به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز پژوهشهای مجلس، طی سالهای اخیر اهمیت قوانین بودجه سنواتی در تعیین مناسبات حقوق و مزایای کارکنان دولت افزایش یافته و این قوانین موقت یک ساله به یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در کارآمدی نظام جبران خدمات کارکنان دولت مبدل شدهاند.
این در حالی است که سازوکارهای افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و مصوبات شورایعالی کار درخصوص تعیین حداقل دستمزد و سایر سطوح مزدی سال ۱۴۰۱، موجب بروز برخی مسائل و چالشها در نظام جبران خدمات کارکنان دولت شد و در این امتداد لایحه «متناسبسازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری» با توجه به تکالیف دولت در اجرای قوانین، ازجمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و ضرورت حمایت از کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری و استمرار عدالت در نظام پرداختها و بهبود معیشت آنان، با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
با این حال برخلاف اصول بودجهریزی، این لایحه که به افزایش مستمر هزینههای دولت منجر میشود، فاقد منابع درآمدی پایدار بوده و از این منظر حتی با سند تحول دولت که توسط ریاست محترم جمهور ابلاغ شده نیز مغایر است. در این امتداد دوفوریت و کلیات لایحه مذکور به ترتیب در جلسات مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۷ و ۱۴۰۱/۷/۲۴ صحن علنی مجلس به تصویب رسیده و پس از تصویب کلیات، به منظور رفع ابهامات و اصلاح جزئیات، مجدداً به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارجاع شد. کمیسیون مذکور نیز در تاریخ ۱۴۰۱/۷/۲۵ گزارش خود را درخصوص لایحه حاضر به صحن مجلس ارسال کرد.
نظر شما