پیشینه دینی و فرهنگی ایران از مهم‌ترین گنجینه‌های تمدن بشری است

امروزه آموزش کودکان و نوجوانان به کتب درسی محدود شده که تنها بخش محدودی از آن، به ادبیات آراسته است. از رهگذر ظرفیت‌های بی‌نظیر ادبیات و داستان‌نویسی می‌توان کودکان و نوجوانان را با مفاخر دینی، فرهنگی و انقلابی آشنا کرد و استعدادهای آنها را پرورش داد و مفاهیم اخلاقی و انسانی را نهادینه کرد.

به گزارش ایمنا و بر اساس یادداشتی از زهرا شمس‌احسان، عضو شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر ادبیات و داستان‌نویسی می‌توان کودکان و نوجوانان را با مفاخر دینی، فرهنگی و انقلابی آشنا کرد و استعدادهای آن‌ها را پرورش داد. کودکان و نوجوانان سرمایه‌های واقعی هر کشوری به‌شمار می‌آیند، پرورش استعدادها، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و مراقبت از سلامت و امنیت آنها از جمله وظایف مهم خانواده‌ها و دولت‌ها است.

پیشینه دینی، فرهنگی و تاریخی و ادبیات غنی ایران از مهم‌ترین گنجینه‌های فرهنگ و تمدن بشری است و از چنان تنوع و غنای موضوعی، گفتمانی و زیبایی‌شناختی برخوردار است که توان جذب کودکان نوجوانان نسل‌های جدید را دارد. این از بزرگترین موهبت‌هایی است که اهل ادب کشورمان ایران را برای تولید آثار خود بی‌نیاز از جست‌وجوی داستان‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌های ملی و دینی سایر ملت‌ها می‌سازد.

آموزش از راه ادبیات هرگز با کودکان و زیست آن‌ها بیگانه نبوده است و نیاکان‌مان تنها از راه افسانه‌ها، سنت‌ها و انتقال ادبیات به ویژه نوع شفاهی آن آموزش دیده‌اند، اما در جهان نوین به دلیل همه‌گیری ابزارهای ارتباط جمعی، غلبه منطق عقل بر سایر ساحت‌های زندگی و دگردیسی در نظام آموزش و سبک زندگی، نقش ادبیات به ویژه ادبیات دینی و فرهنگی فاخر تا حد زیادی به حاشیه رانده شده است.

امروزه آموزش کودکان و نوجوانان به کتب درسی محدود شده که تنها بخش محدودی از آن، به ادبیات آراسته است. از رهگذر ظرفیت‌های بی‌نظیر ادبیات و داستان‌نویسی می‌توان کودکان و نوجوانان را با مفاخر دینی، فرهنگی و انقلابی آشنا کرد و استعدادهای آنها را پرورش داد، مفاهیم اخلاقی و انسانی را نهادینه کرد و مهارت‌های لازم برای زندگی را به آنها منتقل کرد.

با گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد مهدی آذریزدی، پیر قصه‌گوی عرصه ادبیات کودک و نوجوان و تقدیر از آثار ارزشمندی همچون قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب که بر جای گذاشته است، «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» را به تمام فعالان این حوزه از جمله نویسندگان، قصه‌گویان، شاعران، ناشران و سایر افرادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در توسعه ادبیات کودکان و نوجوانان فعالیت دارند، تبریک می‌گویم.

به عنوان خدمتگزار در کمیته شهر دوستدار کودک شورای اسلامی شهر تهران امیدوارم مدیریت شهری جدید بتواند بسترهایی برای استفاده از تجارب و نظرات ارزشمند در توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در نسل جدید و بهره‌گیری از ادبیات کودک و نوجوان به منظور ارتقای فرهنگ شهرنشینی، تحکیم نهاد خانواده، ارتقای سواد سلامت، ارتقای تعلق فرهنگی و دینی ایجاد کند و تعامل نزدیک و حسنه‌ای را با فعالان این حوزه برقرار کند.

از معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران انتظار می‌رود به توسعه کتابخانه‌های دوستدار کودک به ویژه در مناطق کم‌برخوردار توجه کند و از ظرفیت ادبیات کودک و نوجوان در گسترش فرهنگ کتابخوانی ابتکار عمل به خرج دهد، همچنین لازم است از استعدادهای درخشان ادبی در میان کودکان و نوجوانان حمایت کند و در تربیت نسل جدیدی از آنها با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی فعال، نقش‌آفرینی کند.

شهرداری تهران باید از ظرفیت سراهای محلات و سایر ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در اختیار خود برای پیشبرد این راهبردها به نحو احسن استفاده کند.

کد خبر 586984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.