اجرای پروژه جان‌پناه در "پل خواجو"

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در پروژه «جان‌پناه پل خواجو»، قرار است پشت هر ستون پل یک میله با عمق کم توسط سیم بکسل نصب و از طرفی کف‌، پی‌ها، جداره‌ها به‌ویژه قلوه‌گاه‌های پل بازسازی شود.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با اجرای پروژه «جان‌پناه پل خواجو» اظهار کرد: پل خواجو با سی‌وسه پل از لحاظ مرمت تفاوت‌هایی دارد و بخشی‌های از این اثر تاریخی در سالیان گذشته بتن‌ریزی شده است و استحکام بهتری دارد.

وی افزود: برای اجرای این طرح قرار است، سازمان عمران شهرداری اصفهان، طرح ایجاد «جان‌پناه» را دنبال کند، همچنین استحکام‌بخشی پل خواجو با همکاری شهرداری در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: با ورود سازمان عمران شهرداری اصفهان به‌عنوان مجری طرح، مرمت این سازه تاریخی در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: پل خواجو در زمان گذشته محل تردد و تفرج به شکل امروزی نبوده است، اما قسمت‌هایی از آن که امکان سقوط افراد در آن محل‌ها وجود دارد، قرار است ایمن شود و در پشت ستون‌های آن، میله‌هایی که کمترین دید را داشته باشد، به‌وسیله سیم بکسل نصب شود.

اجرای پروژه جان‌پناه در "پل خواجو"

ایزدی تأکید کرد: با این اقدام، کمترین آسیب بصری را شاهد خواهیم بود و جان افراد و گردشگران نیز حفظ می‌شود و به خطر نمی‌افتد.

وی گفت: روز گذشته چند گردشگر در این محل حاضر شده و پاهای خود را آویزان کرده بودند که من با مشاهده این صحنه به آن‌ها در مورد خطر احتمالی سقوط هشدار دادم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: اگر حادثه‌ای برای جان شهروندان و گردشگران در این سازه تاریخی روی بدهد، بازخورد بسیار بدی در موضوع سلامت گردشگران شهر تاریخی اصفهان خواهد داشت.

وی ادامه داد: در واقع کاری که پشت هر ستون پل خواجو انجام می‌دهیم به این شکل است که یک میله با عمق کم نصب می‌شود تا خطر سقوط به حداقل ممکن برسد. این سیم‌کشی‌ها و امور حفاظتی در تعامل سازنده با سازمان عمران شهرداری تا چند روز آینده انجام می‌شود تا بروز خطر احتمالی را نداشته باشیم.

وی با اشاره به ساماندهی کف پل، پی‌ها، جداره‌ها و قلوه‌ها تصریح کرد: پل خواجو در این بخش‌ها به‌ویژه قلوه‌ها وضعیت خوبی ندارد و در نخستین فرصت بازسازی آن انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: در عمق چهار سانتی‌متری سی‌وسه‌پل به لایه‌ای از بتن می‌رسیم که استحکام‌بخشی بهتری برای نفوذناپذیری در برابر رطوبت دارد، اما در پل خواجو تداخلات کمتری نسبت به سی‌وسه‌پل داشته‌ایم.

وی با ابراز نگرانی از تداوم وضعیت خشکسالی در اصفهان، به موضوع مرمت قلوه‌گاه‌ها در پل خواجو اشاره کرد و گفت: این کار باعث از بین رفتن بافت تاریخی پل نمی‌شود، چراکه قلوه‌گاه‌ها تاریخی نیست و چند سال قبل نیز مرمت و بازسازی شده است.

ایزدی با بیان اینکه تردد برای عابران پیاده از روی پل خواجو و بر قلوه‌گاه‌ها سخت شده است، تأکید کرد: از شهرداری خواسته‌ایم به موضوع مرمت کلی پل خواجو ورود کند تا بتوانیم به وضعیت کنونی آن سروسامان بهتری بدهیم.

کد خبر 612097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.