تیزپروازان ارتش در آینه دفاع مقدس

فرمانده پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان رژیم بعث عراق را برخوردار از حمایت مستقیم ۳۷ کشور جهان دانست و گفت: علاوه بر این ده‌ها کشور دیگر به شکل غیرمستقیم به صدام کمک می‌کردند اما دریغ از یک متر سیم خاردار که در طول هشت سال دفاع مقدس که به ایران بفروشند.

امیر سرتیپ دوم ستاد علیرضا انگیزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نقش پررنگ نیروی هوایی در عملیات‌های دفاع مقدس اظهار کرد: حمله ناجوانمردانه ارتش بعث به جمهوری اسلامی ایران بر اساس جاه‌طلبی صدام و اطلاعات ناقصی که در حوزه نیروی هوایی به او رسیده بود، انجام شد.

وی برگزاری یک نشست سری بین برژینسکی و صدام در مرز اردن و عراق، چند ماه قبل از سی‌ویکم شهریور سال ۵۹ را در همین راستا دانست و افزود: در این نشست به صدام اطمینان داده شد که ارتش ایران زمین‌گیر است و خلبانان و هواپیماهای نیروی هوایی آن نیز از آمادگی لازم برخوردار نیستند.

فرمانده پایگاه هوایی شهید بابایی اطلاعات ناقص رژیم بعثی عراق را عامل حمله به ایران دانست و گفت: این حمله در حالی آغاز شد که از چند ماه قبل خلبانان نیروی هوایی به ویژه خلبانان اف ۱۴ در پایگاه شهید بابایی اصفهان مشغول آموزش شبانه‌روزی مأموریت‌های خاص در حوزه سوخت‌گیری هوایی، رهگیری هوایی و یگان‌های دیگر بمباران هوا به زمین در طول شبانه‌روز بودند.

وی با اشاره به وجود نشانه‌هایی از احتمال حمله عراق به ایران در ماه‌های قبل از آغاز جنگ تحمیلی یادآور شد: این نشانه‌ها به سیاسیون آن زمان نیز منعکس می‌شد؛ از جمله اینکه بارها خلبان‌های نیروی هوایی خبرهایی درباره تجمع لشکرهای زرهی در مرز عراق و ایران را گزارش کردند اما رئیس‌جمهور وقت، بنی‌صدر این موضوع را نمی‌پذیرفت.

 نقش نیروی هوایی در پیروزی‌های دفاع مقدس

آغاز دفاع مقدس از نیروی هوایی

امیر سرتیپ دوم خلبان انگیزه سی‌ویکم شهریورماه را روز غافلگیری بسیاری از افراد دانست و ادامه داد: برخلاف این افراد، امام راحل (ره) فرمود دزدی آمده سنگی انداخته و رفته است و نیروی هوایی که از آمادگی لازم برای دفاع برخوردار بود، وارد میدان شد.

وی نیروی هوایی را نخستین نیرویی خواند که در بهمن‌ماه ۵۷ به انقلاب اسلامی پیوست و گفت: یکی دیگر از افتخارات نیروی هوایی این است که نخستین عملیات دفاع مقدس برضد نیروهای بعثی از این بخش آغاز شد، زیرا رژیم بعث نه تنها جنگ تحمیلی بلکه یک جنگ جهانی را به ما تحمیل کرد و بلافاصله خلبانان اف ۱۴ به ویژه شهید بابایی و یاران او در روز اول جنگ ۱۹ سورتی پرواز اسکنر را از همین پایگاه انجام دادند تا توسط نیروی هوایی عراق غافلگیر نشویم.

فرمانده پایگاه هوایی شهید بابایی با اشاره به نابودی پنج فروند هواپیمای بعثی توسط هواپیماهای اف ۱۴ و پدافند زمین به هوای ایران در روز اول جنگ، ادامه داد: یکی از خلبانان آن هواپیماها مصری بود، به همین دلیل باید گفت که یک جنگ جهانی به ما تحمیل شد زیرا دلارهای نفتی کشورهای همسایه باعث شد مزدورانی از آفریقا و آسیا به رژیم بعثی کمک‌های اطلاعاتی و سیاسی ارائه دهند.

وی رژیم بعث عراق را برخوردار از حمایت مستقیم ۳۷ کشور جهان دانست و ادامه داد: علاوه بر این ده‌ها کشور دیگر به شکل غیرمستقیم به صدام کمک می‌کردند اما دریغ از یک متر سیم خاردار که در طول هشت سال دفاع مقدس که به ایران بفروشند.

 نقش نیروی هوایی در پیروزی‌های دفاع مقدس

زمین‌گیری ۵۵ درصد توان نیروی هوایی رژیم بعث

امیر سرتیپ دوم خلبان انگیزه درباره عملیات دلیرمردان نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس گفت: در روزهای اول جنگ به ویژه فردای آغاز جنگ تحمیلی، ۱۴۰ فروند هواپیمای بمب‌افکن وارد خاک عراق شد و بیش از ۵۵ درصد توان رزم نیروی هوایی عراق را زمین‌گیر کرد که باعث شد صدام به اشتباهات محاسباتی خود پی ببرد.

وی عملیات کمان ۹۹ را یکی از عملیات تأثیرگذار دوران دفاع مقدس معرفی کرد و گفت: این عملیات که بر ضد زیرساخت منابع طبیعی و منابع نظامی عراق انجام شد و یک هفته پس از آن صدام که در فکر گرفتن عکس یادگاری در برج آزادی بود را متوجه اشتباه خود کرد.

فرمانده پایگاه شهید بابایی اصفهان با اشاره به تصمیم صدام برای آغاز رایزنی صلح پس از این عملیات خاطرنشان کرد: از ابتدای جنگ نقش نیروی هوایی و هوانیروز در این حماسه بزرگ زمین‌گیر کردن نیروی هوایی عراق بسیار تأثیرگذار بود و در ادامه از اهمیت بیشتری برخوردار شد زیرا لشکرهای زرهی عراق با پشتوانه نیروی هوایی قصد ورود به خاک ایران را داشتند.

وی افزود: ایثار و ایستادگی نیروی هوایی باعث بی‌نتیجه شدن برنامه‌های صدام و پشیمانی او از حمله به کشور بزرگ ایران اسلامی شد.

کد خبر 610386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.