اختصاص ۳۰ میلیاردتومان بودجه به بیابان‌زدایی در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اهمیت بیابان‌زدایی در استان، گفت: یکی از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری، اختصاص ۳۰ میلیاردتومان بودجه به بیابان‌زدایی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی کاظمی امروز _پنجشنبه نوزدهم خردادماه ۱۴۰۱_ در گردهمایی روز جهانی «مقابله با بیابان‌زایی» در شهرستان آرانوبیدگل، اظهار کرد: استان اصفهان با مساحت ۱۰.۷ میلیون هکتار، ۹.۷ میلیون هکتار منابع طبیعی دارد که برابر ۹۰ درصد مساحت استان است؛ بخش محدودی از جنگل‌های زاگرس با مساحت حدود ۶۰ هزار هکتار در شمال غرب استان اصفهان قرار گرفته است.

۶.۳ میلیون هکتار از مساحت استان مرتع است، ۳.۲ میلیون هکتار از سطح استان نیز اراضی بیابانی است که برابر ۳۰ درصد مساحت استان و ۱۰ درصد مساحت بیابان‌های کشور است.

اقدامات ویژه برای کانون‌های بحران ریگ در آرانوبیدگل

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده، دو هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی بیابانی استان تحت تأثیر فرسایش بادی و ۱.۵ میلیون هکتار کانون بحران است. ۱۴ کانون بحران در استان شناسایی شده است. در دو کانون بحران ریگ بلند آران و بیدگل اقدامات ویژه‌ای برای بیابان‌زدایی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: ۵ ۰ درصد از مساحت شهرستان آران و بیدگل تحت تأثیر فرسایش بادی و حدود ۱۲۵ هزار هکتار (۲۱ درصد از مساحت شهرستان) تحت تأثیر کانون بحران است. تهدید این شهرستان کاشان را هم درگیر می‌کند. از سال ۱۳۴۵ اولین عملیات بیابان‌زدایی در امامزاده آقا علی عباس شروع شد.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۱۴ شهرستان بیابانی در استان اصفهان وجود دارد، اضافه کرد: نطنز، اردستان، خوروبیابانک، شرق اصفهان، کوهپایه، هرند، ورزنه و جرقویه علاوه بر آران و بیدگل بیابانی است، شهرستان‌های شهرضا و گلپایگان نیز به تازگی در تعریف بیابان قرار گرفته است.

کاظمی تصریح کرد: حدود ۳۱۰ هزار هکتار عملیات جنگل‌های دست‌کاشت بیابانی در ۶۰ سال اخیر در استان اصفهان انجام شده است. این اقدام امکان حیات در شهرها و روستاها را فراهم کرده است. به گفته مردم آران و بیدگل وجود این جنگل‌ها بسیار تأثیرگذار بوده و امکان زندگی در این شهرستان را فراهم کرده است. در این شهرستان صنعت قالی‌بافی و صنایع‌دستی گسترش یافته و هیچ‌یک از افراد بیکار نیستند. حتی این شهرستان با اشتغالی که ایجاد کرده مهاجرپذیر هم شده است.

پتانسیل بیابان‌ها تاکنون نادیده گرفته شده است

وی با بیان اینکه پتانسیل بیابان‌ها تاکنون نادیده گرفته شده است، گفت: سازمان منابع طبیعی به دنبال استفاده از این پتانسیل‌ها است. میزان اعتبارات حوزه بیابان بسیار محدود بوده و به مشارکت مردم، نهادها و دستگاه‌های مختلف در بیابان‌زدایی نیز نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان اضافه کرد: در سنوات قبل جنگل‌های دست‌کاشت ایجاد شد و با توسعه روستاها و تبدیل آن به شهر برخی از این جنگل‌ها به محدوده شهر رسیده است. بنابراین تصمیم گرفته شد در قالب پارک کویری از این جنگل‌ها استفاده شود، در همین راستا پارک کویری آران و بیدگل احداث شد.

تفاهم‌نامه‌ای برای گسترش تولید انرژی خورشیدی در بیابان‌ها

وی ادامه داد: برای گسترش انرژی‌های خورشیدی، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ساتفا و استانداری اصفهان تنظیم و اعلام آمادگی شد تا اراضی منابع طبیعی به این مهم اختصاص یابد تا انرژی‌های خورشیدی در بیابان‌ها توسعه یابد.

کاظمی گفت: توجه ویژه به گردشگری و بومگردی در دستور کار بوده است و فرهنگ استفاده از خانه‌های روستایی مورد توجه قرار گرفت تا در کنار این خانه‌ها گردشگری بیابان و رصد ستارگان نیز گسترش یابد و منبع درآمدی برای شهرستان‌های بیابانی ایجاد شود.

اجرای عملیات بیابان‌زدایی در استان اصفهان ضروری است

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از خسارت به ۸۳۰ کیلومتر جاده، ۲۸۰ کیلومتر راه‌آهن، ۱۸۰۰ کیلومتر شبکه آبیاری، ۲۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۲۳۱ روستا و ۳۶ شهر، دو فرودگاه شهید بهشتی و شهیدبابایی و ۱۰ شهرک صنعتی از جمله نتایج اقدامات بیابان‌زدایی انجام شده در سال‌های گذشته است. بنابراین اجرای عملیات بیابان‌زدایی در استان اصفهان ضروری است.

کاظمی با بیان اینکه یکی از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری اختصاص ۳۰ میلیارد تومان بودجه به بیابان‌زدایی است، تصریح کرد: اقداماتی درخصوص استفاده از مالچ‌های غیرنفتی انجام شده و برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم.

کد خبر 580679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.