جامعه امروز باید برای تجلی نقش نوجوان آماده شود

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آماده‌سازی فضای شهری برای تبلور نشاط نوجوانی از جمله وظایف مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزانه کلاهدوزان امروز _یکشنبه هشتم آبان‌ماه_ در نطق میان‌دستور شصت‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تسلیت شهادت جمعی از زائران حرم حضرت احمد بن موسی (ع)، اظهار کرد: دشمنان ایران وقتی با سوءاستفاده از هیجانات عده‌ای نتوانستند به تمام اهداف از پیش طراحی شده خود برسند، انتقام به سنگ خوردن تیرهایشان در ایجاد انشقاق را در حرم حضرت شاهچراغ گرفتند.

وی با گرامیداشت یاد شهید حسین فهمیده، گفت: آسمانیان، تماشاگر ستاره‌های نورانی و درخشان زمین هستند؛ همان گونه که ستاره‌های آسمان بر اهل زمین جلوه‌گری می‌کنند، انسان‌هایی نیز روی کره خاکی، همانند ستاره، اهل آسمان را به تسبیح خداوند واداشته، آنان را از اعتراض به آفرینش انسان شرمسار می‌کنند؛ خداوند نیز بر آنان مباهات کرده و بر آفرینش چنین خلیفه‌ای در زمین افتخار می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: یکی از این ستاره‌های بسیار پر نور و حیرت‌انگیز، شهیدِ نوجوان، محمدحسین فهمیده است که نامش نامیرا و یادش تا ابدیت جاودانه است؛ نوجوانی که تمام هستی خود را در راه خدا هدیه کرد؛ هشتم آبان، سالروز شهادت فرزند انقلاب، حسین فهمیده، این قهرمان کوچک حماسه‌آفرین است، به همین منظور این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز نوجوان نام گرفته است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) درباره شهید محمدحسین فهمیده فرمود «رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد و خود نیز شربت شهادت نوشید.»؛ بیان ارزشمند رهبر کبیر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) حاوی نکاتی ارزشمند است، از جمله اینکه یک نوجوان ۱۳ ساله که راه خود را یافته است، شور و هیجان و نشاط روحی و جسمی را با توکل و ایمان به خدا در خود پرورش داده و می‌تواند به الگویی تمام و کمال برای چندین نسل تبدیل شود.

کلاهدوزان با بیان اینکه در روایات معصومان (ع) به برخی از ویژگی‌های نوجوان اشاره شده است، تصریح کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: "دل نوجوان مانند زمینی آماده است که هر بذری در آن افشانده شود، می‌پذیرد."

وی با تاکید بر اینکه نوجوان از جهت جسمانی در حال دگرگونی و از لحاظ شخصیت دارای احساس و عاطفه، شور و هیجان و نشاط و شادابی، همراه با آراستگی ظاهر است، خاطرنشان کرد: البته شخصیت او، به دلیل ناپختگی و کمبود دانستنی‌های علمی، هنوز به کمال نرسیده است، اما می‌کوشد تا اندک‌اندک، ضعف‌های خود را به کمال و وارستگی تبدیل کند.

ضرورت راهنمایی نوجوانان و جوانان و هدایت آنها در مسیر درست

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نوجوانان دارای ارزش و اهمیت هستند و برای رشد، شکوفایی و رسیدن به قله‌های افتخار قابلیت‌های فراوانی دارند، اظهار کرد: نوجوان باید با درک جایگاه خویش، هدفمند کردن زندگی، برنامه‌ریزی و کوشش خستگی‌ناپذیر خود را برای دستیابی به اهداف بزرگ آماده کند.

وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان باید مطمئن باشند که اگر بخواهند می‌توانند بر شرایط چیره شوند و موقعیت دلخواهی را برای رشد و پیشرفت خود پدید آورند.

کلاهدوزان تصریح کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درباره اثرگذاری جوانان و نوجوانان در محیط اطراف خود به خصوص مدرسه و خانه نکات سزاوار تأملی فرموده‌اند که نسل چهارم انقلاب با استفاده از این کلام و توصیه‌ها می‌تواند به عنوان یک فرد مؤثر، اثرگذاری بیشتری بر اطرافیان خود داشته باشند. ایشان می‌فرمایند «در محیط مدرسه و در خانه به عنوان یک نوجوان شاداب، فعال، کاری و مثبت، حضور خودتان را مؤثر قرار بدهید. سعی کنید در اطرافیان خودتان اثر بگذارید، هم در مدرسه هم در محیط خانه، هم در محیط بازی روی همسالان و دیگران سعی کنید اثر بگذارید. می‌توانید اثر بگذارید. من چهره جوان شما را شاداب و پرنشاط دوست دارم و بر چهره شما عزیزان لبخند را ترجیح می‌دهم. جمهوری اسلامی می‌خواهد این جوان تبدیل بشود به یک عنصر فعال و اثرگذار. انسان خودش را مسئول بداند که کار را درست، کامل، قوی و بهترین انجام دهد. هر کس کاری را قبول کرد و تعهد داد آن را به بهترین وجهی انجام دهد.»

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد در بررسی مسئله نشاط و نقش آن در زندگی نوجوان، عواملی همچون تقویت مظاهر درونی ایمان به خدا، شناخت خود و جهان راه‌گشا است. برای تبلور این سه عامل درون نوجوان باید دستشان را گرفت و راه را به آن‌ها نشان داد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جامعه امروز باید برای تجلی نقش نوجوان آماده شود که بستر آن نشاط و شادابی است، چراکه این مهم درون نوجوان به صورت ذاتی وجود دارد و شکوفایی آن در مسیر صحیح می‌تواند جامعه‌ای فعال و کوشا ایجاد کند، اما وظیفه مسئولان شهری چیست؟، ایجاد شهری زیست‌پذیر با توجه به نیازهای قشر نوجوان، به گونه‌ای که سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و ورزش شهر بر پایه نگاه به قشری تقویت شود که قرار است تا چند سال دیگر سکان مدیریت شهر را به عهده گیرد.

وی ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که آماده سازی نوجوانان برای پذیرش مسئولیت‌های آتی، امری مهم به‌شمار می‌رود. نوجوانان ما از بستر شهری که امروز آن را برای بروز ظرفیت‌هایشان مهیا می‌کنیم، پرورش می‌یابند و اگر امروز به دغدغه‌ها و نیازهایشان دقت کافی نشود، شهر نیز برای پذیرش نقش آن‌ها در آینده آماده نخواهد بود.

آماده‌سازی فضای شهری برای تبلور نشاط نوجوانی وظیفه مدیریت شهری است

کلاهدوزان گفت: نوجوانان دختر در این میان جایگاه ویژه‌ای دارند. دختران امروز، همسران فردا، مادران آینده و مدیرانی هستند که قرار است خانواده و اجتماع را با دانش و بینش خود اداره کنند، باید از امروز شاخص‌های موفقیت در نقش‌های فردی و اجتماعی آینده را آموزش ببینند. ساختن این محیط آموزش‌دهنده و بستر آموزش‌پذیر، امروز بر عهده ما است.

وی با بیان اینکه آماده‌سازی فضای شهری برای تبلور نشاط نوجوانی از جمله وظایف مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: ایجاد مراکز فرهنگی، پاتوق‌های صمیمانه و سالم برای نوجوانان که نمونه آن مجموعه فرهنگی- فراغتی شهر دخت در تهران است و می‌تواند در اصفهان نیز ایجاد شود تا نوجوانان در محیطی عاری از آلودگی‌های اجتماعی، فضایی برای بروز توانمندی‌ها، تعامل دوستانه، آموزش و کسب روحیه نشاط داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: دختران اصفهانی همواره در حوزه‌های مختلف توانمندی‌های بی‌نظیری از خود به نمایش گذاشته‌اند، از جمله در حوزه ورزش که اخبار موفقیت‌های آن‌ها به طور مستمر به گوش می‌رسد.

وی اظهار کرد: پنجشنبه هفته گذشته در مراسمی با حضور مسئولان شهرداری منطقه ۱۴ از دختران مدال‌آور این منطقه تجلیل شد که در نوع خود حرکتی قابل تحسین به‌شمار می‌رود؛ تقدیر از موفقیت‌های دختران نوجوان و جوان تقویت‌کننده انرژی آن‌ها برای ادامه درخشش و موفقیت است و پیشنهاد می‌دهم، این رویدادها در سایر نقاط شهر اصفهان نیز برگزار شود.

کلاهدوزان با اشاره به لزوم تحول در آموزش و پرورش، تصریح کرد: سند تحول آموزش و پرورش نیازمند اجرا است و امیدواریم که مسئولان آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

وی با اشاره به رویدادهای هفته نوجوان در اصفهان، گفت: به صدا درآمدن زنگ نوجوان با همکاری شهرداری و اداره کل آموزش و پرورش استان، برگزاری رویدادهایی مانند رفیق شهیدم، بازارچه توانمندی‌های برنا، استفاده نیم‌بها از مراکز گردشگری و تفریحی و مسابقه عکاسی تدارک دیده شده، تلاش مسئولان خانه نوجوان و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی بابت این اقدامات قابل تقدیر است.

کد خبر 615670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.