لزوم توجه به ایمنی وسایل گرمایشی در فصل سرد سال

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، در تشریح اقدامات لازم برای اطمینان از سالم بودن مسیر خروجی بخاری، گفت: از علائم سالم بودن بخاری، سالم بودن شیشه بخاری، شعله‌های آبی رنگ، اطمینان از نبود بو یا نشت گاز با استفاده از کف صابون است.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه هوای شهر اصفهان رو به سردی پیش می‌رود و در روزهای آینده شاهد کاهش دمای هوا خواهیم بود، باید موارد ایمنی در خصوص نصب بخاری و مخاطرات گاز دی اکسید کربن در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید پیش از سرد شدن هوا نسبت به سرویس‌دهی بخاری منازل اقدام شود و وسایل گرمایشی توسط افراد متخصص سرویس شود، ادامه داد: از علائم سالم بودن بخاری، سالم بودن شیشه بخاری، شعله‌های آبی رنگ، اطمینان از نبود بو یا نشت گاز با استفاده از کف صابون است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: باز بودن مسیر لوله بخاری بسیار مهم است، لذا اگر منزل مسکونی نوساز است یا در مجاورت آن به تازگی ساخت‌وساز انجام شده است، باید باز بودن مسیر لوله بخاری آن به وسیله جسم سنگین کنترل و تست شود.

وی با بیان اینکه اطمینان از مسدود نبودن مسیر خروجی لوله بخاری را با نور چراغ قوه از بالای پشت بام می‌توان حاصل کرد، زیرا در صورت باز بودن مسیر، نور چراغ از پایین قابل رؤیت است، اضافه کرد: در زمان استفاده از بخاری، باید لوله‌های آن گرم باشد، حتی اگر بخاری روی شمع باشد، باز هم لوله‌های آن باید گرم باشد.

کاوه‌آهنگران تاکید کرد: گرفتگی در مسیر دودکش بخاری یا سوخت ناقص آن باعث می‌شود گاز مونوکسید در هوا منتشر شود و به دلیل اینکه هیچ گونه رنگ و بویی ندارد، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه بهتر است وسایل گرمایشی دارای ترموکوپل باشد تا در هنگام قطع ناگهانی یا خاموش شدن آتش، گاز ورودی را قطع کند، گفت: اگر شهروندان از پکیج استفاده می‌کنند، باید قبل از آغاز سرما سرویس‌دهی لازم توسط متخصصان مربوطه انجام شود و چنانچه پکیج داخل محیط سربسته است، باید هوارسان داشته باشد، زیرا ممکن است از شب تا صبح درهای اتاق باز یا بسته نشود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه سرویس دوره‌ای پکیج‌ها را باید جدی گرفت تا از رسوب آن جلوگیری شود، تصریح کرد: به هیچ عنوان وقتی هوا سرد می‌شود، نباید درزهای پنجره و تمام راه‌های جریان هوا بسته شود و حداقل یک راه مناسب برای ورود و خروج هوا وجود داشته باشد.

وی با اشاره به استاندارد دودکش‌های نصب شده در داخل دیوارهای ساختمان، ادامه داد: دودکش باید ۸۰ سانتی‌متر از سطح بام بالاتر باشد و کلاهک آن در حالت “H” قرار گرفته باشد.

کد خبر 611677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.