افزایش پر چالش!

«مشکلات حوزه دهان و دندان با افزایش تعداد دانشگاه و دانشجو حل نخواهد شد، بلکه جامعه نیازمند زیرساخت است؛ در مناطق محروم به دلیل نبود زیرساخت مناسب، نتوانسته‌ایم به پزشک این انگیزه را منتقل کنیم تا در آن نقاط خدمت کنند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراکز دغدغه‌مند برای پیگیری مسائل مربوط به دندان‌پزشکان فعالیت خود را آغاز کرده و در جهت کاهش مقدار تعرفه‌ها تصمیم گرفتند تا تعداد دندان‌پزشکان را افزایش دهند؛ این تصمیم تاکنون مورد توجه بسیاری از افراد جامعه بوده و موافقین و مخالفین خود را داشته است. بسیاری از فعالان جامعه دندان‌پزشکان با دلایل مختلف، مخالفت خود را نسبت به این تصمیم نشان داده‌اند و معتقدند با افزایش تعداد دندان‌پزشک مشکلات سلامت جامعه حل نخواهد شد؛ از طرفی بسیاری از داوطلبان پشت‌کنکوری با افزایش ظرفیت رشته دندان‌پزشکی موافق بوده و این تصمیم را راهی برای افزایش خدمات و حتی کاهش تعرفه‌ها می‌دانند.

معضل سلامت با افزایش تعداد دندان‌پزشک حل نمی‌شود

علیرضا گودرزی، جراح دندان‌پزشک در رابطه با افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندان‌پزشکی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی نباید بنا به درخواست یا افزایش تقاضای داوطلبان کنکور صورت پذیرد بلکه این افزایش ظرفیت صرفاً باید برمبنای استانداردهای از پیش تعیین شده، انجام شود.

وی می‌افزاید: طبق تحقیقات انجام شده نقش دندان‌پزشک در ساختار سلامتی کشور حدود یک درصد است و ۹۹ درصد سلامت جامعه به ساختار تکنولوژی و دیگر پارامترهای کشور بستگی دارد؛ در برخی از کشورها وجود آب و تغذیه مناسب و نبود استرس بیش از حد باعث شده سلامت عمومی افزایش یابد؛ بنابراین نقش درمان‌گر در این زمینه بسیار کمتر از تصور عموم است.

این جراح دندان‌پزشک ادامه می‌دهد: درست است که تعداد درمان‌گران یک درصد در سلامت جامعه نقش دارد اما نقش آن‌ها بسیار مهم است و اگر تعداد پزشکان حوزه دهان و دندان از مقدار مشخص شده‌ای بیشتر شود فقط تعداد درمان افزایش می‌یابد و سلامت عمومی تغییر نمی‌کند.

وی تصریح می‌کند: حوزه پزشکی تخصصی و متفاوت با سایر مشاغل است؛ بنابراین خود بیمار نمی‌تواند موارد مورد نیاز خود را تشخیص دهد و به پزشک اعتماد می‌کند.

گودرزی در همین رابطه ادامه می‌دهد: با افزایش تعداد دندان‌پزشک ممکن است به دلیل مسائل اقتصادی تعدادی از پزشکان بیمار را به سمت جراحی‌های پرهزینه و شاید درمان‌های غیرضرور سوق دهند برای مثال زائده‌های اطراف دندان عقل طبق برخی منابع نیاز به جراحی ندارد، اما هنگامی که تعداد درمان‌گر افزایش یابد، این زائده حتماً مورد جراحی قرار خواهد گرفت.

وی تاکید می‌کند: افزایش تعداد درمان‌گر تا حد استانداری نسبت به نیاز جامعه مورد نظر، لازم است، اما اگر از این میزان بیشتر شود نه تنها به سلامت جامعه کمک نمی‌کند بلکه نتیجه برعکس خواهد داشت.

این جراح دندان‌پزشک در رابطه با تأثیر افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی می‌گوید: با افزایش تعداد دندان‌پزشک تعرفه‌ها به هیچ عنوان کاهش نمی‌یابد و اگر سیاست‌گذاری‌های بخش سلامت کشور با این هدف در راستای افزایش ظرفیت رشته دندان‌پزشکی گام بر می‌دارد مطمئناً در حال اشتباه است؛ فراموش نکنیم که پزشکی تخصص بوده و با دیگر شغل‌ها متفاوت است.

وی می‌افزاید: معضل سلامت دهان و دندان با افزایش ظرفیت مرتفع نمی‌شود؛ ۹۹ درصد مسائل به سیاست‌گذاری کشور مربوط می‌شود و نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت. تمام مسائل به یکدیگر وابسته است و براساس سیاست‌گذاری‌های دولت تمام مسائل تعیین می‌شود.

افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی، سلامت جامعه را افزایش می‌دهد

نازنین، دانش‌آموز سال دوازدهم با اشاره به مطلوبیت افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هنگامی که تعداد دانشجویان یک رشته افزایش یابد، خدمات نیز بیشتر می‌شود و مردم می‌توانند از خدمات دانشجویان در دوره‌های آموزشی به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

وی می‌افزاید: افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی باعث می‌شود، اساتید بیشتری درگیر آموزش شوند و اعضای هیئت علمی بیشتر شود در نتیجه خروجی این فعالیت منجر به افزایش تعداد دندان‌پزشک و بیشتر شدن خدمات در مناطق محروم خواهد شد.

این دانش‌آموز سال دوازدهم ادامه می‌دهد: برخی از افراد منتقد افزایش ظرفت دندان‌پزشکی هستند و معتقدند که این کار موجب کاهش شغل می‌شود، اما اصلاً اینگونه نیست و کسی که فعالیت خود را بصورت تخصصی و با کیفیت انجام دهد همیشه بیماران منتظر خدمات خواهد داشت.

وی در رابطه با تأثیر افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی در مقدار تعرفه‌ها می‌گوید: تعرفه دندان‌پزشکی برحسب دستمزد و تجهیزات مورد نیاز پزشکان تعیین می‌شود و افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی بر تعرفه تجهیزات تأثیر ندارد، اما ممکن است مقدار دستمزد را کاهش دهد.

این دانش‌آموز سال دوازدهم می‌افزاید: افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی بر بهبود سلامت جامعه نیز تأثیر خواهد گذاشت، زیرا هنگامی که تعدد پزشکان افزایش یابد، دندان‌پزشکی از انحصار خارج می‌شود و تعداد متخصصین در تمام شهرها افزایش خواهد یافت.

وی تاکید می‌کند: هنگامی که آموزش به‌درستی انجام شود، قطعاً دانشجویان خوبی در این رشته پرمخاطب فارغ‌التحصیل می‌شوند.

افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی منجر به کاهش تعرفه‌ها نمی‌شود

ستایش، دانش‌آموز دیگر سال دوازدهم در رابطه با افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: افزایش ظرفیت رشته دندان‌پزشکی نیاز است.

وی می‌افزاید: هنگامی که ظرفیت دندان‌پزشکی افزایش یابد، وزارت علوم دانشگاه‌ها را مجهز می‌کند و زیرساخت برای تحصیل دانشجویان فراهم خواهد شد.

این دانش‌آموز سال دوازدهم در رابطه با تأثیر افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی بر میزان تعرفه‌ها می‌گوید: افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی موجب کاهش تعرفه‌ها نخواهد شد و هنگامی که تعداد دندان‌پزشکان بیشتر شود، هزینه خدمات نیز افزایش می‌یابد.

تامین زیرساخت؛ لازمه بهبود سلامت جامعه

بهنام عباسیان، عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش تعداد دانشکده‌ها در رابطه با افزایش ظرفیت دندان‌پزشک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در گذشته تنها پنج دانشکده دندان پزشکی وجود داشت که امروز این تعداد به ۴۵ دانشکده افزایش یافته و میزان پذیرش دانشجو در سال نیز همواره ثابت بوده است.

وی می‌افزاید: یکی از سیاست‌های در دسترس تمام دولت‌ها بهبود سیاست‌گذاری‌های سلامت دهان و دندان است، اما آیا با چنین سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌هایی توانسته‌ایم مشکلات مردم در زمینه سلامت دهان و دندان را مرتفع کنیم و به نتیجه مطلوبی برسیم؟

این متخصص ارتودنسی ادامه می‌دهد: در تمام جهان مشاهده شده است که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی می‌تواند سیاست‌گذاری‌ها را انجام دهد و مشکلات مردم را حل کند، اما متأسفانه طبق سیاست‌گذاری‌های اخیر، مسئولین ذیربط بدون در نظر گرفتن زیرساخت در راستای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی ممارست می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: متأسفانه در بخش آموزشی، مشکل وجود دارد و با وجود ۴۵ دانشکده زیرساخت‌ها مورد بررسی قرار نگرفته است.

عباسیان با اشاره به تخلفات در حوزه دندان‌پزشکی می‌گوید: دانشجویی که می‌خواهد در رشته دندان‌پزشکی فارغ‌التحصیل شود، نیازمند استفاده از زیرساخت است و تنها با وجود امکانات علمی فارغ‌التحصیلان می‌توانند به رفع مشکلات جامعه کمک کند.

وی می‌افزاید: در گذشته هنگامی که شخصی از رشته دندان‌پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شد به راحتی فعالیت خود را در جامعه آغاز می‌کرد، اما امروزه هنگامی که دانشجو پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شود به دنبال مراکزی برای یادگیری دندان‌پزشکی است زیرا در دوران تحصیل آموزش مفید ندیده است.

وی تاکید می‌کند: مشکلات حوزه دهان و دندان با افزایش تعداد دانشگاه و دانشجو حل نخواهد شد، بلکه جامعه نیازمند زیرساخت است؛ در مناطق محروم به دلیل نبود زیرساخت مناسب، نتوانسته‌ایم به پزشک این انگیزه را منتقل کنیم تا در آن نقاط خدمت کنند.

به گزارش ایمنا، با توجه به تصویب طرح افزایش ظرفیت دانشجوی دندان‌پزشکی، خبرنگار ایمنا تلاش بسیاری برای برقراری ارتباط با یکی از رؤسای دانشکده‌های دندان‌پزشکی کرد تا نظر وی را مبنی بر این مصوبه بداند، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

گزارش از مهرداد رجبی، خبرنگار سرویس علم و فناوری ایمنا

کد خبر 586975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.