خداحافظی پاریسی‌ها با بلیت‌های کاغذی

فروش بلیت‌های کاغذی متروی پاریس با حذف دستگاه‌های صادرکننده بلیت در ۱۰۰ ایستگاه مترو، محدود شده است؛ کمبود ریزتراشه، در پی بحران‌های متعدد، روند کنار گذاشتن کامل بلیت‌های کاغذی را تا سال ۲۰۲۴ کند کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ابتدای امسال، برنامه پاریس این بود که فروش بلیت‌های کاغذی در باجه‌ها و ماشین آلات صدور بلیت متوقف شود. این اقدام سرانجام در حال تبدیل شدن به واقعیت است زیرا منابع رسانه‌ای این شهر گزارش دادند که فروش بلیت‌های کاغذی در پاریس به‌تدریج متوقف می‌شود.

این اقدام به دلیل هجوم بحران‌هایی مانند عملیات ویژه روسیه در اوکراین که بر عرضه جهانی ریزتراشه‌های مورد نیاز برای تولید گذرگاه‌های مترو بدون تماس تأثیر داشت، به تعویق افتاده بود. با این حال، اعلام شده است که استفاده از بلیت‌های کاغذی تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و پس از آن سیستم مترو دیگر آنها را نمی‌پذیرد.

اولین بلیت کاغذی که امکان دسترسی به متروی پاریس را فراهم کرد، در ساعت یک بعدازظهر نوزدهم ژوئیه ۱۹۰۰ در افتتاحیه خط یک برای نمایشگاه پاریس استفاده شد. این بلیت‌ها در خدمات حمل‌ونقل عمومی قرن بیستم نقش ویژه‌ای داشتند. اکنون قرن بیست‌ویکم است و بلیت‌های کاغذی به ابزارهای پیشرفته‌تری مانند انواع دیجیتال در تلفن‌های هوشمند تبدیل شده است.

خداحافظی پاریسی‌ها با بلیت‌های کاغذی

این دیجیتالی شدن بلیت‌ها با استفاده از تلفن‌های هوشمند، در هفته‌های آینده برای اندروید و در سال ۲۰۲۳ برای موبایل‌های اپل، در دسترس خواهد بود.

پاریسی‌ها به نمادهای فرهنگی خود علاقه دارند و در واقع، این بلیت‌های کاغذی مستطیلی کوچک برای بسیاری از پاریسی‌ها در طول دهه‌ها تبدیل به یکی از آن‌ها شده است؛ به طوری که حتی درون‌مایه بعضی از آثار فرهنگی این کشور را تشکیل داده است.

حال با کنار گذاشتن جنبه فرهنگی این بلیت‌ها، باید در نظر داشت که کاغذ مورد نیاز برای تولید آن‌ها رقم قابل‌توجهی است به طوری‌که اگرچه نسبت بلیت‌های کاغذی در سفرها به کمتر از نصف کاهش یافته است، هنوز حدود تعداد ۵۵۰ میلیون از آن‌ها در سال فروخته می‌شود که نشان‌دهنده مصرف بیش از ۵۰ تن کاغذ است؛ همین ارقام، تأثیر زیست‌محیطی مخرب تولید این بلیت‌ها را نشان می‌دهد.

کد خبر 614582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.