روی موج آشــوب

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، سی‌ام شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روی موج آشوب» نوشت: در پی اعتراضات روز دوشنبه در تهران که در منطقه پرتردد بلوار کشاورز به آشوب کشیده شد، روز گذشته محسن منصوری استاندار تهران در توئیتی نوشت: «عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمعات امشب تهران کاملاً سازماندهی شده، آموزش دیده و با برنامه به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند. آتش زدن پرچم، ریختن گازوئیل در معابر، پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن موتور و سطل زباله، تخریب اموال عمومی کار مردم عادی نیست.»

شواهد بسیاری نیز نشان می‌دهد که هسته‌های اولیه به اغتشاش کشیدن اعتراضات مردم و رادیکالیزه کردن آن برای انتشار صحنه‌های خشن از خیابان‌های ایران به رسانه‌های دنیا کاملاً برنامه‌ریزی شده و البته تکراری است. این اتفاق و مشابه آن قبلاً نیز در آشوب‌هایی مشابه، همچون آبان ۹۸ دیده می‌شد.

مثلث سه ضلعی بازی با احساسات مردم، شورش‌های خیابانی با شعارهای تند و با پشتیبانی ضدانقلاب و تروریست‌ها و همچنین مانور رسانه‌ای روی آنها برای زنده نگه داشتن آتش اغتشاشات از جمله همین رویه تکراری است.
روز گذشته در برخی مراکز استان و دیگر شهرها تجمعات ساختارشکنانه و پراکنده صورت گرفت که بعضاً با دخالت نیروهای انتظامی پایان یافت.

سه‌شنبه ۲۹ شهریور تصاویری از شهرهای تبریز، مشهد، زنجان، بندرعباس، یزد، اصفهان، تهران، ساری، شیراز، همدان، سنندج، کرمانشاه، قزوین و رفسنجان مخابره شد که همراه با شعارها و اقدامات هنجارشکنانه و بعضی دیگر با تخریب اموال عمومی از جمله چندین دستگاه خودروی نیروهای فراجا همراه بود، اگرچه تعداد شرکت‌کنندگان در اکثر این تجمعات نسبت به روز یکشنبه کاهش پیدا کرد.

شهرهای کرمانشاه و مشهد نیز شاهد درگیری پراکنده آشوبگران با عوامل نیروی انتظامی بود که در مشهد تا ساعاتی پس از غروب آفتاب نیز ادامه یافت.

درحالی که روز یکشنبه تجمعات اعتراضی چند صد نفره به بهانه درگذشت مرحومه مهسا امینی برگزار شد، روز گذشته اما این تجمعات در اکثر شهرهای مذکور به صورت موقت و پراکنده و با حضور جمعیت‌های چند ده نفره گزارش شد که بعضاً حتی بدون حضور نیروهای انتظامی پایان یافتند.

رسانه‌های ضدانقلاب که به پوشش مستمر شعارهای هنجارشکنانه در این تجمعات مشغول بودند نیز با انتشار ویدیوهایی با کادر بسته و بدون اشاره به تعداد کمتر تجمع‌کنندگان سعی داشتند همچنان بر تنور آشوب‌ها بدمند که ناکام ماندند.

از طرفی، دانشگاه‌های علم و صنعت، علم و فرهنگ و شهید بهشتی در تهران، دانشگاه‌های یزد، تبریز و اصفهان نیز شاهد برگزاری تجمعاتی بود که همراه با شعارهای علیه نظام و مبانی اسلام و همچنین بدون ربط به مرگ مهسا امینی، در نهایت پایان یافت. گفتنی است در دانشگاه شهید بهشتی یکی از افراد انتظامات این دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت و همچنین دانشگاه علم و صنعت شاهد درگیری فیزیکی بین برخی دانشجویان بود.

در خبری دیگر، استاندار کردستان اعلام کرد که در آشوب‌های اخیر در این استان، یک شهروند دیواندره‌ای با سلاحی جنگی کشته شده که هیچ‌کدام از رده‌های نیروهای مسلح از این نوع سلاح استفاده نکرده‌اند. بلافاصله نیز مشخصات و تصویر آن فرد از شبکه‌های معاند پخش شد. به نقل از اسماعیل زارعی‌کوشا، فرد دیگری با همان شرایط داخل خودرویی نزدیک بیمارستان سقز رها شده بود. مرگ نفر سوم هم کاملاً مشکوک و در دست بررسی است.

روی موج آشــوب

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ثابت کنید تابع آمریکا نیستید» نوشت: حضور در نیویورک و دیدار شب گذشته رئیسی با رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌شورای اروپا، قابل پیش‌بینی‌ترین بخش سفر رئیس‌جمهور ایران به مقر سازمان ملل در نیویورک بود که ظاهراً ابتکاراتی از سوی دوطرف هم مطرح شده است.

از میان اروپاییان، فرانسه همواره به‌گونه‌ای در سیاست‌خارجی خاورمیانه‌ای خود بازی کرده است که بتواند پرستیژ دیپلماتیک کشورش را با ایران حفظ کند.

برخلاف انگلیس که در مقاطعی که اصلاح‌طلبان در ایران دولت را در دست داشته‌اند، تحرکات و دیدارهایش را زیاد کرده و در موارد خلاف آن، کم! و این همان نیرنگ انگلیسی بوده است که با آن چاره برخی سیاست‌های‌شان را می‌کردند. فرانسه، اما سعی می‌کرد متفاوت باشد.

جای پای استعماری‌اش در ایران، کمرنگ یا بی‌رنگ بود و نه در آن اشغال شهریور ۲۰ و نه در جاهای دیگر مانند آمریکا و انگلیس نقش‌بازی نکرد میزبان امام بود و بعدها حتی پس از نیرنگ پلیس‌بدبودن در مقاطع حساس معاصر، باز به شرایط روابط دیپلماتیک همراه با لبخند بازمی‌گشت.

دیدار رئیس‌جمهور ایران سید ابراهیم رئیسی که دولت خود را انقلابی می‌نامد، برای غرب و فرانسه نمی‌تواند با همان دستاوردهای گذشته همراه باشد و ماکرون با دانستن این حقیقت، در این دیدارها به دنبال همان سیاستی است که در کل اروپا با امید به استقلال نسبی اتحادیه از آمریکا دنبال می‌کند.

هیچیک از اعضای گروه ایرانی حاضر در نیویورک حرفی از امکان مذاکره و بحث و توافق در حاشیه دیدارهای نیویورک نکرده است و در مقابل نیز هم بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هم برخی دیگر از دیپلمات‌های غربی تأکید کرده‌اند که امیدی به نیویورک و انجام مذاکره و توافق در آن نیست، با آنکه علی‌الظاهر باید از این فرصت بهره‌ها می‌بردند.

اما گویا در پشت صحنه اروپایی‌ها خلاف آن «عدم‌تمایل نمایشی» رفتار می‌کنند و این دیدارها بیشتر رنگ‌وبوی برجامی و مذاکرات هسته‌ای دارد. حضور بورل و انریکه مو را، معاون وی در دیدار «شارل میشل» رئیس بلژیکی شورای اروپا با رئیسی در هتل محل اقامت او، حداقل یک نشانه است. نشانه‌های دیگری هم هست که باید اطمینان یافت اروپا بیشتر از آنکه ناز می‌کند، نیاز دارد.

بر اساس گزارش‌ها رئیس جمهور ایران در دیدار با همتای فرانسوی خود گفت که ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است و سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقا است: «اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های مستقلی دارد و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست. با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.»

رئیسی همچنین تأکید کرد که رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد: «ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکانپذیر نیست.»

روی موج آشــوب

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گنج پساب» نوشت: بازچرخانی آب‌های صنعتی و پساب؛ عبارتی که به ظاهر ساده و کم ارزش است اما اهمیتش وقتی مشخص می‌شود که هم از ظرفیت عظیم آن مطلع شویم و هم بدانیم که همین عبارت در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور نیز آمده است.

مرور سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه که بیست‌ویکم شهریورماه امسال ابلاغ شد، نشان می‌دهد که بند هفتم آن به موضوع مهم منابع آبی کشور اشاره دارد و موضوعاتی همچون استقرار نظام مدیریت یکپارچه منابع آب کشور را مورد تاکید قرار داده است.

در همین بند به یک حوزه مهم دیگر نیز اشاره شده است: «برنامه‌ریزی برای دستیابی به سایر آب‌ها و بازچرخانی آب‌های صنعتی و پساب».

توجه به این حوزه در برنامه هفتم توسعه، نشان می‌دهد که برای کشور خشک و نیمه خشک ما، که با مشکلات عدیده‌ای در تأمین منابع آبی مواجه است و کاهش نزولات آسمانی هم بر این مشکلات افزوده است، اهمیت استفاده بهینه از آب‌های صنعتی و پساب چقدر زیاد است؛ آب‌هایی که به ظاهر قابل استفاده نیست اما می‌توان آن را کاملاً قابل استفاده کرد.

روی موج آشــوب

کد خبر 606815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.