وضعیت کنونی ثمره عملکرد دولت گذشته است/به نهضت ملی توقف تورم نیاز داریم

یک کارشناس وضعیت کنونی، ثمره عملکرد دولت گذشته است که اقتصاد را تعطیل و شرطی کرد، موجب تحمیل بدهی انباشته به بیت‌المال و مردم شد، زیرساخت‌ها را ترمیم نکرد و همه چیز را به برجام گره زد، با این اوصاف این مقدار از خط فقری که در فضای مجازی به صورت غیررسمی اعلام شده، قابل انتظار بود.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رکود تورمی که دولت گذشته به اقتصاد تحمیل کرد، نشانه‌های آن کاهش قدرت خرید، بی‌ارزش شدن پول ملی و رسیدن نرخ تورم به حدود ۶۰ درصد بود، طبیعی است که کف خط فقر نیز بالا بیاید و به عدد بیشتری برسد

وی افزود: اگر به خط فقر که طبق محاسبات حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیون بود، ۶۰ درصد تورم دولت گذشته اضافه شود، به عدد غیررسمی و مطرح شده در فضای مجازی (حدود ۱۸ میلیون) نزدیک می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: وضعیت کنونی، ثمره عملکرد دولت گذشته است که اقتصاد را تعطیل و شرطی کرد، موجب تحمیل بدهی انباشته به بیت‌المال و مردم شد، صادرات را متوقف کرد، زیرساخت‌ها را ترمیم نکرد و همه چیز را به برجام گره زد، با این اوصاف این مقدار از خط فقری که در فضای مجازی به صورت غیررسمی اعلام شده، قابل انتظار بود.

شیخی گفت: در این یک سال اخیر دولت برای رفع این موارد تلاش‌های زیادی کرده است، زمان می‌برد که آثار این اقدامات در سطح جامعه نمایان شود.

وی درخصوص راهکارهای کاهش خط فقر در اقتصاد اظهار کرد: هر اقدامی که جهت افزایش و رونق تولید ملی رخ دهد، می‌تواند خود را با وقفه کوتاهی در افزایش قدرت خرید و درآمد مردم نشان دهد. البته برای کاهش هزینه‌های مردم نیاز به اقدام بزرگ ملی به نام «نهضت ملی توقف تورم» داریم.

این کارشناس اقتصادی گفت: تا افزایش تورم متوقف نشود، نمی‌توان انتظار داشت که فرآیند رونق تولید ملی اثر خود را روی قدرت خرید مردم نشان دهد، زیرا این ذهنیت و حباب روانی در اذهان عوامل اقتصادی طرف عرضه و تقاضا وجود دارد و ناخودآگاه عوامل عرضه کننده دست به افزایش قیمت می‌زنند و به دنبال آن، تقاضاکنندگان برای خرید اقدام می‌کنند تا کالای خود را با قیمت بالاتری نخرند.

کد خبر 616559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.