سناریوی جدید غرب برای فشار بر ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی خرید و فروش تجهیزات نظامی غیرقانونی نیست و کشور ما سلاحی برای به کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار نداده و مثلث فشار آمریکا، رژیم صهیونیستی و اروپا در قالب یک جو روانی برای فشار به افکار عمومی شکل گرفته است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به بیانیه اخیر تروئیکا علیه ایران اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که پس از دوران دفاع مقدس در دستور کار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار گرفت، خودکفایی در حوزه مسائل دفاعی کشور بود.

وی درباره اهمیت خودکفایی در صنایع دفاعی افزود: دلیل اصلی این رویکرد آن بود که در طول هشت سال دفاع از امنیت و سرزمین جمهوری اسلامی، تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای بر ضد ملت ایران اجرا شد و در مقابل تجهیزات بی‌شمار و بسیار پیشرفته‌ای به صدام واگذار شد.

افزایش توانمندی‌های دفاعی و نظامی

این کارشناس مسائل بین‌الملل دکترین دفاعی جمهوری اسلامی و افزایش توانمندی‌های بومی در حوزه‌های زمینی، دریایی، پدافندی، موشکی و هوایی را دارای کمترین وابستگی به خارج دانست و خاطرنشان کرد: در طول سه دهه گذشته در این زمینه موفقیت‌های نامحدود زیادی به دست آمده است؛ بنابراین از تقریباً از یک دهه قبل توافقنامه‌ها و قراردادهای دفاعی برای فروش تجهیزات نظامی بومی ایران با کشورهای مختلف به امضا رسید.

وی با اشاره به گسترش قراردادهای همکاری‌های دفاعی ایران با کشورهای دیگر گفت: یکی از خریداران پهپادهای کارآمد جمهوری اسلامی کشور روسیه بود، در حالی‌که با شروع منازعه نظامی بین اوکراین و روسیه نیز مسئله فروش پهپادهای جمهوری اسلامی برجسته و در رسانه‌های مختلف به آن پرداخته شد اما همان زمان نیز مقامات ارشد سیاست خارجی اعلام کردند که این پهپادها در حال حاضر به روسیه فروخته نشده است.

صدرالحسینی فروش پهپادهای ساخت ایران به روسیه را در چهارچوب توافقات و قراردادهای نظامی پیش از آغاز جنگ اوکراین اعلام کرد و ادامه داد: تبادلات نظامی بین دو کشور از گذشته و پیش از جنگ اوکراین وجود داشته است با وجود این، در هفته‌های اخیر این موضوع از سوی رسانه‌های دروغ‌پراکن رژیم صهیونیستی و غربی بزرگنمایی شده است.

بی‌طرفی ایران در جنگ اوکراین

وی با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی درباره فروش انواع پهپاد همراه با تحویل موشک به روسیه از سوی ایران تاکید کرد: این اتهام ضمن نادیده‌گرفتن موضع رسمی جمهوری اسلامی که بی‌طرفی فعال در این منازعه نظامی است، شرایط را به گونه‌ای نشان می‌دهند که بخش عمده‌ای از حملات روسیه به اوکراین و آسیب دیدن مردم غیرنظامی توسط سلاح‌های جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل سناریوهای این جنگ روانی را از پیش طراحی شده دانست و ادامه داد: همه این سناریوها نشان‌دهنده آن است که اروپا و آمریکا تلاش می‌کند که موضوع جمهوری اسلامی را در کنار اقدامات روسیه در اوکراین در رأس خبرهای خود قرار دهند و به این شکل واقعیت‌های موجود در نادیده‌گرفتن حقوق انسانی و حقوق بشری در اروپا و آمریکا را نادیده بگیرند.

وی ادعای فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را غیرواقعی و نادرست دانست و یادآور شد: بی‌طرفی فعال جمهوری اسلامی به حدی است که از هفته‌های شروع جنگ روسیه و اوکراین، موضع بی‌طرفی خود را اعلام کرد و برای چندمین بار در محافل بین‌المللی آمادگی خود را برای هرگونه تلاش برای آتش‌بس و ایجاد صلح بین دو کشور اعلام کرده است.

سناریویی برای افزایش فشار در مذاکرات هسته‌ای

صدرالحسینی درباره کاربرد این سناریو درباره کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین گفت: همه سناریوهای ضد ایرانی در این اقدام غیرواقعی و با برجسته‌سازی به کار گرفته شده است، برای ما مشخص نیست اما افزایش فشار در حوزه حقوق بشری، پوشاندن پلیدی‌های آمریکا و اروپا در این جنگ و اهدای سلاح‌های نامتعارف به اوکراین بخشی از اهداف غرب به‌شمار می‌آید.

وی یکی دیگر از اهداف رژیم صهیونیستی با کمک رسانه‌های آمریکایی و برخی از مقامات اروپایی را فشار مضاعف در راستای جلوگیری از تأمین منافع ملی جمهوری اسلامی در مسئله مذاکرات هسته‌ای دانست و ادامه داد: با توجه به نگاه انسانی جمهوری اسلامی به تحولات بین‌المللی، جنگ‌ها و منازعات علاقه نداریم که با سلاح‌های تولید شده توسط کشور ما آتش جنگ برافروخته شود اما در هیچ‌یک از قوانین سازمان ملل مسئله ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف مطرح نشده است مگر این که قطعنامه‌ای روشن و شفاف در این زمینه به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خرید و فروش تجهیزات نظامی بر اساس قوانین بین‌المللی را غیرقانونی ندانست و گفت: علاوه بر اینکه چنین مبادلاتی غیرقانونی نیست؛ باید این موضوع را بدانیم که جمهوری اسلامی سلاحی برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار نداده است و مثلث فشار آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی مقامات اروپایی برای فشار به افکار عمومی در قالب یک جو روانی و رسانه‌ای بر ضد ایران شکل گرفته است.

کد خبر 613686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.