حمله به زیرساخت‌های شهری نخستین هدف دشمنان است

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: حمله به زیرساخت‌های شهری به شکل نظامی یا سایبری، نخستین هدف دشمنان در جنگ‌های امروزی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسدالله کریمی امروز_ پنج‌شنبه پنجم آبان‌ماه_ در همایش پنج‌شنبه‌های فناور که با موضوع «پدافند غیرعامل و ایمنی شهری، چالش‌ها و راهکارها» برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط امروز دنیا، دفاع برای هر کشوری ضروری است؛ انسان‌ها همواره در طول تاریخ برای حفاظت از منابع غذایی، بقا و حیات خود در مقابل تهدیدها به قدرت نیاز داشته‌اند.

وی با بیان اینکه تهدیدها در شهرهای امروزی به دو گونه طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می‌شود، افزود: تهدیدهای طبیعی همچون سیل و زلزله ثابت است، اما تهدیدهای غیرطبیعی جزو دسته‌ای است که دشمن ایجاد کرده و روند ثابتی ندارد.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: با تهدیدهایی مواجه هستیم که ابتدا باید ابعاد آن را شناسایی کنیم و سپس نحوه مقابله با آن را دریابیم، به عنوان مثال نیازمند سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای هوشمند هستیم، چراکه امروز تهدیدهای سایبری در جهان به صورت جدی مطرح است.

کریمی تاکید کرد: نمی‌توانیم روی بستر شبکه‌های خارجی فعالیت کنیم و انتظار داشته باشیم زیرساخت‌های شهری از حملات دشمن در امان بماند، امروز عرصه‌های جنگ نظامی در دل شهرها اتفاق می‌افتد و سوریه و عراق نمونه‌ای بارز آن است، در این جنگ‌های شهری، در درجه نخست زیرساخت‌های اصلی شهر مورد هدف دشمن قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در نوع نگاه‌های دکترین نظامی، زیرساخت‌های شهری که به مردم خدمت‌رسانی و نیازهای اساسی آنها را تأمین می‌کند، اهمیت دارد، چراکه عمدتاً مورد هدف دشمن قرار می‌گیرد.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: زیرساخت‌های شهری یا مورد هدف حملات نظامی است یا بر اساس حملات سایبری راه دور موجب اختلال در روند خدمت‌رسانی می‌شود.

ارائه آموزش‌های لازم به آتش‌نشانان در ۵۰ شهر کشور

کریمی تسهیل مدیریت بحران کشور را از وظایف سازمان پدافند غیرعامل دانست و تصریح کرد: دارایی‌های انسانی، سایبری و معنوی جزو سرمایه‌های شهری محسوب می‌شود، اما در بین این دارایی‌ها، مراکز مهم خطرساز نیز وجود دارد که چنانچه با مشکل روبه‌رو شود، به صورت ناخودآگاه خطرآفرین خواهد بود.

وی اظهار کرد: در شهر عمدتاً مراکز مختلف تولید و انبار مواد شیمیایی وجود دارد که می‌تواند از جمله مراکز خطرآفرین شهری تلقی شود، در این راستا برای نخستین‌بار در ۵۰ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، آموزش‌هایی در این زمینه به آتش‌نشانان ارائه و تجهیزات مرتبط با آن برای یک ایستگاه در هر شهر در نظر گرفته شد.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به چالش‌های مدیریت شهری در موضوع پدافند غیرعامل، گفت: راه‌اندازی سامانه شبیه‌ساز هشدار صریح دستگاه‌های خدمات‌رسانی و یگان امدادی، سامانه شبیه‌ساز تئوریک پیش‌بینی حوادث، سامانه شبیه‌ساز اعلام آمادگی خودکار و مکانیزه تجهیزات امداد و نجات از جمله اقدامات انجام شده برای مواجه با بحران‌ها است.

کریمی اضافه کرد: سازمان پدافند غیرعامل برای ایجاد بازدارندگی و مقابله با تهدیدهای احتمالی باید پیشگیری‌ها و پیش‌بینی‌هایی داشته باشد.

نخستین مأموریت این سازمان در عرصه مدیریت شهری است

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: شهر پایدار، شهری است که در برابر حملات مقاوم شود و آسیب‌پذیری آن به حداقل برسد تا در صورت حمله دشمن، بتواند قدرت بازیابی خود را در اسرع وقت به دست بیاورد و کمترین وابستگی زیرساخت‌های شهری را داشته باشد.

وی تاکید کرد: امروزه شرکت‌های دانش بنیان، تولیدکنندگان، کارآفرینان و دانش‌پژوهان خلاق و نوآور می‌توانند در زمینه آینده‌پژوهی تهدیدهای شهری به سازمان پدافند غیرعامل کمک کنند.

کریمی با اشاره به مأموریت‌های حوزه معاونت شهری سازمان پدافند غیرعامل، گفت: نخستین مأموریت این سازمان در عرصه مدیریت شهری است که مسائلی همچون فرهنگ‌سازی، اداره و تأمین نیازهای مردم در شرایط بحرانی در ذیل آن مطرح می‌شود، موضوع دوم برنامه‌ریزی شهری است که با عضویت در شورای عالی شهرسازی در حال تحقق اهداف آن هستیم و در آن نسبت به معماری‌ها، مکان‌یابی ها و اماکن اظهار نظر می‌شود.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور با برشمردن فصول مشترک همکاری و تعامل سازمان پدافند غیرعامل با شهرداری‌ها، افزود: ابتدا باید وضعیت شهرها را براساس تهدیدهای انسان‌ساز به صورت کامل شناسایی کنیم و سپس به دنبال راهکارهای مناسب جهت پیشگیری از هر نوع تهدید احتمالی باشیم.

کریمی تاکید کرد: از تالیفات و ترجمه‌های متون مختلف دانشگاهیان و اساتید در زمینه پدافند غیرعامل استقبال می‌کنیم.

کد خبر 615146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.