توسعه سند چشم‌انداز چادگان در ۲ بخش کشاورزی و گردشگری

فرماندار چادگان گفت: شهرستان چادگان در سند توسعه چشم‌انداز آمایش سرزمین در دو بخش کشاورزی و گردشگری مورد توجه قرار گرفته است؛ بنابراین دولت باید با ارائه تسهیلات به توسعه این دو بخش کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد شمسی‌پور امروز _پنجشنبه، بیست‌وششم خردادماه_ در شورای اداری شهرستان چادگان که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان چادگان میزبان هفت هزار نفر از عشایر است. مردم شهرستان چادگان در انتخابات گذشته مشارکت بیش از ۹۲ درصدی داشتند که نشان از بینش سیاسی آنها دارد.

وی با بیان اینکه سه دهستان این شهرستان منطقه محروم است، افزود: شهرستان چادگان در سند توسعه چشم‌انداز آمایش سرزمین در دو مقوله کشاورزی و گردشگری دیده شده است؛ بنابراین دولت باید با ارائه تسهیلات به توسعه بخش کشاورزی کمک کند.

فرماندار چادگان خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری نیز با رعایت استانداردهای لازم می‌توان از ظرفیت سد زاینده‌رود استفاده کرد. مردم شهرستان مشکلاتی با منابع طبیعی داشته و زمین‌های مشترکی دارند که لازم است برای رفع آن اقدامات لازم انجام شود.

آب‌رسانی؛ مشکل مهم شهرستان چادگان و حومه

سیدسجاد رضایی، امام جمعه شهر زیارتی رزوه نیز در این جلسه تصریح کرد: موضوع آب شهرستان چادگان و حومه یکی از مشکلات این شهرستان است. بعضی از روستاهای این شهرستان هنوز با تانکر آب‌رسانی می‌شود و مردم توقع دارند مشکل آب شربشان حل شود.

وی با بیان اینکه مردم این شهرستان غالباً کشاورز یا دامدار هستند، ادامه داد: موضوع قطع برق این شهرستان باید مورد بازبینی قرار بگیرد تا بیش از این به مردم آسیب وارد نشود.

امام جمعه شهر زیارتی رزوه تاکید کرد: مطالبات مردم در دولت مردمی باید محقق شود؛ دولت می‌تواند از برق بخش صنعت بکاهد و برق مورد نیاز کشاورزان در زمان‌های اصلی کشت را تأمین کند.

رضایی تصریح کرد: موضوع فاضلاب شهر زیارتی رزوه باید پیگیری شود، مطالعات این طرح انجام شده و تنها نیازمند بودجه است.

محمدحسین محمدصالحی، نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: منطقه فریدن بزرگ منطقه محرومی است و مردم روستاهای بخش چنارود تنها حداقل‌های زندگی را در اختیار دارند. امکانات اولیه از جمله جاده و آب شرب در اختیار مردم نیست.

وی اضافه کرد: پروژه پمپاژ آب چادگان، رزوه و روستاهای سینه کوه سال‌ها است به نتیجه نرسیده و پروژه پمپاژ آب دولت‌آباد نیز هنوز راه‌اندازی نشده است که برای تأمین آب چنارود می‌توان از آن بهره برد.

نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شبکه فاضلاب چادگان و رزوه باید راه‌اندازی شود، چراکه ورود این فاضلاب به رودخانه بسیار خطرناک است.

محمدصالحی با بیان اینکه معابر روستایی آسفالت نشده است و دهیاری‌ها توان انجام این کار را ندارند، اضافه کرد: استقرار ادارات دولتی در بخش چنارود هنوز انجام نشده و اداره ثبت اسناد در شهرستان چادگان راه‌اندازی نشده است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم این اداره سریعاً در چادگان راه‌اندازی شود، گفت: در حوزه میراث فرهنگی هیچ اقدامی در این شهرستان انجام نشده است، زیرا اعتباری در اختیار نداریم. گلزارهای شهدا به بازسازی نیاز دارد و ساختمان کتابخانه مرکزی و اداره ارشاد باید تکمیل شود.

چادگان پتانسیل‌های زیادی در بخش‌های مختلف دارد

جلال عباسی، فعال فرهنگی نیز در این نشست، اظهار کرد: شهرستان چادگان شهری توریستی و گردشگری است، مسافرانی که وارد شهر می‌شوند فرهنگ مردم شهرستان را تغییر می‌دهند.

وی اضافه کرد: فرهنگسرا، کتابخانه و سینمای شهرستان سال‌ها است تکمیل نشده، زیرا بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است در حالی که با بهره‌برداری از فرهنگسرا می‌توان در این منطقه فرهنگ‌سازی کرد.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: این شهرستان ظرفیت‌های ورزشی بسیاری دارد، اما به زیرساخت‌های ورزشی در آن توجهی نشده است و تیم‌های ورزشی اسپانسر ندارند.

عباسی اضافه کرد: موضوع اشتغال جوانان در این منطقه باید مورد توجه قرار بگیرد. شغل بیشتر مردم در این منطقه کشاورزی و دامداری است و بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها در این منطقه شغلی ندارند و به شهر اصفهان مهاجرت می‌کنند.

وی اظهار کرد: دانشگاه پیام‌نور شهرستان می‌تواند نماینده پارک‌های علم و فناوری و میزبان همایش‌های ملی و استانی باشد؛ بنابراین باید از ظرفیت آن استفاده شود.

بیکاری گریبان ۳۵۰ خانوار عشایری چادگان را گرفته است

در ادامه این جلسه صفی‌الله آر پناهی، نماینده عشایر شهرستان چادگان نیز گفت: عشایر بیش از ۴۸۰۰ رأس دام خود را به فروش رسانده‌اند و منابع درآمد آن‌ها به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: عشایر قشر زحمت‌کش و کم‌توقعی هستند که در دوران ۴۰ سال انقلاب کارنامه درخشانی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و تولیدی از خود برجای گذاشتند.

نماینده عشایر شهرستان چادگان خاطرنشان کرد: عشایر نیازمند آب شرب برای دام، انرژی خورشیدی، وام‌های بلندمدت و کم‌بهره به منظور تأمین نهاده دامی، پوشش آنتن تلفن همراه و استقرار پزشک به صورت شبانه‌روزی هستند.

آرپناهی با بیان اینکه بعضی مشکلات مربوط به تخصیص پمپاژ چنارود و دولت‌آباد از سال ۸۶ پیگیری شده است، تاکید کرد: واگذاری اراضی به میزان ۴۰۰ هکتار در مقابل دریافت دام و اخذ مجوزهای از شرکت آب منطقه‌ای لازم برای برداشت آب به میزان ۱۰۰ لیتر در ثانیه برای عشایر ساکن در منطقه، آغاز شده است.

وی ادامه داد: واگذاری اراضی به منظور احداث ایستگاه پمپاژ و ذخیره آب هرکدام به ظرفیت ۱۵۰۰ مترمکعب، انتقال لوله ۲۵۰۰ متر به قطر ۴۰۰ میلی‌متر و اجرای شبکه توزیع انتقال برق با فاصله ۱۰ متری از ایستگاه پمپاژ، بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نماینده عشایر شهرستان چادگان با بیان اینکه در صورت بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها به مدت یک دوره، کشت امکان‌پذیر خواهد بود، اظهار کرد: عملیات ساختمانی تا پایان سال ۹۳ با هزینه‌ای بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال انجام شده است و از آن زمان به دلیل مصوبه شورای عالی آب مبنی بر ممنوعیت واگذاری جدید در حوضه رودخانه زاینده‌رود و نبود امکان صدور مجوز برق برای آغاز بهره‌برداری، هیچ بارگذاری‌ای در زاینده‌رود انجام نمی‌شود.

آرپناهی گفت: بیکاری گریبان‌گیر ۳۵۰ خانوار از عشایر با جمعیتی نزدیک به ۳۵۰۰ نفر در این منطقه شده و آنان نیازمند درآمد جهت امرارمعاش هستند.

تأمین آب شرب سالم و پایدار؛ بزرگ‌ترین معضل بخش چنارود

اسماعیل برونی، نماینده بختیاری‌های بخش چنارود گفت: تأمین آب شرب، پایدار و سالم یکی از بزرگ‌ترین معضلات بخش چنارود است در حالی که روستاهای این بخش در حاشیه رودخانه زاینده‌رود است و آب شرب این روستاها با تانکر آب سیار آب‌رسانی می‌شود.

وی در خصوص مسائل و مشکلات بخش چنارود، اظهار کرد: به لحاظ مستعد بودن منطقه در زمینه رشد فعالیت‌های کشاورزی و دامداری لازم است برنامه‌های صحیح برای استفاده مناسب از منبع آبی موجود در بخش تنظیم شود و مراجع ذیربط به طور جدی وارد عمل شوند تا اقداماتی از جمله احداث استخرهای کشاورزی- لایروبی قنوات، لوله‌گذاری انهار، کانال‌کشی جوی‌های کشاورزی و آموزش و ترویج برنامه‌های به‌روز در خصوص مسائل کشاورزی به روستاییان، انجام شود.

نماینده بختیاری‌های بخش چنارود اضافه کرد: تقویت مراکز آموزش و پرورش، مراکز جامع سلامت، خانه‌های بهداشت و اهتمام در خصوص شبانه‌روزی کردن مراکز بهداشتی درمانی بخش چنارود، ترویج ورزش همگانی، اعطای امکانات ورزشی به روستاها و پر کردن اوقات فراغت جوانان با ورزش و بازی‌های سالم و بومی ضروری است.

برونی ادامه داد: رفع اختلافات مرزی با استان همجوار، چهارمحال‌وبختیاری که سال‌ها گریبان‌گیر تعدادی از روستاها شده است، باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: آسفالت راه‌های روستایی، بهسازی جاده‌های ارتباطی و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها به دلیل قرار گرفتن این بخش در مسیر راه اصفهان کوهرنگ اهمیت زیادی دارد، از طرفی جاده‌های چهارمحال‌وبختیاری و خوزستان بار ترافیکی زیادی را متحمل می‌شود و در فصل‌های مختلف سال شاهد تصادفات زیاد منجر به فوت و صدمه هستیم.

نماینده بختیاری‌های بخش چنارود اضافه کرد: احداث مراکز تفریحی و مسافربری در مسیر جاده چادگان به کوهرنگ و چهارمحال‌وبختیاری به خوزستان، جهت رفاه حال مسافران و گردشگران زیادی که وارد بخش می‌شوند، ضرورت دارد.

برونی با بیان اینکه اصلاح شبکه‌های برق، آب و گاز و تقویت شبکه‌های تلویزیون در روستاهای این بخش اهمیت زیادی دارد، گفت: ظرفیت راه‌اندازی مراکز گردشگری، تفریحی، بوم‌گردی در نقاط مختلف بخش و احداث کارخانه‌ها و صنایع تبدیل محصولات کشاورزی و دامداری برای بهبود اقتصاد و معیشت مردم و رفع بیکاری باید انجام شود.

نماینده شورای شهرستان چادگان خواستار توزیع عادلانه آب شد

نامدار بروجعلیان، نماینده شورای شهرستان چادگان با بیان اینکه توزیع آب میان اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری باید عادلانه باشد، اظهار کرد: ساماندهی رودخانه زاینده‌رود ویلاسجان در محدوده شهرستان چادگان نیازمند اعتبار است.

وی با بیان اینکه شهرستان چادگان بیمارستان مجهز جهت بستری و معالجه بیماران ندارد، افزود: استقرار پزشک متخصص و امکانات دندانپزشکی نیاز روستاهای بزرگ شهرستان است که تا به حال محقق نشده است، بیمارستان چادگان به دستگاه سی‌تی‌اسکن نیز نیاز دارد.

نماینده شورای شهرستان چادگان با بیان اینکه این شهرستان ترمینال مسافربری درون‌شهری و برون‌شهری ندارد، خاطرنشان کرد: شهرستان چادگان نیازمند اداره ثبت اسناد، آب منطقه‌ای و شعبه‌های بانک صادرات و مسکن است و در این راستا تجهیز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای انجام پروژه‌های عمرانی ضرورت دارد.

نماینده شورای شهرستان چادگان تاکید کرد: روستای رزوه شهرستان چادگان و روستاهای مجاور نیازمند اجرای شبکه فاضلاب شهری است، چراکه احتمال آلودگی رودخانه بسیار زیاد است.

بروجعلیان ادامه داد: تکمیل تصفیه‌خانه شهرستان چادگان ضرورت دارد، زیرا در روستاهای اطراف آب به صورت سیار به مردم رسانده می‌شود.

وی رسیدگی به جاده‌های این شهرستان را ضروری خواند و گفت: دو بانده کردن جاده اصلی چادگان- اصفهان با توجه به گردشگرپذیر بودن شهرستان اهمیت زیادی دارد.

نماینده شورای شهرستان چادگان با اشاره به بی‌بهره بودن چادگان از آب زاینده‌رود، تصریح کرد: آب شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها از رودخانه زاینده‌رود تأمین می‌شود، اما شهرستان از آن سهمی ندارد. توجه به مراکز فرهنگی و آموزشی شهرستان مخصوصاً نوسازی مدارس فرسوده، تسریع در پروژه کتابخانه مرکزی عمومی شهرستان و تکمیل مجتمع فرهنگی شهرستان مخصوصاً سالن سینما نیز اهمیت زیادی دارد.

بروجعلیان تاکید کرد: توزیع آب میان اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری باید عادلانه باشد و مشکلات اینترنت شهرستان رفع شود.

وی گفت: اعتقاد و باور ما بر این است که دولت مردمی آیت‌الله رئیسی آنچنان که اقتدار خود را در قوه قضائیه به اثبات رسانده است، مشکلات مردم را نیز رفع می‌کند.

کد خبر 582236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.