علت گران شدن سیب‌زمینی چیست؟

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: افزایش قیمت سیب‌زمینی طی دو هفته گذشته، ناشی از افزایش مصرف این محصول در ایام پایانی ماه صفر، افزایش قیمت در مبادی تولید و فروش، همچنین صادرات به هند، پاکستان و عراق بوده است.

امید شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص دلایل افزایش قیمت سیب‌زمینی، اظهار کرد: محصولات مختلف و متنوعی وارد استان اصفهان شده و از طریق میدان مرکزی میوه و تره‌بار و چندین میدان اقماری در سطح استان توزیع می‌شود؛ برخی از این محصولات توسط کشاورزان داخل استان تأمین و سایر محصولات از سایر استان‌ها وارد می‌شود.

وی افزود: در فصول مختلف منابع تأمین این محصولات، متفاوت است. در محصول سیب‌زمینی نیز بخشی از نیاز بازار از تولیدات داخل استان در فصل‌های برداشت تأمین شده و در سایر فصول نیز از سایر استان‌ها از جمله همدان، کرمانشاه، شهرکرد، و اقلید تأمین می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تولید سیب‌زمینی در شهرستان‌های فریدن و سمیرم، گفت: افزایش قیمت سیب‌زمینی در دو هفته گذشته، ناشی از افزایش مصرف این محصول در ایام پایانی ماه صفر، افزایش قیمت در مبادی تولید و فروش و صادرات به هند، پاکستان و عراق بوده است.

شریفی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی و آب و هوایی که مسبب سیل و طوفان در کشورهای مقاصد صادراتی سیب‌زمینی به ویژه هند و پاکستان بوده، منجر به از بین رفتن نیمی از محصولات کشاورزی این کشورها شده است. همچنین در برخی از استان‌ها همچون همدان فصل برداشت پایان یافته که منجر به کاهش عرضه سیب‌زمینی در سطح بازارها شد.

کاهش قیمت سیب‌زمینی با افزایش عرضه

وی ادامه داد: از دو روز گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها و بازگشت قیمت سیب‌زمینی به قیمت گذشته بوده‌ایم. همچنین با ورود بار سیب‌زمینی اراک، بروجن و سمیرم فراوانی این محصول در بازار افزایش یافت و کاهش قیمت آن ادامه دارد.

اجرای الگوی کشت استانی برای کشت محصولات مزیت‌دار

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، درخصوص الگوی کشت گفت: استان اصفهان و همدان یکی از مهم‌ترین مبادی تولید سیب‌زمینی در کشور است. از اواخر سال ۹۹ الگوی کشت استان به روز و نهایی شد که در شهرستان‌های مختلف اجرایی می‌شود.

شریفی خاطرنشان کرد: براساس سند الگوی کشت استانی، همه محصولاتی که مزیت تولید دارد با برنامه‌ریزی تولید می‌شود تا با مشکلاتی همچون مازاد، انباشت، دورریز یا کمبود محصول مواجه نباشیم.

کد خبر 609545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.