پیروزی جمهوری‌خواهان، گسترش افراط‌گرایی و افول آمریکا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل، برتری جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا را همراه با ایجاد مشکلاتی در مسیر حرکت رئیس‌جمهور این کشور دانست و گفت: مجلس نمایندگان و به‌طورکلی کنگره آمریکا طی دو سال آینده در مسیر حرکت بایدن مشکلاتی ایجاد خواهند کرد و سیاست‌های او در برابر کنگره آمریکا فلج خواهد شد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص انتخابات آمریکا و تأثیر آن بر جنگ اوکراین و مذاکرات ایران اظهار کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان اکثریت کرسی‌ها را در کنگره آمریکا به دست خواهند آورد و کفه ترازو به نفع جمهوری‌خواهان و به ضرر دموکرات‌ها خواهد چرخید.

وی پیروزی جمهوری‌خواهان در این انتخابات را موجب رویارویی رئیس جمهور آمریکا با برخی چالش‌ها دانست و افزود: به نظر می‌رسد که در دو سال باقی مانده از دوره بایدن تا انتخابات ۲۰۲۴ چالش‌هایی فراروی تیم بایدن و شخص او قرار خواهد گرفت و پیش‌بینی شده است که در انتخابات ۲۰۲۴ جمهوری‌خواهان بار دیگر به قدرت خواهند رسید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تمایل بیشتر ایالت‌های آمریکا به ویژه ایالت‌های نژادپرست و ضدسیاه‌پوستان و مسلمانان به سمت جمهوری‌خواهان گفت: اعضای این حزب معتقدند که بایدن در جنگ اوکراین موضع ضعیفی داشت و نتوانست در تقابل با روسیه قرار بگیرد و به مردم اوکراین کمک کند، بنابراین به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان هم در مجلس سنا و هم در مجلس نمایندگان اکثریت آرا را با اندکی تفاوت به دست خواهند آورد.

وی برتری جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا را همراه با ایجاد مشکلاتی در مسیر حرکت رئیس‌جمهور این کشور دانست و تصریح کرد: مجلس نمایندگان و به طور کلی کنگره آمریکا در دو سال آینده در مسیر حرکت جو بایدن مشکلاتی ایجاد خواهند کرد و او در برابر کنگره آمریکا فلج خواهد شد.

هانی‌زاده درباره احتمال استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که کار به استیضاح رئیس جمهور بکشد، البته نمایندگان کنگره دو سوم آرا را برای استیضاح رئیس‌جمهور در اختیار دارند اما به نظر می‌رسد مشکل جدی که بایدن با آن روبه‌رو خواهد بود، این است که بسیاری از طرح‌های او تصویب نخواهد شد و کنگره در تقابل با جو بایدن و تیم او قرار خواهد گرفت.

وی درباره تأثیر این انتخابات بر مسائل منطقه گفت: پیروزی جمهوری‌خواهان که با تیم نتانیاهو و افراط‌گرایان اسرائیل نزدیکی زیادی دارند، اجرای سیاست‌های افراط‌گرایانه در منطقه و قرار دادن جو بایدن در موضع ضعف در برابر کنگره و افول آمریکا را به دنبال دارد.

کد خبر 618105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.