پروانه شیشه‌ای، دستاورد شهر هوشمند

یکی از فرایندهای طولانی در روند ساخت‌وسازهای شهری دریافت مجوز پروانه و ترددهای بسیار به شهرداری و طی کردن بروکراسی اداری جهت گرفتن پروانه پایان ساخت بود، اما با تلاش مدیریت شهری این فرایند اداری زمان‌بر برای شهروندان تسهیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارائه خدمات الکترونیکی، تسهیل در فرایند امور با انجام خدمات الکترونیکی و هوشمندسازی از مواردی است که در دوران فعالیت مدیریت شهری جدید عنوان می‌شود. الکترونیکی شدن دریافت پروانه ساختمانی از اتفاق‌های بسیار خوب در دوره جدید مدیریت شهری است و نشان از تحقق وعده‌ها در این دوره از شورای اسلامی شهر دارد.

با محقق شدن این برنامه هر شهروندی بدون مراجعه حضوری به شهرداری می‌تواند برای دریافت پروانه ساختمانی خود اقدام کند و برای اطلاع از وضعیت پرونده ساختمانی خود می‌تواند با مراجعه به سیستم روند کار را مشاهده کند.

یکی دیگر از مزیت‌های پروانه ساختمانی الکترونیکی که توسط مدیریت شهری جدید محقق شد، این است که اقدامات به شکل شیشه‌ای و شفاف انجام می‌شود تا فساد اداری کاهش یابد، در این سیستم متقاضی روند مرحله صدور پروانه ساختمانی را رصد می‌کند و از مراجعه حضوری و افزایش ترافیک شهری نیز جلوگیری می‌شود.

از سوی دیگر در صدور پروانه‌های غیرالکترونیکی اگر احتمال بروز فساد اداری وجود داشت با این فرایند و کم شدن حضور متقاضیان و تردد آنها به شهرداری بروز فساد اداری در صدور پروانه ساختمانی نیز کاهش می‌یابد و عملکردها شفاف‌تر خواهد بود.

تلاش مدیریت شهری برای صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به غیرحضوری شدن صدور پروانه ساختمانی، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: دریافت مجوز پروانه ساختمانی و اقدامات بعدی مانند اصلاح پروانه، پایان ساخت یکی از بیشترین دلایل مراجعه مردم به شهرداری‌ها است و به عنوان یک فرایند طولانی و زمان‌بر مطرح می‌شود، در کل کشور این شرایط وجود داشت از مدت‌ها قبل در شهرداری اصفهان و بسیاری از شهرداری‌های کشور صدور پروانه ساختمانی روند الکترونیکی داشته است، اما به طور کامل غیرحضوری نبود.

وی می‌افزاید: بر اساس برنامه‌ای که شورای ششم و شهردار اصفهان از ابتدای فعالیت خود داشته‌اند، این است که این نوع فرایند زمان‌بر، پیچیده و همراه با فساد را به نحوی برای مردم روان و بدون آسیب و مشکل کنند. بحث دولت الکترونیک از گذشته در کل کشور مطرح بوده و اقدامات مناسبی نیز در این زمینه انجام شده است.

رئیس شورای شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: بر اساس تعهدی که مجموعه معاونت شهرسازی ارائه داده بود، از اول تیرماه سال جاری صدور پروانه به شکل غیرحضوری انجام می‌شود، این اقدام مزیت‌های بسیاری دارد، در زمان صرفه‌جویی خواهد شد و شفاف‌سازی قابل قبولی ارائه می‌شود.

وی در خصوص روند فرایند صدور پروانه الکترونیکی، می‌گوید: در این روش، متقاضی می‌تواند رصد کند که کار در چه مرحله‌ای قرار دارد، همچنین علاوه بر کاهش مسائل ترافیکی و زمان‌بر شدن صدور پروانه از مواجهه حضوری و چهره به چهره افراد به شهرداری نیز خودداری می‌شود. اگر فسادی هم بخواهد شکل بگیرد در صدور پروانه غیرحضوری و نبود مراجعه متقاضی به شهرداری این احتمال به صفر نزدیک می‌شود.

نورصالحی تاکید می‌کند: یکی از خواسته‌های مهم شورای اسلامی شهر اصفهان و یکی از دغدغه‌های جدی شهردار و مجموعه معاونت شهرسازی شهرداری عملیاتی کردن صدور پروانه ساختمانی به صورت غیرحضوری و الکترونیک بوده و از اول تیرماه این امکان فراهم شده است. از مزیت‌های این طرح این بوده که شهروندان بدون مراجعه به شهرداری درخواست صدور پروانه را بدهند و بر اساس ظرفیتی که پلاک آنها دارد، متقاضی صدور پروانه می‌شوند و بر مبنای نوع کاربری و ارتفاع ساختمان و بر اساس ضوابط، روند صدور پروانه الکترونیکی برای آنها انجام می‌شود.

کاهش فساد اداری با انجام اقدامات شفاف و شیشه‌ای

وی تصریح می‌کند: شهروندان می‌توانند این نوع درخواست را به شکل سیستمی به شهرداری ارسال کنند، درخواست شهروندان در شهرداری مورد بررسی قرار می‌گیرد و به آنها پاسخ تأیید داده می‌شود و در زمان کوتاهی مجوز اولیه یا پیش‌پروانه صادر شده و بر اساس آن نقشه‌ها به شهرداری ارسال می‌شود و با انجام این روند کنترل دقیق‌تری در شهرداری انجام می‌گیرد و با الزاماتی مانند مهندس ناظر و طراح، فرایند صدور پروانه الکترونیکی کوتاه خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: به طور قطعی انجام این کار با توجه به رعایت تمام ظرافت‌ها و دقت نظرها امکان‌پذیر است و باید از یک روز در هفته شروع و به شکل روزمره، هفتگی و ماهیانه‌ای فرایند اصلاح شود و ایرادهایی که در آن وجود دارد، رفع شود. گزارش عملکردهای ارائه شده نشان می‌دهد در همین چند روز گذشته تمام درخواست صدور پروانه به شکل غیرحضوری ارسال می‌شود، دفترهای پیشخوانی نیز از گذشته خدمات شهرداری را انجام می‌داده است، لذا اگر فردی بخواهد برای صدور پروانه ساختمانی غیرحضوری اقدام کند، نمی‌تواند از طریق مراجعه به این دفترها این موضوع را پیگیری کند.

وی خاطرنشان می‌کند: امیدواریم که این قدم بزرگ و جهادی در راستای شفاف‌سازی مؤثر واقع شود و تا پایان سال سایر خدمات و برنامه‌های مدیریت شهری را در بر گیرد، در حال حاضر پروانه الکترونیکی مهم‌ترین بحث بوده است و به مرور قدم‌های دیگری مانند اصلاح پروانه، پایان سفت‌کاری و پایان کار انجام می‌گیرد و تا پایان سال ۱۴۰۱ به تدریج تمام مراحل غیرحضوری می‌شود، امیدواریم این فعالیت که در شهرداری اصفهان شروع شده است، به خدمتی ماندگار برای شهروندان تبدیل شود.

نورصالحی در خصوص اینکه این روند تا چه اندازه امکان مبارزه با فساد اداری و زد و بندها را فراهم می‌کند، می‌گوید: وقتی امور و اقدامات به شکل شفاف و شیشه‌ای انجام شود و شهرداری مراحل پیشرفت قانونی را رصد کند و مراجعه حضوری نیز وجود نداشته باشد، به طور یقین احتمال فساد به صفر خواهد رسید، با وجود اینکه افراد فعال و خدمتگزار در شهرداری پاک‌دست و سخت‌کوش هستند، اما اگر افرادی بخواهند از بی‌اطلاعی مردم سوءاستفاده کنند، این فرایند باعث می‌شود که زمینه این فساد و سوءاستفاده منتفی باشد.

سیستم سرای ۱۰ چه خدماتی را به شهروندان ارائه می‌دهد؟

وی در مورد روند و مراحل دریافت پروانه الکترونیکی شدن پروانه ساختمانی، تصریح می‌کند: اکنون ابتدای تیرماه است و این فرایند به مرور کامل‌تر می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در مورد خدمات نرم‌افزار سرای هشت و مزیت‌های سرای ۱۰، اظهار می‌کند: سرا نرم‌افزای است که خدمات شهرسازی را به شکل الکترونیکی انجام می‌دهد، این نرم‌افزار از سال‌ها قبل با سرای هشت شهرداری اصفهان کار می‌کرد و بر اساس آن اقدامات و خدمات شهرسازی به شکل الکترونیکی و حضوری انجام می‌شده است. تفاوت سرای هشت با سرای ۱۰ این است که در سرای ۱۰ ارائه خدمات به طور کامل غیرحضوری شده است.

وی تصریح می‌کند: این نرم‌افزار بر اساس قواعد و ضوابطی که وجود دارد پاسخ‌هایی را به ارباب رجوع می‌دهد، این پاسخ‌ها از نوع کاربری است تا شهروند از ظرفیت‌های پلاک ساختمانی خود اطلاع یابد و در نهایت تأیید پروانه به شهروند ارائه می‌شود تا بتواند پروانه ساختمانی خود را دریافت کند، زمانی که شخص مصمم به گرفتن پروانه شد میزان عوارض و هزینه‌های تراکمی که باید به شهرداری پرداخت کند را به وی نشان می‌دهد، اگر متقاضی بخواهد ادامه کار دهد، بعد از طی مراحلی، پیش‌پروانه برای وی صادر می‌شود و شخص با ارسال نقشه‌ها به شهرداری می‌تواند اصل پروانه ساختمانی را دریافت کند.

کد خبر 584860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.