نقش احساس مسئولیت در افزایش امید به زندگی

یک روانشناس اجتماعی گفت: اگر همه انسان‌ها نسبت به موضوعی در اطراف خود احساس مسئولیت داشته باشند، امید به زندگی در آن‌ها بیشتر می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، کارگاه تحلیل فیلم سینماگپ با نمایش و نقد فیلم «دوباره‌زندگی» با حضور اعظم نقوی، روانشناس اجتماعی برگزار شد.

در این کارگاه سالمندان بسیاری در سالن حکمت باغ تجربه حضور یافتند و پیرامون فیلمی که اکران شد نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

نقاط ضعف و قوت فیلم دوباره زندگی

اعظم نقوی، روانشناس اجتماعی در راستای تحلیل فیلم دوباره زندگی اظهار کرد: اگر به اتفاقات روزمره زندگی توجه کنیم همه ما با مشکلاتی مواجه هستیم که باید نسبت به آن‌ها شناخت داشته باشیم، در این فیلم موضوعات مختلفی به‌صورت یکنواخت بررسی شده بود و ابهامات بسیاری وجود داشت که باعث سردرگمی زیاد مخاطب می‌شد.

وی افزود: موضوع اصلی این فیلم امید به زندگی بود اما اتفاقی که در ذهن مخاطبان افتاد ناامیدی و غم بود، این احساس ناامیدی را نمی‌توان از بین برد اما می‌توان آن را مدیریت کرد.

این روانشناس اجتماعی ادامه داد: در روانشناسی اصطلاحی وجود دارد که هم از نظر علمی ثابت شده است و هم از حقوق طبیعی افراد محسوب می‌شود؛ به‌عنوان نمونه گفته می‌شود که سالمندان در همان مکانی که هستند و زندگی می‌کنند باید بمانند، اما گاهی اوقات این اتفاق امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: قسمت بعدی فیلم با موضوع سوگ بود که انسان در مواجه با غم باید چه برخوردی داشته باشد اما این فیلم به‌اندازه کافی این بحث را ادامه نداد و موضوع مهم‌تر امید به زندگی بود که نکته مثبت این فیلم معناسازی در زندگی بود.

علت خلق شاهکارهای هنری بعد از ۴۰ سالگی

نقوی تصریح کرد: اگر دقت کنیم بسیاری از شاهکارهای ادبی، موسیقی، هنری دنیا از ۴۰ سالگی به بعد تولید شده است و علت اصلی این کار تجارب زیاد و مولد بودن احساسات در سن بالا بود که مواردی مثل علاقه‌مندی، هدف، انگیزه، روحیه شاد، پشتکار، شرایط زندگی، شرایط جسمی، احساس مفید بودن و مهم‌تر از همه امیدوار بودن سبب ایجاد خلاقیت و استفاده از تجارب زندگی در سن بالا شد.

وی اضافه کرد: این فیلم به ما نشان می‌دهد که انسان همواره در تلاش است تا بتواند برای خود و دیگران شرایط خوبی فراهم کند و امید می‌تواند بر مواردی مانند سلامت جسمی، رضایت از زندگی و روابط اجتماعی تأثیر بهتری بگذارد.

این روانشناس اجتماعی گفت: اگر انسان‌ها در زندگی مسئولیتی داشته باشند که به آن‌ها امید بدهد می‌توانند از شرایط سخت زندگی عبور کنند و با پیش گرفتن راهکارهایی مانند پیدا کردن هدف، جهت‌گیری به سمت هدف و ایجاد یک تغییر مثبت در زندگی می‌توان معنای درست زندگی را پیدا کرد.

وی در پایان جلسه جمله‌ای از کتاب انسان در جست‌وجوی معنا را خواند و افزود: انسان‌ها روزی در یک‌لحظه تمام می‌شوند، نمی‌میرند اما روزی می‌رسد که نسبت به همه‌چیز بی‌تفاوت می‌شوند که به آن روز پیری می‌گویند، چنین روزی ممکن است برای عده‌ای حتی پس از ۳۰ سالگی اتفاق بیفتد و برای بعضی نیز با گذشت ۸۰ سال هم اتفاق نیفتد.

کد خبر 593845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.