بیش از ۴۳ درصد ایرانیان روزانه ۳۰ دقیقه کتاب می‌خوانند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آخرین پیمایش درباره میزان مطالعه مردم ایران در فروردین امسال نشان می‌دهد ۴۳.۵ درصد از مردم در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ به طور متوسط روزانه ۳۰ دقیقه کتاب می‌خوانند.

به گزارش ایمنا، محمد مهدی اسماعیلی عصر امروز پنجشنبه _ نوزدهم خردادماه_ در آئین اختتامیه پنجمین دوسالانه کتاب برتر استان سمنان در شاهرود، اظهار کرد: مردم ایران بسیار فرهنگی هستند اما در این زمینه برخی آمارهای اشتباه از منابع نامعتبر در مورد سرانه مطالعه به مردم داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در پیمایش انجام شده مشخص شد حدود ۶۵ درصد جامعه هدف اهل مطالعه هستند، افزود: پس از خارج کردن کتاب‌های آموزشی و ادعیه، به این نتیجه رسیدیم که ۴۳.۵ درصد مردم اهل کتابخوانی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب را مهمترین مسئله حوزه فرهنگ کشور دانست و گفت: با وجود اینکه فناوری‌های نوین استفاده از آثار مکتوب را در عرصه نشریات، روزنامه‌ها و کتاب کاهش داد اما هیچکس خود را بی‌نیاز از خواندن کتاب به همان شکل سنتی نمی‌داند.

اسماعیلی به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت امسال به صورت حضوری اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه در سال ۹۸ حدود ۹۰۰ میلیارد ریال فروش داشت اما امسال این عدد به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید.

وی ادامه داد: برخی می‌گفتند این افزایش به این دلیل است که قیمت کتاب در این سه سال به طور متوسط حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است درحالی که با محاسبه همین ۴۰ درصد باز هم خرید کتاب حدود صددرصد بیشتر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار فروش مجازی کتاب در بهمن پارسال از طریق وبسایت مؤسسه کتاب را نیز برجسته و قابل توجه خواند و تصریح کرد: در این نمایشگاه مجازی یک میلیون و ۳۵۰ هزار جلد کتاب فروخته شد و شرکت پست این کتاب‌ها را به صورت رایگان به یک هزار و ۲۰۰ شهر و دو هزار و ۹۰۰ روستا ارسال کرد.

فقط مصلی‌های چند منظوره برای تکمیل مورد حمایت قرار می‌گیرند

اسماعیلی در بخش دیگر صحبت‌های خود در پاسخ به مطالبات فرهنگی مردم شاهرود با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ساخت و اتمام مصلی‌هایی را که دارای فضاهای فرهنگی و هنری باشند مورد حمایت قرار می‌دهد، اظهار کرد: دولت مصمم است که حوزه فرهنگ و هنر به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با بیان اینکه ساخت مجتمع فرهنگی و هنری شاهرود نیز از وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود تا به سرعت به نتیجه برسد، افزود: باید داشته‌های خود را در حوزه‌های مختلف به رخ جهانیان بکشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از ۳۷ سرفصل برنامه تحول دولت هفت سرفصل به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: کارگروه فرهنگی دولت فعال شده و مهمترین مصوبه آن پیوست فرهنگی تمام طرح‌ها و مصوبه‌ها و نیز لایحه‌های دولت از این کارگروه استعلام می‌شود.

اسماعیلی افزود: نباید طرح بزرگ مسکن اجرا شود اما بسترهای فرهنگی از جمله مجموعه‌های فرهنگی و مسجد در آن دیده نشود، پس باید به این مسئله به صورت اساسی نگاه شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 580820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.