انتشار اوراق مشارکت برای فاز ششم خط ۲ مترو به تصویب رسید

در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، پیشنهاد انتشار اوراق مالی اسلامی جهت تأمین هزینه‌های اجرای فاز ششم پروژه خط دو قطار شهری اصفهان به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال با نرخ سود اعلامی بانک مرکزی و تضمین بازپرداخت ۵۰ درصد از اصل و سود متعلقه توسط دولت به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه علنی امروز _یکشنبه، پنجم تیرماه_ شورای اسلامی شهر اصفهان، پیشنهاد انتشار اوراق مالی اسلامی جهت تأمین هزینه‌های اجرای فاز ششم پروژه خط دو قطار شهری اصفهان به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال با نرخ سود اعلامی بانک مرکزی و تضمین بازپرداخت ۵۰ درصد از اصل و سود متعلقه توسط دولت به تصویب رسید.

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: احداث مترو در کلانشهرها مزیت‌هایی دارد، اما پر هزینه است در این راستا دولت باید در بودجه خود اعتباری را برای اجرای مترو در شهرها پیش‌بینی کند.

وی ادامه داد: روش دولت از گذشته جهت کمک به شهرداری‌ها برای احداث مترو انتشار اوراق مشارکت بوده است به نحوی که ۵۰ درصد آن را دولت و ۵۰ درصد را شهرداری‌ها پرداخت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان از سال ۹۳ و ۹۴ توانست از ظرفیت فروش اوراق مشارکت برای خط یک مترو استفاده کند.

وی با بیان اینکه در خط دوم مترو به گونه‌ای مدیریت شد تا بتوان از ظرفیت اوراق مشارکت به خوبی استفاده کرد، خاطرنشان کرد: در این راستا خط دوم مترو به شش فاز تقسیم‌بندی شد تا بتوان برای هر خط به صورت جداگانه اوراق مشارکت به فروش برسانیم.

نورصالحی با بیان اینکه باید محل دپو قطارهای خط دو مترو تملک و ساخته شود، اظهار کرد: در این راستا لایحه انتشار اوراق مالی اسلامی جهت تأمین هزینه‌های اجرای فاز ششم پروژه خط دو قطار شهری اصفهان به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال در کمیسیون اقتصادی و تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که باید برای تسریع در احداث خط دوم مترو و کاهش قیمت تمام شده باید از این نوع تسهیلات استفاده کنیم.

وی نیز به احداث خط سوم مترو از میدان آزادی تا پل زندان اشاره کرد و گفت: ترکیبی از خطوط مترو می‌تواند بار حمل‌ونقل عمومی را بر عهده بگیرد و ترافیک شهر را کاهش دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در این راستا مطالعات ادامه خط سوم مترو به سمت شرق و تلاقی با خط دوم مترو باید تکمیل شود تا بتوان مصوبات شورای عالی ترافیکی را اخذ کنیم.

افتتاح بخشی از خط دو مترو تا ۱۴۰۴

عباس حاج رسولی‌ها، رئیس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: شهرداری باید انتشار ۱۲ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را پیگیری کند تا سریع‌تر محقق شود.

وی افزود: قرارداد دیگری با شرکت مپنا به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان منعقد شده است که اگر محقق و عملیاتی شود، امیدواریم بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ خط دوم مترو از کهندژ تا میدان امام حسین (ع) را به بهره‌برداری برسانیم.

اهمیت تمرکز بر احداث خطوط مترو در اصفهان

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: عملیات احداث مترو اصفهان زودتر از مترو مشهد آغاز شد، اما امروز اصفهان در خط دو مانده است و مشهد بر روی خط چهار خود کار می‌کند.

وی افزود: شاید یکی از دلایل پیشرفت کم اصفهان در احداث مترو این است که از این فرصت‌ها و تسهیلات کمتر استفاده و بیشتر احتیاط کرده است، در صورتی که با استفاده از این تسهیلات نیمی از بار احداث این پروژه عظیم بر عهده دولت قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اصفهان در زمره آلوده‌ترین شهرهای کشور قرار دارد، از این رو نیاز است بیشتر بر روی احداث خطوط مترو تمرکز کند.

دریافت اوراق مشارکت برای خط دوم مترو را پیگیری خواهیم کرد

محسن رنحبر، معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از پروژه‌های زیرساختی در شهرها حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌رود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن نیز قطار شهری است.

وی با بیان اینکه فاز دوم قطار شهری را در ادامه فعالیت گذشتگان پیش می‌بریم، گفت: برای پروژه مترو به منابعی که دولت بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده است، نیاز داریم.

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری نیز در بودجه خود استفاده از اوراق مشارکت را پیش‌بینی کرده است، خاطرنشان کرد: بازپرداخت ۵۰ درصد اوراق بر عهده دولت است، البته بر اساس تقسیمات دولتی اوراق مشارکت به شهرها تعلق می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در این راستا دریافت ۱۲ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را برای فاز ششم خط دو مترو از دولت پیگیری خواهیم کرد.

رنجبر با اشاره به خط سوم مترو، اظهار کرد: مطالعات اولیه خط سوم قطار شهری انجام و مسیر این خط مشخص شده است، اما برای اینکه در بودجه کلان قرار گیرد، باید مصوبات شورای عالی ترافیک را دریافت کند که این مهم در دست انجام است.

کد خبر 584260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.