تأثیر محتوای رسانه‌ای و سلبریتی‌ها بر تغییر معیارهای زیبایی

یک کارشناس رسانه با اشاره به تأثیر فشار رسانه‌ بر معیارهای زیبایی گفت: در تغییر معیارها، پلتفرم رسانه، محتوای موجود در رسانه و افراد مشهور تأثیرگذار هستند و بستر معرفی معیارهای زیبایی و ترویج آن‌ها درحال‌حاضر اینستاگرام است.

مصطفی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تغییر رویکرد مد، لباس و حتی حوزه زیبایی‌شناسی از اوایل قرن بیستم که نشر مقاله‌ها آغاز شد، دیده می‌شود. با آمدن مدل‌ها به صفحه اول مجله‌ها، تولید لباس‌های متنوع و برنامه‌ریزی روی مدل‌ها برای تجارت، حتی فرم بدن نیز به نوعی دچار تغییر شد و به قدری این هجمه سنگین شده که جنبشی در غرب تحت عنوان «حس مثبت بدن» آغاز شد و در فضای مجازی به شدت فعال است.

وی افزود: می‌توان گفت با نمود حوزه تجارت در رسانه، موضوعات جدیدی در حوزه زیبایی مانند مد، لباس و حتی رنگ مو تحت تأثیر قرار گرفته است. هنرمندان، سلبریتی‌ها و بلاگرها نیز با فعالیت‌های خود در رسانه، تعاریف جدیدی در حوزه زیبایی و زیباشناسی مطرح کردند. به علت گسترش و توزیع فضای مجازی و درپی آن افزایش کاربران فضای مجازی، دسترسی افراد به محتوای رسانه بیشتر شده و نوع پوشش یا حتی آرایش سلبریتی‌ها و هنرمندان، به نوعی الگو برای افراد جامعه تبدیل شده است.

اینستاگرام بستر معرفی معیارهای زیبایی

این کارشناس رسانه با بیان اینکه گاهی با پخش شدن یک سریال تلویزیونی افراد علاقه‌مند می‌شوند تا خود را مشابه کاراکتر اصلی سریال کنند، تصریح کرد: بنابر موارد بیان شده، در تغییر معیارها، پلتفرم رسانه، محتوای موجود در رسانه، سلبریتی‌ها و افراد مشهور تأثیرگذار بوده است. بستر معرفی معیارهای زیبایی و ترویج آن‌ها درحال‌حاضر بیشتر اینستاگرام است.

وی با بیان اینکه شاید حتی فروش برخی لوازم آرایش توسط سلبریتی‌ها خارج از فضای مجازی تحت عنوان جرایم مختلف نظیر قاچاق کالا شناخته شود، ادامه داد: فضای مجازی تعریف جدیدی برای حوزه زیبایی پدید آورد؛ به‌طوری‌که نوع آرایش، پوشش و حتی جراحی‌های زیبایی نوعی ابزار محسوب می‌شود و در حقیقت فشار رسانه‌ای بر معیارهای زیبایی می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری داشته باشد.

علل افزایش جراحی‌های زیبایی

زارعی با بیان اینکه حتی خود سلبریتی‌ها نیز تحت تأثیر فضای رسانه قرار می‌گیرند و اقدامی را که موافق میل آن‌ها نیست انجام می‌دهند، گفت: در گذشته نفوذ رسانه‌های جمعی و سریال‌ها به قدری زیاد بوده که بر پوشش جامعه توان اثرگذاری داشته است؛ درحال‌حاضر نیز رسانه فعالیت خود را پیش می‌برد و تعریفی که در حوزه زیبایی پدید می‌آورد، توسط مردم پذیرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه تبلیغ بلاگرها، انجام جراحی‌های زیبایی توسط سلبریتی‌ها و مد شدن تبلیغات حوزه پزشکی منجر به افزایش جراحی‌های زیبایی شده است، اضافه کرد: طبق یک مطالعه انجام شده در سال ۱۳۹۸ در حوزه عمل‌های زیبایی، تعداد بسیاری از درخواست کنندگان عمل‌های زیبایی در مراکز، با واسطه یا بی‌واسطه با فضای مجازی در ارتباط بوده‌اند، از طریق فضای مجازی به پزشک معرفی شده‌اند یا نوع عمل زیبایی انتخابی آن‌ها، الهام گرفته از فضای مجازی بوده است.

تعریف ناهنجاری به عنوان هنجار توسط رسانه

این کارشناس رسانه اظهار کرد: به عنوان مثال با استفاده یکی از سلبریتی‌ها از تتوی فراوان روی بدنش، افراد زیادی به استفاده از تتو ترغیب شدند؛ شاید زمانی استفاده از تتو بار منفی به همراه داشت و از آن تحت عنوان ناهنجاری یاد می‌شد اما اکنون طیفی از جوانان به عنوان برند زیبایی از آن یاد می‌کنند و حتی نگاه منفی به آن وجود ندارد. درواقع رسانه و فضای مجازی به گونه‌ای زیبایی را تعریف کرده است که فعالیت دارای بار منفی در گذشته، دیگر دارای بار منفی نیست.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای رسانه، پذیرش هنجار به عنوان ناهنجاری و ناهنجاری به عنوان هنجار است، افزود: قطعاً در آینده هرچه رسانه تعریف کند، تبدیل به معیار خواهد شد و رسانه با تولید محتوا، معیارهای زیبایی را تغییر می‌دهد. گروهی از جامعه نیز با نیاز به دیده شدن و نداشتن موضوعی برای عرضه، با تعریف مدلی از زیبایی توسط رسانه‌ها، به سمت مدل‌های جدید سوق پیدا می‌کنند تا حداقل گروهی اندک به واسطه این اقدام آنها را ببینند.

زارعی، تصریح کرد: بسیاری از مدل‌ها از لاغری شدید رنج می‌برند و برخی برای رسیدن به این معیار، اقدام به درآوردن دنده‌های خود می‌کردند یا برای داشتن قدی بلندتر، با جراحی ضایعه‌هایی را به بدن خود اضافه می‌کردند، حتی اگر رسانه کوتاهی قد را به عنوان یک معیار زیبایی تعریف کند، احتمال دارد که فرد اقدام به قطع مقداری از بدن خود کند تا با معیار بیان شده تطبیق داشته باشد.

کد خبر 602797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.