لزوم توجه به اقلیم منطقه در معماری ساختمان

یک کارشناس‌ارشد انرژی گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر، رشته معماری در دانشگاه خیلی به مسائل اقلیمی اهمیت نداده، اما به‌تازگی در این حوزه تغییراتی به‌وجود آمده و شاخه‌ای جدید تحت عنوان معماری‌انرژی تشکیل شده است.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه متأسفانه در حوزه معماری اتفاقات مطلوبی در کشور رخ نداده است، اظهار کرد: در این حوزه بیشتر به زیبایی ساختمان اهمیت داده می‌شود و مهندسان ساختمانی نیز روی این مسئله متمرکز شده‌اند.

وی افزود: امروزه بیشتر، مدرن بودن نمای ساختمان حائز اهمیت است و به‌موجب این مسئله در منطقه‌ای دارای اقلیم سرد ساختمانی تنها برای زیبایی با نمایی تمام شیشه ساخته می‌شود که گرمایش این ساختمان در زمستان بسیار دشوار خواهد بود.

این کارشناس‌ارشد انرژی ادامه داد: متأسفانه مهندسان برای ایجاد نمایی متفاوت در طراحی ساختمان تلاش می‌کنند که به‌واسطه این طرز تفکر اشتباه در ایران به اقلیم و مدیریت سبز اهمیتی داده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: امروزه کارفرما به‌دنبال داشتن ساختمانی زیبا است و تصور می‌کند با این کار سرمایه‌گذاری درستی انجام داده درصورتی‌که در همان ساختمان به‌دلیل معماری غلط باید از سیستم خنک‌کننده و گرمایش بسیار بزرگ و هزینه‌بری استفاده کند.

صفریان اشاره کرد: به‌دلیل اهمیت ندادن به اقلیم منطقه و تنها پرداختن به زیبایی ظاهری ساختمان باید از تکنولوژی‌ها و منابع بزرگی برای تأمین گرما و سرمایش ساختمان‌های کوچک استفاده کرد.

وی در رابطه با تغییرات مطلوب اخیر در حوزه معماری گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر رشته معماری در دانشگاه خیلی به مسائل اقلیمی اهمیت نداده است، اما به‌تازگی در این حوزه تغییراتی به‌وجود آمده و شاخه‌ای جدید تحت عنوان معماری‌انرژی تشکیل شده است.

این کارشناس‌ارشد انرژی ادامه داد: این تغییر بسیار مفید بوده و دانشجوها را به‌شکلی آموزش می‌دهد که طراحی را تنها براساس زیبایی انجام ندهند، بلکه متریال و اقلیم منطقه را نیز مد نظر قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که برچسب انرژی موجود در مبحث ۱۹ عملیاتی شود، قطعاً معمارهای داخلی اهمیت سطح‌بندی ساختمان‌ها را بیشتر درک می‌کنند، اما در غیر این صورت در آینده ساختمان‌ها در هیچ سطحی قرار نخواهند گرفت.

صفریان افزود: امیدواریم در آینده با عملی شدن مبحث ۱۹ معمارها بیشتر آموزش ببینند و بتوانند طراحی ساختمان را براساس شرایط اقلیمی منطقه و طبق مباحث محلی و مدرن انجام دهند.

کد خبر 612521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.