۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
شانزدهم اکتبر؛ روز جهانی غذا

شانزدهم اکتبر به عنوان روز جهانی غذا معرفی شده و بهانه‌ای است تا مردم در همه جای دنیا گرد هم بیایند و به برگزاری جشن‌های مختلف بپردازند و غذاهای خوشمزه خود را به معرض نمایش بگذارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بشر از زمان پیدایش خود به هنگام حضور در کنار هم‌نوعان خود به خوردن و آشامیدن مشغول شده و از این طریق بر شادی میان خود افزوده است. بدیهی است که ذائقه افراد با یکدیگر متفاوت است و هر شخص معمولاً به خوردن خوراکی و غذای متفاوتی از پیتزا گرفته تا پاستا، از کلوچه‌های محلی تا کیک و انواع نوشیدنی‌ها تمایل نشان می‌دهد. در روز جهانی غذا، مردم در بسیاری از شهرهای جهان خوراکی‌های متنوعی را پخت می‌کنند و اغلب در مکان‌های عمومی و محل برگزاری جشن‌هایی به همین مناسب به اشتراک می‌گذارند تا هر شخص متناسب با ذائقه خود از آن‌ها میل کند و در نهایت، سرور میان همگان به وجود بیاید.

تاریخچه روز جهانی غذا

فائو، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ بیستم اکتبر را به عنوان روز جهانی غذا معرفی کرد، با این حال این روز در نوامبر سال ۱۹۷۹ و در کنفرانسی که این نهاد برگزار کرد، به عنوان یک روز تعطیل برای بسیاری از کشورهای دنیا معرفی شد. پس از آن، ۱۵۰ کشور استقبال خود را برای بزرگداشت این روز اعلام کردند و از آن زمان تاکنون، همه ساله در بیستم اکتبر به برگزاری رویدادهای مختلف مرتبط با خوراک می‌پردازند و از حضور در مدارس، دانشگاه‌ها، محل کار و اداره‌ها جلوگیری می‌کنند. نکته جالب توجه در مورد روز جهانی غذا این است که از سال ۲۰۱۴، مردم اغلب نقاط دنیا به مناسبت این روز به تقسیم غذای خود با افراد فقیر می‌پردازند، ضمن این‌که در حد توان خود مؤسسات خیریه را از حمایت‌های مالی خود بهره‌مند می‌کنند به این امید که سطح فقر را دست کم از نظر خوردن و آشامیدن برای سایر مردم به حداقل برسانند.

سازمان فائو نیز همه‌ساله بر هدف اصلی نامگذاری بیستم اکتبر به عنوان روز جهانی غذا به عنوان "دعوت همگان برای افزایش امنیت غذایی در سراسر جهان" به ویژه در زمان بحران تاکید می‌کند که این امر به سهم خود نقش مهمی در حفظ منابع غذایی ایفا می‌کند. از سوی دیگر، برگزاری سالانه جشن‌ها و رویدادهای مختلف در این روز، اهمیت عملکرد سازمان فائو را بیش از پیش آشکار می‌کند و آگاهی مردم سراسر دنیا را از اعمال استراتژی‌های کارآمد در زمینه کشاورزی برای حفظ منابع غذایی و در نتیجه، سلامت انسان افزایش می‌دهد. جالب است بدانید که سازمان فائو طی چند سال اخیر در روز جهانی غذا، بر موضوعات مهم دیگری نظیر شیلات، تغییرات اقلیمی و تنوع زیستی نیز تاکید کرده است.

چگونه می‌توان روز جهانی غذا را جشن گرفت؟

مردم در سراسر جهان به روش‌های مختلف روز جهانی غذا را جشن می‌گیرند.

یکی از بهترین روش‌ها این است که مردم فقیر را در این روز بیشتر درک کنیم و بخشی از غذای خود را با آن‌ها سهیم شویم. در اغلب کشورهای دنیا، مؤسسات خیریه‌ای وجود دارد که تنها مخصوص توزیع غذا میان افراد فقیر است. مردم می‌توانند به حمایت مالی از این مؤسسات بپردازند و حتی بخش از مواد غذایی خود را به آن‌ها بدهند تا این مؤسسات، غذاها را در اختیار نیازمندان قرار بدهند. غذاهای اهدایی می‌تواند از هر نوعی شامل غذای معمولی، غذاهای کنسرو شده، کلوچه‌ها، چایی، قهوه و گوشت خام باشد.

برخی از مردم با حضور در زمین‌های کشاورزی و آگاهی از نحوه پرورش یافتن مواد غذایی روزمره خود بیستم اکتبر را در کنار یکدیگر و با قدردانی از کشاورزان جشن می‌گیرند.

حضور در رویدادهایی که به مناسبت روز جهانی غذا در شهرها برگزار می‌شود از دیگر اقدامات بسیاری از مردم برای گرامیداشت این روز به شمار می‌رود که در اغلب نقاط دنیا رایج است. بسیاری از مردم غذاهای خوشمزه خود را در این رویدادها به اشتراک می‌گذراند و در نتیجه تنوع زیادی از غذاها و خوراکی‌ها، شادی افراد حاضر را دوچندان می‌کند.

بسیاری از مردم سراسر دنیا در روز جهانی غذا به مطالعه در مورد کشورهایی با بیشترین کمبود مواد غذایی در میان ساکنان می‌پردازند. کنیا یکی از این کشورها به‌شمار می‌رود که بر اساس گزارش‌های متعدد، بسیاری از کودکان آن به سوءتغذیه مبتلا می‌شوند و حتی برخی نیز جان خود را از دست می‌دهند. بدون شک، آگاهی از وضعیت این جوامع می‌تواند مردم سایر نقاط دنیا را به فرستادن کمک‌های خود به روش‌های مختلف مانند ارسال مواد غذایی یا حمایت‌های مالی سوق می‌دهد و می‌تواند در نهایت، غذای مورد نیاز افراد فقیر را دست کم برای زنده ماندن آن‌ها فراهم خواهد آورد.

مدیران بیش از ۱۵۰ کشور از سراسر دنیا تلاش می‌کنند در روز جهانی غذا از طریق برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادهای مختلف، مردم را از اهمیت حفظ منابع غذایی آگاه کنند و حتی آن‌ها را به کمک به هم‌نوعان خود در سایر نقاط جهان سوق دهند.

کد خبر 612344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.