکلی مواجه شده و آسیبی ببینند به دلیل اینکه شخص از قبل ریسک‌های این شغل را پذیرفته مشکلی برای سازمان فضایی رخ نمی‌دهد، اما در توریسم فضایی این گونه نیست.

وی در همین رابطه ادامه داد: در توریسم فضایی انتظار می‌رود که شرکت‌های مربوطه بتوانند مسافران را با امنیت کامل به فضا اعزام و سالم بازگردانند؛ بنابراین اگر یک توریست فضایی در هنگام سفر با مشکلی مواجه دهد، قطعاً بازتاب بدی در صنعت گردشگری ایجاد می‌شود.

این پژوهشگر علوم فضایی با اشاره به اینکه توریسم فضایی برای نخستین بار توسط سازمان فضایی روسیه مطرح شد، گفت: روسیه در زمینه اعزام انسان‌ها به فضا موفق‌تر از سازمان فضای آمریکا عمل کرده است و عملاً نخستین خط گردشگری فضایی را ایجاد کرد.

وی افزود: آمریکا هنگامی که از شاتل‌ها استفاده می‌کرد با تلفات بسیار زیادی مواجه شد به همین دلیل نمی‌توانست ریسک توریسم فضایی را بپذیرد، اما روسیه این کار را انجام داد و فضانوردانی از جمله یک مسافر ایرانی را به عنوان توریست به فضا فرستاد.

کد خبر 620836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.