اوکراین حالت تهاجمی در پیش گرفته است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به کمک‌های فزاینده نظامی غربی‌ها به اوکراین و ارسال روزافزون تجهیزات سنگین به نظر می‌رسد اوکراین قصد دارد به تدریج از حالت دفاعی خارج شود و حالت تهاجمی به خود بگیرد.

سیدرضا میرطاهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سرنوشت جنگ اوکراین و روسیه اظهار کرد: جنگ اوکراین که اکنون در چهارمین ماه خود به سر می‌برد باعث شده است علاوه بر بخش‌هایی از خاک اوکراین یعنی شبه‌جزیره کریمه و سواستوپول که در سال ۲۰۱۴ به قلمرو روسیه معزم شده بود در تصرف نیروهای روسی قرار بگیرد که از جمله آن‌ها نواحی شرقی و جنوبی اوکراین هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارتش روسیه و شبه نظامیان محلی در دونسک و لوهانسک دو استان جدایی‌طلب اوکراین در شرق این کشور تلاش خود را متمرکز کرده‌اند که همه نواحی این دو استان را به تصرف در بیاورند و پاکسازی کنند، به همین دلیل اکنون بیشتر نبردها بین ارتش روسیه و اوکراین در این دو استان به ویژه استان لوهانسک متمرکز است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در جنوب اوکراین نیز روس‌ها در خلال عملیات نظامی خود موفق شدند استان خرسون و مرکز شهر خرسون و بعضی مناطق دیگر را به تصرف خود درآورند، به نحوی که در حال حاضر می‌توان گفت روسیه علاوه بر شبه جزیره کریمه مناطق جنوب شرقی و شرق اوکراین را که اساساً مجاور با دریای آزوف است را به تصرف درآورده است و به این ترتیب ۲۰ درصد از خاک اوکراین که به نظر می‌رسد حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع می‌شود به تصرف نیروهای روسی در آمده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمک‌های فزاینده نظامی غربی‌ها به اوکراین و ارسال روزافزون تجهیزات سنگین به نظر می‌رسد اوکراین قصد دارد به تدریج از حالت دفاعی خارج شود و حالت تهاجمی به خود بگیرد؛ به عنوان مثال در جریان نبردهایی که بر سر شهر سورودوینسک بین روس‌ها و اوکراینی‌ها صورت گرفته، چندین بار این منطقه بین دو طرف دست به دست شده است. این نشان می‌دهد اوکراینی‌ها به شدت در مقابل نیروهای روسی مقاومت می‌کنند.

میرطاهر گفت: البته سرنوشت جنگ در حال حاضر نامعلوم است اما با تجهیز هرچه بیشتر نیروهای اوکراینی به تسلیحات سنگین و تجهیزات ارسالی از سوی کشورهای عضو ناتو و سایر کشورهای بلوک غرب و اروپایی انتظار می‌رود که به تدریج توان نظامی اوکراین بهسازی شود و همچنین آن‌ها به تسلیحاتی مجهز شوند که از لحاظ قدرت و دقت آتش و کوبندگی، نسبت به انواع روسی برتری داشته باشد.

روسیه دومین ارتش قدرتمند جهان را دارد

وی افزود: با این حال نباید فراموش کرد که ارتش روسیه دومین ارتش قدرتمند جهان است و اگر بخواهد قوای قابل ملاحظه‌ای را در اوکراین به صحنه بیاورد مقاومت در مقابل اقدامات نظامی روسیه برای اوکراینی‌ها دشوار خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به یکی از انتقاداتی که زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از غربی‌ها مطرح می‌کند، تصریح کرد: نظرات و مواضع افرادی مانند امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که خواهان این هستند که اوکراین این مناطق را به روسیه واگذار کند. اما زلنسکی به شدت با این مسئله مخالفت می‌کند و با هرگونه آتش بس مبتنی بر عقب‌نشینی نکردن نیروهای روسیه از مناطق اشغال شده به شدت مخالف است و این مسئله کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: حتی اگر اوکراینی‌ها قصد آتش‌بس و صلح با روسیه را داشته باشند، غربی‌ها به ویژه آمریکا نخواهند گذاشت این گزینه محقق شود به این دلیل که از دیدگاه آمریکایی‌ها جنگ اوکراین یک فرصت طلایی برای شکست استراتژیک روسیه است و بسیاری از مقامات غربی بر این گمان هستند که شکست نخوردن روسیه در جنگ کنونی در اوکراین باعث اقدامات تهاجمی هرچه بیشتر مسکو در آینده خواهد شد، لذا بر این گمان هستند که باید به هر قیمت روسیه در اوکراین متحمل شکست شود.

روس‌ها قصد دارند قسمتی از اوکراین را به قلمرو خود ضمیمه کنند

میرطاهر اظهار کرد: ضمیمه شدن بخش‌هایی از خاک اوکراین با تصرف و الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ رخ داده است و اکنون نیز روس‌ها قصد دارند دو استان دونسک و لوهانسک را به صورت کامل به تصرف دربیاورند و در مرحله بعدی با توجه به اینکه این دو منطقه را به عنوان دو کشور مستقل به رسمیت شناختند دو کشور حائل بین روسیه و اوکراین را به وجود بیاورند.

وی گفت: در مورد بقیه مواضع اشغالی مانند استان خرسون و نواحی مجاور آن به نظر می‌رسد روس‌ها قصد دارند که در آینده این نواحی را به شبه‌جزیره کریمه ضمیمه کنند و در واقع بخش دیگری از خاک اوکراین را هم به قلمروی روسیه اضافه کنند، از این‌رو مسئله به این بستگی خواهد داشت که اوکراینی‌ها تا چه زمانی خواهند توانست در مقابل این اقدام روس‌ها مقاومت کنند یا با استفاده از نیروی نظامی روس‌ها را وادار به عقب‌نشینی از نواحی‌ای کنند که اکنون در تصرف خود دارند.

کد خبر 581188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.