از رویکرد میان‌رشته‌ای تا اجرای برنامه‌های هنری برای تقویت نقاط مشترک شهروندان

در جلسه شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیرامون موضوعاتی همچون تعیین ریز موضوعات برای اجراهای گروه‌های نمایشی در نوروز ۱۴۰۲، توجه به رویکرد میان‌رشته‌ای در برنامه‌های هنری، اجرای برنامه‌های هنری با رویکرد تقویت نقاط مشترک شهروندان بحث و تبادل‌نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدوهفدهمین جلسه شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با دستور کار بررسی کلی پیشنهادها مراکز در سال ۱۴۰۲ در موزه عصارخانه شاهی برگزار شد.

امین خیام‌باشی، مدیر موزه عصارخانه شاهی اظهار کرد: دیدار شهروندان با اهالی هنر در نوروز امسال یکی از اقدامات خوبی بود که بازخوردهای مثبت زیادی از سوی شهروندان و اهالی فرهنگ و هنر اصفهان داشت، درواقع با این اقدام توانستیم موزه عصارخانه شاهی را از حالت کالبدی و رویکرد موزه خارج کنیم و به سایر فعالیت‌های هنری مرتبط با موزه بپردازیم.

وی ادامه داد: در نوروز ۱۴۰۲ دیدار شهروندان با اهالی هنر اصفهان دنبال می‌شود اما شیوه اجرای آن تفاوت‌هایی نسبت به نوروز امسال دارد؛ سعی خواهیم کرد با در نظر گرفتن مکانی دیگر برای محل این دیدار، بتوانیم زمان بازدید از موزه عصارخانه شاهی را در ایام نوروز افزایش دهیم.

بهره‌گیری از تلاقی دو ابرفرهنگ در برنامه‌های هنری

مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با اشاره به برنامه‌های بیست‌وپنجم آبان‌ماه، اظهار کرد: دفتر هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان در حال انجام اقدام‌های نهایی جهت تولید محتواهای هنری برای بزرگداشت بیست‌وپنجم آبان‌ماه است و قرار است علاوه بر رونمایی از یکی از آثار تجسمی برجسته اصفهان با موضوع بیست‌وپنجم آبان، طرح آن اثر هنری را روی یکی از دیوارهای شهر که بیشترین محل عبور و مرور شهروندان است، اجرا کند.

وی افزود: دو فرهنگ حج و رمضان گستره میلیونی در سرتاسر جهان دارد و نوروز سال ۱۴۰۲ شاهد تلاقی دو ابرفرهنگ نوروز و رمضان با یکدیگر هستیم و این زمان بهترین فرصت است که بتوانیم برنامه‌های شاخص هنری برای شهروندان و گردشگران اصفهان اجرا کنیم.

تعیین ریزموضوعات برای اجراهای گروه‌های نمایشی در نوروز ۱۴۰۲

علی دادفر، مدیر تالار هنر اصفهان اظهار کرد: اتمسفر تئاترهای بیست‌وپنجم آبان‌ماه، ایثار و شهادت است که تاکنون شش اثر برای اجرای خیابانی برای این روز مورد بازبینی قرارگرفته است و تمام اجرای‌های خیابانی به‌صورت مونولوگ خواهد بود.

وی در ادامه گفت: در کنار آن پنج نمایش برای این روز در مدارس اصفهان اجرا می‌شود و یک نمایش صحنه‌ای نیز اجرا خواهد شد.

مدیر تالار هنر تصریح کرد: یکی از اقدامات و سیاست‌های تالار هنر در سال جاری و ۱۴۰۲ تعیین ریز موضوعاتی برای مناسبت‌ها مذهبی، هنری، فرهنگی و اجتماعی است، تا گروه‌های نمایشی بتوانند بر اساس این ریزموضوعات اجرای نمایش داشته باشند، این ریزموضوعات برای مناسبت‌هایی همچون هفته کتاب و کتاب‌خوانی، دهه فجر، روز درختکاری و عید نوروز تعیین شده است.

وی با اشاره به فراخوان اجرای نمایش برای دهه فجر گفت: تالار هنر اصفهان به دنبال افزایش دانش تخصصی گروه‌های نمایشی است، به همین خاطر در نمایش‌های که در بازبینی مورد تأیید قرار می‌گیرد، فردی صاحب‌نظر را به‌عنوان راهنما انتخاب می‌کنیم که در زمان تمرین نمایش نقاط ضعف آن‌ها را برطرف کند و شاهد مطلوب‌ترین اجرا از سوی گروه‌های نمایشی باشیم.

توجه به رویکرد میان‌رشته‌ای در برنامه‌های هنری

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی قرار داریم، مراکز اداره هنری باید به این موضوع بپردازند با این تفاوت که مراکز اداره هنری برخلاف نهادهایی همچون نهاد کتابخانه‌ها که در این هفته به رویکرد ترویجی می‌پردازند، باید به سنت کتاب‌خوانی و کتاب‌داری بپردازند، درواقع مراکز اداره هنری نه‌تنها در هفته کتاب‌خوانی بلکه در سایر مناسبت‌ها باید از انجام فعالیت‌های موازی و کلیشه‌ای پرهیز کنند.

وی افزود: تجربه ثابت کرده است که برنامه‌های هنری و فرهنگی زمانی موفق و اثرگذار است که رویکرد میان‌رشته‌ای در آن حفظ و تقویت شده باشد، به همین خاطر در سیاست‌گذاری و برنامه‌های مراکز اداره هنری این رویکرد میان‌رشته‌ای بیش از گذشته تقویت و پررنگ شده است و در مناسبت‌های مهمی همچون دهه فجر، نوروز ۱۴۰۲ و هفته فرهنگی اصفهان تمام برنامه‌ها با رویکرد میان‌رشته‌ای اجرا می‌شود.

اجرای برنامه‌های هنری با رویکرد تقویت نقاط مشترک شهروندان

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: امروزه اجرای برنامه‌هایی با رویکرد تقویت نقاط مشترک شهروندان به‌عنوان یک مدل توسعه فرهنگی مطلوب در شهرهای جهان اجرا می‌شود، زیرا توجه به این رویکرد باعث افزایش حس تعلق شهری و تربیت شهروند فعال و دغدغه‌مند می‌شود. ایران به‌ویژه شهر اصفهان پر از مناسبت‌هایی است که می‌توان با اجرای برنامه‌ها و رویدادهای مختلف در آن، این نقاط مشترک را در بین شهروندان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم باید نقطه عطف فعالیت‌های مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان، بر این مبنا باشد و خوشبختانه تاکنون در این زمینه اقدام‌هایی صورت گرفته است و این رویکرد بیش از گذشته در برنامه‌های مراکز اداره هنری تقویت و توسعه پیدا می‌کند.

عطریان گفت: شهرداری به خاطر رویکرد مردمی خود همیشه مورد قبول مردم و شهروندان بوده است. به جرأت می‌توان گفت شهرداری‌ها از بزرگ‌ترین سمن‌های کشور هستند که پشتوانه مردمی دارند؛ به همین خاطر است که این نهاد هنری بیش از سایر نهادها و ارگان‌های در کشور سابقه دارد.

وی اضافه کرد: شهرداری و مردم از یکدیگر جدایی‌ناپذیرند و در طول تاریخ این ارتباط دوسویه تقویت شده است؛ به همین خاطر می‌طلبد در اجرای برنامه‌های هنری رویکرد مردمی حفظ و بیش از گذشته به نیازهای هنری جامعه با نگاه تخصصی پرداخته شود، از این‌جهت سعی شده است مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تبدیل به یک پایگاه مردمی جهت انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های هنری با رویکرد تخصصی باشد.

کد خبر 615034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.