۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
برنامه‌ریزی سیستمی در بستر GIS

یک کارشناس شهرسازی گفت: چنانچه شهرداری‌ها نتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را با سرعت و دقت به دست بیاورند، در حل مسائل شهری و تأمین منابع درآمدی با مشکل روبه‌رو می‌شوند؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی بستر مناسبی برای حل سریع و همه‌جانبه مسائل شهری است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سیستم اطلاعات جغرافیایی می‌تواند همانند بازویی برای مدیریت شهری عمل کند، اظهار کرد: با توجه به توسعه روز افزون شهرها باید اطلاعات ساختمانی را آرشیو و طبقه‌بندی کرد؛ یکی از انواع این روش‌ها استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی یا به اختصار GIS است.

وی افزود: از جمله امکاناتی که این سیستم در اختیار مدیریت شهری قرار می‌دهد، برنامه‌ریزی و ایجاد الگوی توسعه شهر، برنامه‌ریزی به منظور مکان‌یابی و توزیع بهینه خدمات شهری، آرشیو اطلاعات مکانی و استخراج تحلیل‌های فضایی SPATIAL ANALYSE، برنامه‌ریزی به منظور توسعه زیرساخت‌های شهری و همکاری با شرکت‌های زیرساخت است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌هایی که هر پنج سال یک بار باید توسط دولت انجام شود، طرح نفوس و مسکن است. پیشنهاد می‌شود این پروژه با مشارکت شهرداری‌ها به صورت سالیانه و با استفاده از network gis عملیاتی شود که دقت برنامه‌ریزان را با استناد به آمارهای جمعیتی بالا می‌برد و منجر به توسعه پایدار شهرها می‌شود.

مؤمنی تصریح کرد: یکی از مسائل عمده شهرهای کشور نبود مدیریت واحد و هماهنگی میان ادارات و سازمان‌های مختلف است که در امور مختلف شهروندان نقش دارند، این ناهماهنگی‌ها شهروندان را بیشتر از همه متحمل ضرر می‌کند؛ چنانچه شهرداری‌ها نتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را با سرعت و دقت به دست بیاورند، در حل مسائل شهری و تأمین منابع درآمدی با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی گفت: در چنین شرایطی سیستم اطلاعات جغرافیایی می‌تواند همانند بازویی برای مدیریت شهری عمل کند که توان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم برای به‌کارگیری روش‌های جدید را دارد.

کد خبر 620221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.