نخستین گام شهرداری کاشان برای تحقق شهر هوشمند

شهردار کاشان با اشاره به بهره‌برداری از دو پروژه هوشمندسازی «نقشه فتوگرامتری شهر» و «هوشمندسازی فرآیندهای شهرسازی» آن را نخستین گام برای تحقق شهر هوشمند دانست.

حسن بخشنده‌امنیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بهره‌برداری از دو پروژه هوشمندسازی «نقشه فتوگرامتری شهر» و «هوشمندسازی فرآیندهای شهرسازی» آن را نخستین گام برای تحقق شهر هوشمند دانست و اظهار کرد: برای عینیت بخشیدن به این رویکرد، در وهله نخست باید فرآیندهای مدیریت شهری خود در این مسیر قرار دهیم و بهره‌برداری از این پروژه‌ها تلاشی برای پاسخ به این ضرورت است.

وی با اشاره به رونمایی از نقشه جدید شهر کاشان، افزود: این نقشه به روش فتوگرامتری پهپادی با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال و در مقیاس یک هزارم تهیه شده است.

شهردار کاشان خاطرنشان کرد: در این طرح علاوه بر نقشه املاک، بلوک‌ها و معابر شهر با دقت بسیار بالا، ابر نقاط متراکم دارای مختصات، مدل سه بعدی سطح شهر (DSM)، تصویر قائم، مدل رقومی ارتفاعی زمین(DEM) و لایه‌های GIS نیز استخراج شده است.

بخشنده‌امنیه تصریح کرد: قدرت تفکیک بالای مسطحاتی و ارتفاعی برای انجام مطالعات متنوع در برنامه‌ریزی شهری، انجام مانیتورینگ و کشف تغییرات با استفاده از تصویربرداری دوره‌ای جهت نگهداری از اراضی مسکونی و طبیعی، مطالعات مکان‌یابی و محاسباتی انواع طرح‌های توسعه شهری (عمرانی، ترافیکی، خدمات شهری و بحران)، مستندنگاری آثار و بناهای تاریخی، مدیریت پوشش گیاهی و فضای سبز، آنالیز میدان دید و نمایش موانع از مزایای این طرح است.

وی با اشاره به پروژه هوشمندسازی فرآیندهای شهرسازی، تاکید کرد: این سامانه با اتصال همزمان به بانک‌های اطلاعاتی موجود در سازمان، امکان دسترسی همزمان کاربران اعم از کاربران تحت وب یا کاربران محلی را فراهم می‌کند و با استفاده از مدل فرایندی براساس ساختار BPMS و استفاده از قابلیت‌های زیر سامانه GIS مجموعه‌ای قوی و انعطاف‌پذیر را به منظور مدیریت فرآیندها و امور شهرداری پدید می‌آورد.

شهردار کاشان گفت: این پروژه با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال اجرا شده است و دارای سامانه‌های عوارض کسب و پیشه، ساخت و مشاهده تصاویر پانوراما، عوارض نوسازی، شهرسازی، ثبت و ویرایش اطلاعات معابر و بلوک‌ها، اطلاع‌رسانی قوانین و تعرفه املاک، بایگانی الکترونیک تصاویر و مدارک و بخش‌های متعدد دیگر نظیر زیرسامانه‌ها، نرم‌افزارهای مکمل و زیرفرآیندها است.

وی ضمن قدردانی از تلاش مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کاشان، از اجرای پروژه‌های شاخص دیگر در این حوزه به ویژه در زمینه زیرساختی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

کد خبر 602288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.