توجه به ایمن‌سازی ساختمان‌ها برای پیشگیری از فجایع

رئیس شورای اسلامی اراک گفت: امیدوار هستیم سازمان نظام مهندسی و متولیان تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی موارد ایمن‌سازی در ساختمان‌ها را مد نظر قرار دهند تا با فجایعی همچون متروپل و پلاسکو مواجه نشویم.

سید وحید میرنظامی در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره جزئیات سفر روز گذشته اعضای شورای شهر به آبادان و بازدید از ساختمان متروپل اظهار کرد: وظیفه مدیریت شهری در این زمینه این است که در رصدهای میدانی موارد نا ایمن در ساختمان‌ها را پایش کند، اما در واقع تدابیری که در زمان ارائه طرح جامع و طرح تفصیلی و همچنین طراحی ساختمان‌ها بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام می‌شود می‌تواند در جلوگیری از ایجاد چنین فجایعی مؤثر باشد.

وی افزود: شهرداری به عنوان یکی دستگاه خدمات‌رسان موظف است بر اساس مجوزهای صادرشده عمل کند و نقشی در مراحل محاسبات و اجرای ساختمان ندارد، پروژه بناها توسط مهندس محاسب طراحی می‌شود و سپس مهندس مجری پروژه را عملیاتی می‌کند و مهندس ناظر وظیفه سنگین نظارت بر استانداردهای ساختمانی را دارد. سازمان آتش‌نشانی به عنوان یکی از سازمان‌های تابع شهرداری می‌تواند بر اساس نقشه‌های تأسیسات، ایمنی ساختمان را پایش کند اما تأمین و نظارت بر استحکام اسکلت بتنی یا فولادی بناها در حیطه وظایف نظام مهندسی است و باید از امضاهای سیاهی که باعث ایجاد مشکلات و ناامنی در ساختمان‌ها می‌شود جلوگیری به عمل آید.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: شهرداری فقط در بازدیدهای بصری به پیمایش مواردی چون نشست ساختمان، ترک خوردگی در سطح بنا یا مشکلات تأسیسات بپردازد و این گونه ناامنی‌ها را اعلام کند، در مقرارت ساختمان خلاءهای قانونی بسیاری وجود دارد و مصالح ناایمن نیز از دیگر موارد مؤثر در ایمنی ساختمان‌ها است. مصالح ساختمان متروپل نیز باید مورد آزمایش قرار بگیرد، چرا که ممکن است گذشته از نبود استحکام در ساختمان، استفاده از مصالح‌های غیراستاندارد نیز در ایجاد این حادثه دخیل بوده باشد.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر به اتفاق دادستان و معاون پیشگیری از جرایم دادگستری و مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی و رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری از برخی از ساختمان‌های ناایمن شهر اراک مانند مجتمع ارغوان، ورزشکاران و پاساژ اسلامی اراک بازدیدی انجام شد تا پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.

میرنظامی تاکید کرد: آنچه از آن غافل بوده‌ایم و در سال‌های اخیر در شهر اراک نیز به طور گسترده مشاهده می‌شود نماهای ناایمن و سنگینی است که سازندگان بدون توجه به محاسبات اولیه ساختمان و برای ایجاد رونق کاذب در بازار ساختمان دست به ایجاد چنین نماهایی می‌زنند و لازم است در این زمینه نیز تدابیر جدی گرفته شود.

کد خبر 580339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.