۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
نقش مهاجرت در تغییر طراحی شهری

مهاجرت شهری به نقل مکان روستانشینان به مناطقی از شهرها اشاره دارد که به کاهش جمعیت روستاها و در نتیجه افزایش شهرنشینان منجر می‌شود. نرخ مهاجرت شهری نقش مهمی در تحول طراحی شهری در سراسر جهان ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مهاجرت یک پدیده طبیعی به‌شمار می‌رود که در سراسر جهان اتفاق می‌افتد و پیامدهای بسیاری بر زندگی شهرنشینی به جا می‌گذارد. به عنوان مثال، افزایش جمعیت شهرها، کمبود محل سکونت را در پی دارد که این امر به سهم خود می‌تواند توسعه شهری و بزرگ‌تر شدن مناطق را در پی داشته باشد، ضمن این‌که کیفیت زندگی را از جنبه‌های مختلف نظیر افزایش آلودگی هوا تحت تأثیر قرار دهد. نکته جالب توجه در مورد مبحث مهاجرت شهری این‌که مدیران اغلب در طراحی شهرها، این مسئله را نادیده می‌گیرند و همین امر باعث می‌شود در مواجهه با افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت، چالش‌های بسیاری را تجربه کنند.

افزایش نرخ مهاجرت در سراسر جهان

نتیجه تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران بانک جهانی در مورد مهاجرت حاکی است که به طور میانگین از هر هفت نفر ساکن شهرها، یک مورد را مهاجران تشکیل می‌دهد. این‌که شهرها به واسطه امکانات خود همواره فضاهایی برای جذب روستانشینان به سمت خود بوده است، مدیران بسیاری از شهرهای امروز را به تغییر نگرش خود نسبت به طراحی شهری و پیاده‌سازی نوآوری‌هایی برای سازگارسازی هرچه بیشتر مناطق با افزایش جمعیت سوق داده است. این در حالی است که بحران‌هایی مانند تغییرات اقلیمی به کمبود سکونت‌گاه در سراسر دنیا منجر شده و برنامه‌ریزان را با مشکلات زیادی برای سازگارسازی مناطق با افزایش قابل توجه جوامع شهری مواجه کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که همواره بسیاری از مردم روستایی به منظور تجربه کیفیت زندگی بهتر، بهره‌مندی از خدمات پیشرفته شهری، یافتن شغل، تحصیل و سایر موارد مشابه راهی شهرها می‌شوند، با این حال کمبود مسکن را تجربه می‌کنند. همین رویداد، مدیران را به تغییر طراحی شهرها سوق داده که در نتیجه آن، کاهش فضاهای سبز و مکان‌های تفریحی اتفاق افتاده است. البته طراحی شهری نیز به سهم خود نقش مهمی در مهاجرت‌پذیری ایفا کرده است؛ به طوری که روستانشینان هنگام تصمیم‌گیری برای مهاجرت، اغلب شهرهایی با بهترین طراحی‌های شهری را انتخاب می‌کنند تا بتوانند کمبودهایی را که در روستاها با آن مواجه بوده‌اند، در مناطق شهری برطرف کنند.

نقش مهاجرت در تغییر طراحی شهری

مهاجران و شهرها

مهاجران همواره عازم شهرها می‌شوند تا شرایط زندگی بهتری را در آن‌ها تجربه کنند، به مشاغل بهتری دست بیابند، از خدمات زیرساختی باکیفیت‌تری بهره‌مند شوند و در شرایط بهتری به تحصیل خود ادامه دهند. نتیجه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که رشد جمعیت در مناطق شهری طی چند سال اخیر بسیار بیشتر از حد میانگین ملی بوده است که پژوهشگران علت این امر را به مهاجرت روستانشینان به مناطق شهری نسبت داده‌اند.

شهرها فضاهایی برای رفع نیازها و کمبودهای روستانشینان به‌شمار می‌رود که در آن‌ها زیرساخت‌ها و خدمات به گونه‌ای طراحی شده است که فرصت‌های بیشتری در اختیار مهاجران قرار می‌دهد. جالب این‌که افراد مهاجر نیز نقش مهمی در تغییر مناطق شهری ایفا می‌کنند به این صورت که افزایش تعداد شهرنشینان به واسطه مهاجرت، بالا رفتن سطح پویایی شهری را در پی دارد که همین امر به سهم خود، طراحی شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به تحول آن منجر شود.

نقش مهاجرت در تغییر طراحی شهری

نقش مهاجرت بر افزایش فشار بر زیرساخت‌ها و خدمات شهری

بدیهی است که هر چه جمعیت شهرها افزایش یابد، فشار بر زیرساخت‌ها و خدمات نیز بیشتر می‌شود که همین امر می‌تواند چالش‌های بسیاری را در زمینه طراحی شهری پیش روی مدیران قرار دهد. به عنوان مثال، در نتیجه افزایش جمعیت شهرها اعمال تغییراتی قابل توجه در ارائه خدمات، مسکن، آب و فاضلاب، مدیریت پسماندها، آموزش و استخدام ضروری است تا نیاز ساکنان شهری برآورده شود.

لزوم تغییر طراحی شهری در نتیجه افزایش جمعیت مهاجران

این‌که منابع شهری بر اثر افزایش جمعیت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، امری بدیهی است که باید به دقت مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد تا در نتیجه انجام اقدامات اثربخش، نیازهای ساکنان شهری در زمینه‌های مختلف برآورده شود. چنانچه برنامه‌ریزان تدابیر مؤثری برای حل بحران کمبود منابع پیاده نکنند، آن‌گاه افزایش جمعیت مهاجران دسترسی مردم را به خدمات مسکن، مراقبت سلامت، زیرساخت‌های شهری و محیط زیست کاهش می‌دهد و همین امر می‌تواند کیفیت زندگی را به حداقل برساند و حتی سلامت جسمی و روانی شهرنشینان را با تهدید جدی مواجه کند.

برای حل این بحران، مدیران شهری می‌توانند به روش‌های مختلف مانند انجام نظرسنجی میان مردم، از نیازهای عمده آن‌ها آگاه شوند و تغییراتی در طراحی شهری برای برآورده کردن هرچه بیشتر آن‌ها اعمال کنند. در واقع، سازگارسازی مناطق شهری با افزایش جمعیت مهاجران تغییر طراحی شهری را می‌طلبد تا در نتیجه آن، کیفیت زندگی مردم بهبود بیابد و کمترین چالش پیش روی مدیریت شهری قرار گیرد.

نقش مهاجرت در تغییر طراحی شهری

کد خبر 600523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.