قدرشناسی نصف جهان از استاد اخلاق

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، هفتم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برای هر دو سناریوی رفع یا ادامه تحریم آماده‌ایم» نوشت: سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه ۱۵۰۰ شرط دست و پاگیر برای اعطای مجوز به جوانان برداشته شد و در این مدت ۷۵ هزار فعال اقتصادی برخط مجوز دریافت کردند، گفت: در این مدت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی بیش از دو برابر شد و به پنج میلیارد دلار رسید.

سیداحسان خاندوزی روز یکشنبه در نشست خبری با ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت: در دولت قبل بی‌انضباطی‌های نظام مالی و بودجه‌ای اثر خود را در اقتصاد به‌ویژه سفره مردم وارد کرده بود.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: دولت سیزدهم تدابیری برای ثبات اقتصادی و حل چالش‌های اقتصادی در بلندمدت اندیشید و رشد اقتصادی در سه ماهه نخست در دولت تصویب و این به اولین مصوبه اقتصادی تبدیل شد.

در شرایطی که سایه تحریم‌ها همچنان روی کشور وجود دارد، توانستیم ۵.۶ درصد رشد افزوده نفت را به ۹.۸ درصد برسانیم و نسبت به سال قبل ۱۱ برابر شد. وزیر اقتصاد با اشاره به ثبات‌بخشی به اقتصاد کلان گفت: با کنترل جدی ترازنامه شبکه بانکی که ماهانه رصد می‌شود، کنترل نقدینگی از ۴۰.۵ به ۳۷.۵ درصد در ابتدای دولت، شاهد کنترل نقدینگی ۳۵ درصدی (به استثنای بانک مهراقتصاد) از ابتدای تیرماه هستیم.

وی افزود: همچنین در این مدت ۱۵۰۰ شرط دست و پاگیر برای اعطای مجوز از یک سال گذشته حذف و صدور مجوز تبدیل به روال عادی شد، به گونه‌ای که به موجب آن ۵۷ هزار فعال اقتصادی طی پنج ماه گذشته بدون مراجعه به نهادها مجوز دریافت کردند.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به اینکه آیا دولت برای بازگشت پول به شرکت دولتی فولاد مبارکه وارد عمل شده و قصد شکایت از رانت‌خواران آن را دارد، گفت: ناکارآمدی مدیریتی در شرکت فولاد مبارکه باعث شد در دو ماه اول این دولت، وزیر صمت مدیرعامل را برکنار و تیم مدیریتی جدید را مستقر کند.

وی افزود: در بحث امور کیفری، دولت کاملاً اعتقاد دارد که با دقت بررسی شود و با همه آنانی که از جایگاه مدیریتی سوء‌استفاده کردند، با شدت برخورد شود و معتقد است گزارش تحقیق و تفحص مجلس با سرعت در دستور کار قوه قضائیه قرار گیرد.

قدرشناسی نصف جهان از استاد اخلاق

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قدرشناسی نصف جهان از استاد اخلاق» نوشت: تشییع باشکوه و چند ساعته پیکر استاد اخلاق حضرت آیت‌الله ناصری و حضور چشمگیر طیف‌های مختلفی از جامعه در مراسم بدرقه این روحانی برجسته و ساده‌زیست نشان داد بر خلاف تبلیغات رسانه‌های معاند و بدخواه نه‌تن‌ها نگاه قدرشناسانه مردم نسبت به ساحت دین و علمای دینی کم نشده‌است، بلکه اقشار مختلف مردم با نگاهی بلندنظرانه به خادمان دینی نگاه می‌کنند که علت آن ریشه در سیر و سلوک رفتاری و متخلق بودن این دسته از شخصیت‌های روحانی و دینی به اصول ساده زیستی مورد تأکید اسلام و فاصله نداشتن سطح و شکل زندگی آن‌ها با عموم افراد جامعه است.

مراسم تشییع آیت‌الله محمدعلی ناصری، استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان روز گذشته برگزار شد و پیکر این استاد برجسته عرفان و اخلاق که روز جمعه چهارم شهریور دعوت حق را لبیک گفته بود، با حضور خیل پرشور و عظیم جمعیت اقشار مختلف مردم در گلستان شهدای اصفهان به خاک آرمید.

در ابتدای این مراسم پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت این مجتهد عظیم‌الشأن و استاد نستوه و برجسته اخلاق و عرفان قرائت شد.

در بخشی از متن پیام رهبر انقلاب اسلامی آمده‌است: «این عالم بزرگوار و معلم اخلاق، وظیفه بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهره‌مندی از خشیت و خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار می‌بردند.»

از مظاهر برجسته مراسم تشییع پیکر این عالم دینی و معلم اخلاق حضور قابل‌توجه و چشمگیر اقشار مختلف مردم بود که طی سال‌های اخیر با حضور پررنگ‌شان در چنین مراسمی بارها عمق اعتقاد دینی، التزام اخلاقی و ارادت قلبی‌شان را نسبت به خادمان دین و میهن نشان داده‌اند؛ گزاره‌ای غیرقابل‌انکار که بر خلاف تبلیغ بوقچی‌های رسانه‌ای دشمن و برخی کج‌اندیشان داخلی که به دنبال القای دروغ‌هایی از جمله خسته‌شدن و بریدن مردم از روحانیت و دلسرد شدن آن‌ها از انقلاب و اسلام هستند، تأییدکننده دلبستگی و پیوند عقلی و عاطفی آنها است.

خبرگان جامعه‌شناسی معتقدند که تبلیغ دینی و دعوت مردم و جامعه به تبعیت از الزامات اخلاقی در صورتی اثرگذار است که رابطه مردم و روحانیت به شکل مطلوب برقرار باشد و مردم اولین نشانه‌های عملگرایی را در خود منادیان آن ببینند، نکته‌ای که در مورد عالم وارسته‌ای مثل آیت‌الله ناصری موضوعی غیرقابل‌انکار است که بهترین شاهد این مدعا تشییع چند ساعته پیکر وی در بین خیل عظیم جمعیت گریان و متأثر از فقدان جسمی و ظاهری این عارف و سالک الی‌الله است.

برخی از عالمان دینی مانند آیت‌الله ناصری که در گذشته و اکنون در پرتو مناجات سحری، تهذیب نفس، هدایت خالصانه و یاری بندگان خدا و سابقه شاگردی و تلمذ در محضر برجستگان و قله نشینان عرفان اسلامی را داشتند و همواره مشغول به ممارست و صیرورت سیر من الخلق الی حق بالحق بودند و همه داشته‌هایشان را در راستای دلگرمی و هدایت افراد جامعه به کار بسته‌اند؛ همواره مورد احترام و تکریم مردم بودند.

اینان از آن جهت که هرگز از صراط مستقیم شریعت و رکن رکین «رحماء بی نهم» که دستور خداوند و تأکید اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) بوده، خارج نشده‌اند بر خلاف پاشیدن تخم نفاق و کینه از سوی دشمنان در حکم پدران معنوی جامعه و مردم هستند که فقدان‌شان، گرد یتیمی بر سر آن‌ها می‌نشاند.

اگرچه سالیان زیادی است که دشمن و رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند تا القا کنند که دین و اعتقادات مذهبی برای مردم کم‌رنگ شده و آن‌ها از اسلام و انقلاب و شخصیت‌هایی که ذیل این گزاره‌ها عزت و آبرو پیدا می‌کنند، بیزار و خسته شده‌اند، اما همه رشته‌های آن‌ها در برهه‌هایی مثل تشییع پیکر آیت‌الله ناصری یا حاج قاسم سلیمانی یا وداع با شخصیت برجسته‌ای مثل آیت‌الله بهجت به دست همین مردم پنبه می‌شود.

قدرشناسی نصف جهان از استاد اخلاق

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بوسه بر آستان خورشید» نوشت: مضجع مطهر حضرت ثامن الحجج علی‌بن‌موسی الرضا (ع) با حضور حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضایی آکنده از معنویت غبارروبی شد.

رهبر معظم انقلاب در سفر به مشهد مقدس که به دنبال تغییر شرایط کرونایی کشور انجام شد در مراسم غبارروبی مضجع نورانی امام رضا (ع) که با حضور جمعی از علما و خادمان حرم رضوی و با تلاوت کلام‌الله مجید و زیارت جامعه کبیره و ذکر مصائب اهل‌بیت علیهم‌السلام در روزهای پایانی ماه محرم برگزار شد شرکت کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از اواخر سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا به دنبال تاکید بر رعایت همه جانبه مسائل بهداشتی از سفر خودداری کرده بودند و امسال پس از گذشت بیش از دو سال برای زیارت ضریح مطهر و غبارروبی مضجع شریف امام هشتم (ع) مشرف شدند.

زیارتی همراه با معنویت که در فضای مجازی هم استقبال مردم و بازتاب گسترده‌ای را به همراه داشت.

اردیبهشت سال گذشته بود که حجت الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر رعایت نکات بهداشتی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب مقید بودند هرسال برای زیارت به مشهد مقدس مشرف شوند و از این مضجع نورانی نشاط و روحیه معنوی کسب کنند، اما برای عمل به مصوبات ستاد کرونا دو سال است که به حرم مطهر مشرف نشده‌اند.

وی افزود: سال گذشته (۱۳۹۹) خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم و از ایشان برای سفری حتی چندساعته به مشهد دعوت کردم، ایشان فرمودند: «وقتی من مردم را به رعایت دستورات ستاد کرونا ملزم می‌کنم، چگونه می‌توانم خود به آن عمل نکنم.» جمله‌ای که رعایت درس‌آموز رهبر انقلاب به نکات بهداشتی را نشان می‌دهد.

قدرشناسی نصف جهان از استاد اخلاق

کد خبر 600524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.