۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
«اسپیرولینا» چیست؟

«اسپیرولینا» به‌عنوان یک ماده غذایی غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها شناخته می‌شود، زیرا غنی از ویتامین‌های بسیاری از جمله E، C،A، ویتامین‌های گروه B و مقادیر بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، روی و سلنیوم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسپیرولینا جلبکی به رنگ سبز و آبی است که در خانواده باکتری‌ها طبقه‌بندی می‌شود؛ این جلبک شکلی مارپیچی دارد و غنی از ویتامین و مواد معدنی است. اسپیرولینا از ابتدای حیات در کره زمین وجود داشته و در آب‌های شیرین (دریاچه‌ها، استخرها و رودخانه‌ها) مناطق گرم و آفتابی رشد می‌کند. نام علمی جلبک اسپیرولینا سیانوباکتریا (cyanobacteria) است؛ این جلبک دارای برخی خصوصیات شبیه به گیاهان است یعنی غنی از کلروفیل بوده و از خورشید به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. این ماده مغذی به‌صورت پودر ، قرص، کپسول و خود جلبک قابل استفاده است.

ارزش غذایی جلبک اسپیرولینا

اسپیرولینا به عنوان یک ماده غذایی غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها شناخته می‌شود، زیرا غنی از ویتامین‌های بسیاری از جمله E، C،A، ویتامین‌های گروه B و مقادیر بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، روی و سلنیوم است. به‌طورخاص ویتامین C و سلنیوم هر دو آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که از سلول‌های بدن و DNA در برابر آسیب‌های مخرب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند.

خواص قرص جلبک اسپیرولینا

قرص جلبک خواص بسیاری دارد که در ادامه به بررسی برخی از خواص مهم این گیاه می‌پردازیم:

کاهش دهنده کلسترول بد و تری گلیسیرید: بیماری‌های قلبی از مهم‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر در جهان هستند. بسیاری از عوامل خطرزا با افزایش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط‌اند. قرص اسپیرولینا به طور مثبتی بر روی این عوامل تأثیر می‌گذارد؛ این قرص به کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید کمک می‌کند، در حالی که کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

کاهش قند خون در افراد دیابتی: مطالعات نشان می‌دهد که اسپیرولینا در بیماران دیابتی نوع دو باعث کاهش قند خون ناشتا و قند بعد از غذا می‌شود. سطح بالا قند خون ناشتا یک مشکل رایج در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دو است.

کاهش فشار خون با اسپیرولینا: یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که مصرف منظم اسپیرولینا به مدت سه ماه باعث کاهش فشارخون در افراد دارای اضافه وزن و فشارخون شده است.

کمک به درمان مسمومیت: در مناطق خاصی از جهان مردم در معرض مسمومیت ناشی از آب آشامیدنی و سایر آلاینده‌ها قرار می‌گیرند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ مشخص شده است که جلبک اسپیرولینا دارای خواص ضد سمی است و می‌تواند آلاینده‌ها را در بدن خنثی کند.

بهبود افسردگی و استرس: برخی از اسیدهای آمینه موجود در جلبک اسپیرولینا برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افسردگی شناخته می‌شوند. یکی از این اسیدآمینه‌ها تریپتوفان (tryptophan) نام دارد که برای تولید سروتونین که یک ترکیب اساسی برای مقابله با استرس، افسردگی، بی‌خوابی و اختلالات عصبی است.

خواص ضدسرطانی: فیکوسیانین یکی از مهمترین رنگدانه‌های اسپیرولینا است که پتانسیل مطلوبی در مبارزه با سرطان دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف خوراکی اسپیرولینا با افزایش فعالیت سلول NK (قاتل طبیعی) که برای عملکرد سیستم ایمنی و بدن بسیار حیاتی هستند، موجب مهار رشد سلول‌های سرطانی و رشد تومورها در موش‌ها شده است.

تأثیر قرص اسپیرولینا در لاغری

مصرف قرص اسپیرولینا می‌تواند به افزایش سرعت متابولیزم کمک کند که نتیجه آن چربی‌سوزی و احساس انرژی بیشتر در فرد خواهد بود، به همین دلیل می‌توان گفت که این قرص برای لاغری نیز بسیار مؤثر است. از طرفی اگر این قرص بعد از وعده‌غذایی مصرف شود به افزایش وزن و درمان سوء‌تغذیه کمک می‌کند.

عوارض جانبی قرص اسپیرولینا

اگرچه اسپیرولینا به طور کلی ایمن در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است دارای برخی عوارض و معایب به ویژه در افراد با برخی از شرایط سلامتی خاص باشد. مصرف این محصول برای افرادی که به بیماری‌های سیستم ایمنی مبتلا هستند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا اسپیرولینا سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و در بیمارانی که به بیماری خود ایمنی دچار هستند، مصرف این قرص موجب حادتر شدن وضعیت سلامتی آن‌ها می‌شود.

اسپیرولینا به دلیل داشتن اثرات ضد انعقادی، در هنگام آسیب دیدگی و خونریزی ممکن است خطرناک باشد، زیرا موجب کبودی و خونریزی بیشتر می‌شود. مصرف این محصول در افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند نیز توصیه نمی‌شود. اسپیرولینا به افراد مبتلا به فنیل کتونوری توصیه نمی‌شود.

برخی از عوارض جانبی اسپیرولینا ممکن است شامل حالت تهوع، بی‌خوابی و سردرد باشد. این مکمل به طور گسترده‌ای بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود و اکثر مردم هیچ‌گونه عوارض جانبی از این محصول را تجربه نمی‌کنند.

کد خبر 610432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.