ورزش‌های امروزی با منشا یونان باستان

مردم یونان باستان در زمان‌های بسیار دور میزبان اولین رویدادهای ورزشی و نبردهای نظامی بودند، به همین دلیل بسیاری از ورزش‌های امروزی خاستگاه یونانی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یونانی‌های باستان در زمینه ورزش و تمرین‌های نظامی بسیار موفق بودند و توانستند مهارت‌های خود را در این حوزه‌ها به سایر نقاط دنیا گسترش دهند. یونان میزبان اولین المپیک جهانی بود چراکه مردم آن به خاطر علاقه به ورزش در سراسر دنیا پیشرو بودند و حتی در تفریحات خود نیز به رقابت ورزشی با یکدیگر می‌پرداختند.

در دوران باستان، بازی‌های المپیک رویدادهایی یک روزه بود اما در سال ۶۸۴ قبل از میلاد مسیح، مسابقات ورزشی المپیک به مدت سه روز و سپس پنج روز برگزار می‌شد. در ادامه به معرفی ورزش‌هایی پرداخته می‌شود که پیدایش آن‌ها به یونان باستان بازمی‌گردد و امروزه نیز در مسابقات المپیک برگزار می‌شود.

مسابقات پنج‌گانه

مسابقات پنج‌گانه که به یونانی Pentathlon نامیده می‌شود از دو کلمه Pente به معنای پنج و Athlon یعنی رقابت تشکیل شده است. این مسابقات که ریشه در بازی‌های المپیک یونان باستان دارد، در زمان‌های قدیم پنج رشته ورزشی متفاوت را شامل پرش طول، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک، استادیون (یک مسابقه دوی کوتاه) و کشتی در بر می‌گرفت. ازآنجاکه این ورزش‌ها مستلزم قدرت بسیار بالایی بود، اغلب شرکت‌کنندگان آن را سربازان تشکیل می‌دادند.

امروزه شکل مدرن ورزش پنج‌گانه در بازی‌های المپیک رایج است و ورزش‌های آن بر مهارت‌های تیراندازی با تپانچه، شنای آزاد، شمشیربازی، پرش با اسب و دو صحرانوردی متمرکز می‌شود. محققان علت تغییر ورزش‌های باستانی پنج‌گانه را به رقابت‌های جدید، ضرورت صرف نیروی بدنی کمتر به وسیله ورزش‌های مدرن جایگزین دانسته‌اند.

مرحله نهایی لیگ مسابقات پنج‌گانه سپاه در اصفهان برگزار شد | خبرگزاری فارس

دوومیدانی

دو و میدانی از قدیمی‌ترین ورزش‌ها به حساب می‌آید که ریشه در یونان باستان دارد وبا تغییرات کمی تا به امروز ادامه داشته است. طی دوران باستان، یونانی‌ها دونده‌های بسیار قدرتمندی بودند و امروزه نیز در لیست رقبای سرسخت در زمینه دوندگی قرار دارند. در بازی‌های المپیک مدرن، دوومیدانی با مسابقات کوتاه و بلند و مسیرهای طولانی نسبت به گذشته متفاوت شده است.

پرش

پرش یونان باستان امروزه به پرش ارتفاع، پرش طول و پرش افقی تغییر یافته و از آن زمان تاکنون در لیست رقابت‌های المپیکی بوده است. طی دوران باستان، ورزشکاران با در دست گرفتن یک سنگ یا وزنه شروع به پرش می‌کردند و از طریق پرتاب وزنه به سمت خط پایان، خود را جلوتر می‌بردند.

هدف هیئت دومیدانی خراسان‌رضوی کسب مدال در مسابقات آسیایی است

پرتاب دیسک

پیدایش ورزش پرتاب دیسک به ۷۰۸ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که در آن زمان، بخشی از ورزش‌های پنج‌گانه یونان باستان به شمار می‌رفت. در زمان‌های قدیم، ورزشکاران از بشقاب‌هایی سنگی، آهنی یا برنزی استفاده می‌کردند که امروزه دیسک‌های گرد سنگین جای آن را گرفته است. برخی از مورخان بر این باور هستند که پرتاب دیسک حتی از پنج قرن قبل از میلاد مسیح وجود داشته است و فنون انجام آن بسیار شبیه به نوع پرتاب دیسک آزاد امروز است.

ورزش‌های امروزی با منشا یونان باستان

کشتی

کشتی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های میان دو رقیب به حساب می‌آید که فنونی مانند زیرگیری، بارانداز و کول‌انداز را در بر می‌گیرد. در یونان باستان، کشتی یک مسابقه المپیکی پرطرفدار بود، ضمن اینکه به عنوان یک سرگرمی میان افراد ثروتمند انجام می‌شد. امروزه فنون کشتی‌گیری قانونمند شده است و ورزشکاران باید پس از آموزش کامل به انجام مسابقه بپردازند. در دوران باستان کشتی‌گیران به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند و مسابقه تا زمانی ادامه داشت که یکی از رقبا توان جنگیدن نداشت یا دچار آسیب می‌شد.

ورزش‌های امروزی با منشا یونان باستان

بوکس

بوکس یک مبارزه دونفره محسوب می‌شود که در آن، رقبا دستکش‌ها و لباس‌های محافظ به تن می‌کنند و به هم ضربه می‌زنند. این مسابقه معمولاً در یک زمین مربع‌شکل انجام می‌شود و در آن یک داور اصلی به قضاوت بازی می‌پردازد. فردی که بیشترین ضربه را به رقیب خود وارد کند، به عنوان برنده مسابقه اعلام می‌شود. پیدایش این بازی به ۶۸۸ سال قبل از میلاد مسیح و سومین دوره مسابقات المپیک یونان مربوط می‌شود که در آن دوران، بوکس یکی از محبوب‌ترین بازی‌های المپیکی به شمار می‌رفت.

ورزش‌های امروزی با منشا یونان باستان

پانکریشن

پانکریشن یک هنر رزمی و ورزش باستانی است که به اعتقاد یونانی‌های باستان توسط قهرمانان مشهور یونانی به نام هرکول و تسئوس ایجاد شد و فنون کشتی و بوکس را با هم در بر می‌گرفت. این دو قهرمان با استفاده از پانکریشن به مبارزه با دشمنان و حتی چهارپایان وحشی می‌پرداختند و از خود دفاع می‌کردند.

در دوران باستان، مردم با کمترین پیروی از قانون از پانکریشن برای نبرد با یکدیگر بهره می‌گرفتند و حتی در مبارزه‌های خود اقدام به خفه کردن یکدیگر می‌کردند. دوستداران ورزش پیدایش این ورزش رزمی را به ۶۴۸ سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده‌اند و بر این باور هستند که بسیاری از ورزشکاران باستانی جان خود را در این ورزش از دست دادند.

کد خبر 618846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.