تضمین سلامت اربعینی‌ها با «تصمیم سخت»

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، نوزدهم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خنثی‌سازی تحریم نفتی در آن سوی مرزها» نوشت: اقتصاد ایران به عنوان کشوری نفت‌خیز روی درآمدهای حاصل از فروش نفت حساب می‌کند.

برای اقتصاد ایران منظور از رهایی اقتصاد از نفت، توقف وابستگی مستقیم آن است و به نوعی رهایی از خام‌فروشی و وابستگی مستقیم بودجه به درآمدهای نفتی مدنظر است تا توقف تولید و فروش نفت.

کارشناسان می‌گویند که نفت یک نعمت است و باید تا جایی که می‌توانیم از آن به نفع اقتصاد کشور بهره ببریم؛ اما به شکلی دیگر. تا زمانی که این رابطه اصلاح شود نیز باید حداکثر درآمدهای نفتی را برای کشور ایجاد کرد اما از آنجایی که همواره نوک پیکان تحریم‌های غرب این درآمدها را نشانه می‌گیرد، خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی نیز ضروری است. تلاش برای خنثی‌سازی این تحریم‌ها طی سال‌های اخیر مورد توجه دولتمردان کشورمان قرار گرفته است.

دولت سیزدهم اقداماتی را در جهت فروش نفت به اجرا گذاشته که از آن جمله می‌توان به هدف‌گذاری برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها و ایجاد همکاری در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی اشاره کرد. در این خصوص، وزارت نفت قراردادی را با دو کشور آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا امضا کرده است و به نظر می‌رسد ظرفیتی هم در کشورهای منطقه از جمله افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لبنان در این حوزه برای ایران وجود دارد و برای این بخش نیز رایزنی‌ها در جریان است.

درباره اهمیت این اقدام، یک کارشناس ارشد انرژی می‌گوید: برای فروش تضمینی نفت باید بازار سازی انجام داد و صادرات خدمات فنی مهندسی و اخذ سهام در پالایشگاه فراسرزمینی، اقدام بسیار مهمی در زمینه این بازارسازی برای فروش نفت خام است.

تضمین سلامت اربعینی‌ها با «تصمیم سخت»

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تضمین سلامت اربعینی‌ها با «تصمیم سخت»» نوشت: روز گذشته مرزهای زمینی اربعین تا اطلاع ثانوی بسته شد. «تصمیم سخت» توصیفی است که رئیس ستاد مرکزی اربعین در برابر بسته‌شدن مرزهای زمینی به کار می‌برد و می‌گوید: «به جهت اینکه امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی روبه‌رو است، این تصمیم سخت گرفته شد.»

ماجرا از این قرار است که عراق ظرفیت تخلیه زائران را از پایانه‌های مرزی خود با همان سرعت که از مرزهای کشورمان خارج می‌شود، ندارد. به همین خاطر هم ظرف دو روز گذشته حجم بسیار زیادی از زائران در مرزها باقی مانده و قادر به ورود به عراق نشده‌اند.

گرمای هوا هم در کنار کمبود امکانات مزید بر علت شده تا در نهایت ستاد اربعین و وزارت کشور را به این نتیجه برساند که برای سلامت و امنیت زوار کشورمان تا زمان عبور زائران پشت مرزهای به عراق و همچنین تأمین وسیله کافی از سوی طرف عراقی برای عبور زائران به سمت نجف و کربلا مرزها بسته شود. وزیر کشور قول داده به محض مهیا شدن شرایط به مردم خبر می‌دهد.

رئیس‌جمهور هم در تماس تلفنی با وزیر کشور ضمن دریافت گزارشی از آخرین توافقات وی با مقامات عراقی برای تسهیل سفر زائران اربعین، دستوراتی برای رفع مشکلات موجود در مسیر پیاده‌روی زائران صادر کرد.

این در حالی است که انتظار می‌رفت برای هر چه بهتر برگزار شدن حماسه پیاده‌روی اربعین و پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی از ماه‌ها قبل از برگزاری این مراسم هماهنگی‌های لازم با طرف عراقی به عمل بیاید که با چنین شرایطی در مدیریت ماجرا روبه‌رو نشویم.

تصاویر منتشر شده از مرزهای منتهی به کشور عراق از تجمع زائران در نقاط مرزی حکایت دارد. در آن سوی مرزها و در کشور عراق هم خبرها حاکی از آن است که طرف عراقی توانایی مدیریت این حجم از زائرانی را که به کشور وارد شده‌اند، ندارد.

گرمای هوا و نبود وسایل حمل و نقل زائران هم مزید بر علت‌شده تا مدیران ستاد اربعین به این نتیجه برسند بهتر است مرزهای کشور را ببندند و صدور برگ تردد برای سفر به عتبات و تمدید اعتبار گذرنامه‌های منقضی شده هم متوقف شده است تا دیگر افراد بیشتری خود را به مرزها نرسانند.

تضمین سلامت اربعینی‌ها با «تصمیم سخت»

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قطعنامه ضد ایرانی صادر می‌شود؟» نوشت: ادعاهایی که بر اساس اسناد جاسوسی رژیم صهیونیستی بیان می‌شود و همیشه با پاسخ ایران همراه بوده است. در این میان، اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه در وین درباره صدور هرگونه قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد و تصریح کرد که چنین اقدامی نتیجه عکس خواهد داشت.

دو روز دیگر نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شروع می‌شود، در این میان اگر چه گزارش‌هایی از تحرکات فرانسه برای صدور قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام به گوش می‌رسد اما ورنس نورمن خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال در یک توئیت خبر داد که قرار نیست قطعنامه‌ای علیه ایران در جلسه هفته آینده شورای حکام آژانس انرژی اتمی صادر شود. شنیده‌ها از منابع معتبر نیز نشان می‌دهد خطر صدور قطعنامه ضد ایرانی در این نشست وجود ندارد اما باید منتظر اظهارات منفی کشورهای غربی درباره گزارش پادمانی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در این نشست بود.

گروسی که این روزها تندتر و مواضع او نیز بیشتر علیه ایران است در گزارش پادمانی اخیر خود درباره ایران بار دیگر با تکرار ادعاهای قبلی مبنی بر مشکوک بودن سه مکان در کشورمان به وجود ذرات مواد غنی‌شده، تصریح کرد که آژانس نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را کاملاً تضمین کند.

تضمین سلامت اربعینی‌ها با «تصمیم سخت»

کد خبر 603785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.