مهدی دادفر در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تعداد مشخص شده برای خودروهای وارداتی به قدری محدود است که هیچ تأثیر محسوسی در بازار نخواهد داشت، اظهار کرد: برای پیشبینی روند بازار باید منتظر ماند.
وی افزود: جو روانی کاهش قیمت خودرو از ابتدای سال جاری توسط دولت، مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت ایجاد شد اما تلاشها بیثمر بود و در عمل، بازار خودرو عملکردی متفاوت از اخباری که مسئولان در مصاحبههای خود اعلام میکنند، داشته و فرکانس متفاوتی دارد. نه تنها خودرو ارزان نشده بلکه با حذف تولید خودروهایی که مشمول قیمتگذاری بود، افزایش قیمتها تشدید شده است.
خودروی اقتصادی به دست مردم نمیرسد
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: خودروهای ۱۰ هزار یورویی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه ریالی دارد اما قطعاً مواردی همچون عوارض، تعرفه، مالیات بر ارزش افزوده و شمارهگذاری بر این خودروها اعمال میشود که هزینه تمامشده آن را افزایش میدهد، بنابراین خودروی اقتصادی به دست مردم نمیرسد.
دادفر اضافه کرد: درحالیکه خودروهای متوسط داخلی با قیمتهای بیش از ۳۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه میشود، نمیتوان خودروهای به روز دنیا همچون یاریس در بازار با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان عرضه کرد. این منطقی نیست و قطعاً با اعمال هزینههای واردات قیمت این خودروها نیز بیشتر از معادل ریالی ۱۰ هزار یورو خواهد بود.
واردات خودرو تأثیری در رفاه خانوار ندارد
وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس از ابتدا به دنبال پاسخدهی به مطالبات حوزههای انتخابیه خود بودند که یکی از مهمترین آن، واردات خودرو بوده است. بنابراین تلاشهایی که انجام شد تنها در راستای عملی کردن واردات خودرو برای پاسخ به مطالبات مردم بوده است. باید دید آیا این اقدام در عمل نتیجهای در زندگی، افزایش سطح رفاه خانوار، کاهش قیمت خودرو و افزایش پاسخگویی به تقاضای بازار خواهد گذاشت یا خیر، البته این موضوع بعید است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص احتمال ایجاد رانت در واردات خودرو، گفت: سال ۹۴ عدهای نماینده شرکتها بودند و در کنار آنها شخصیتهای حقوقی نیز میتوانستند با ارائه تضمین گارانتی، خودرو وارد کشور کنند. اکنون وزارت صمت این مجوزها را بیشتر در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است، بنابراین بسیاری از تجار خودرو در این خصوص اعتراض داشتند، به ویژه محدودیتهایی در واردات خودرو اعمال شده که این کار را بسیار مشکل میکند.
دادفر خاطرنشان کرد: با توجه به بخشنامه فعلی تا زمانی که خودرو در کشور به فروش نرود و مالیات و عوارض آن کسب نشود، هزینه آن به سرمایهگذار بازنمیگردد، بنابراین سرمایهگذاری در واردات خودرو با شرایط فعلی نیز چندان به صرفه نیست.
نظر شما