احمدی مطرح کرد: اصفهان الگوی سایر شهرها در مکانیزاسیون جمع‌آوری پسماند

مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: شهر اصفهان در مکانیزاسیون جمع‌آوری پسماند موفق عمل کرده است، از این رو سایر شهرها باید از این کلان شهر الگو بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود احمدی امروز _پنج‌شنبه بیست‌وششم آبان‌ماه_ در نهمین نشست مدیران و رؤسای سازمان‌های مدیریت پسماند کلان‌شهرهای ایران اظهار کرد: لازم است از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در مدیریت پسماند استفاده کرد؛ البته در حوزه تکنولوژی‌های جدید در بخش هاضم و پیرولیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم، لذا امید است در این جلسه بتوانیم برای بومی سازی آن به جمع بندی‌های خوبی برسیم.

وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت پسماند اتفاق خاصی نیفتاده است، از این رو باید در ارائه راهکار در این حوزه تجدید نظر کنیم، افزود: در کشورهای خارجی مسئولیت پاکیزگی شهر به شهروندان سپرده می‌شود. این در حالی است که در کشور ما شهروندان از دستگاه‌های دیگر برای نظافت شهر توقع و انتظار دارند، البته مسئولیت این موضوع به عهده خود ماست؛ چراکه فرهنگ‌سازی در این حوزه ضعیف بوده است.

مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: در حوزه تفکیک پسماند تر و خشک در کشور موفق عمل نکرده‌ایم، چراکه این مهم برای شهروندان و مراکز عمومی به خوبی فرهنگ‌سازی نشده است، لذا امیدواریم در این نشست تصمیمات خوبی گرفته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۵ پهنه مدیریت پسماند در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۷۰۰ محل دفن، ۴۲ واحد پردازش و ۳۹ محل کمپوست پسماند در کشور فعال است.

مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: شهر اصفهان در مکانیزاسیون جمع‌آوری پسماند موفق عمل کرده است، از این رو سایر شهرها باید از این کلان شهر الگو بگیرند.

احمدی در ادامه درباره اقدامات و راهبردهای اساسی مدیریت پسماند در دولت سیزدهم گفت: شکل دهی به زنجیره اقتصادی و پایداری مدیریت پسماند، انجام تکلیف قانونی تفکیک از مبدا پسماندهای شهری، توسعه فناوری و نوآوری در حوزه پسماند، ارائه برنامه‌ها و پروژه‌ها، آسیب‌شناسی طرح‌های پیشین، تبیین مدل مالی مناسب برای اجرای پروژه‌ها، تعیین فرایندهای گلوگاهی اجرای پروژه‌ها، ارزیابی عملکرد استان و شهرها، همایش‌های منظم مجازی با شهرداری‌های کشور و ترویج و آموزش همگانی از راهبردها و اقدامات اساسی مؤثر در این زمینه است.

وی تصریح کرد: تجربیات خوبی در سازمان شهرداری‌ها در حوزه مدیریت پسماند کسب و تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است که امیدوارم به نتایج خوبی برسد؛ در گذشته یارانه خوبی برای حوزه مدیریت پسماند در نظر گرفته شده بود که توانستیم پروژه‌های مطلوبی را به نتیجه برسانیم.

مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: پایلوت هاضم در حوزه پیرولیز در اصفهان با موفقیت انجام شد به طوری که ظرف ۴۵ روز آینده به نتایج خوبی در این زمینه دست خواهیم یافت.

احمدی خطاب به مدیران سازمان‌های مدیریت پسماند کلانشهرها، گفت: شما متولی ساماندهی بیش از ۹۰ درصد پسماند کشور هستید، لذا از انجام پروژه‌های هیجانی پرهیز کنید چرا که اغلب خروجی مؤثری ندارد.

کد خبر 620029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.