ضرورت ساده‌زیستی مسئولان/ پشتوانه انقلاب اسلامی مردم هستند

عملکرد، صحبت، ایده و روش زندگی امام در حیطه مردمی بودن بود و مردم این را از نزدیک مشاهده کردند؛ برای مردم روشن شد که امام کاملا ساده‌زیست، مردمی و به فکر مردم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مردم‌داری حضرت امام (ره) یکی از ویژگی‌های جاذبه ایشان برای ملت‌های مسلمان شناخته می‌شود، که این مسئله با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و قرآنی و سنت پیامبر (ص) به وجود آمده است.

تفکر و اندیشه سیاسی والای امام (ره) که برگرفته از قرآن و عترت و سنت پیامبر اکرم بود در نهایت مبنای الگویی به نام مردم‌سالاری دینی را به وجود آورد که این مهم، مردم را در پیشبرد اهداف و امور حکومتی در رأس می‌دانست.

یکی از دلایل اصلی نفوذ معنوی امام (ره) در دنیای اسلام مردم‌باوری و اهمیت مشارکت مردم در اداره کشور در راستای حکومت دینی بود.

امام راحل به صورت عملی نقش مردم را در قالب جمهوریت با حاکمیت دینی در قالب اسلامیت پیوند زدند و الگوی جدیدی به نام جمهوری اسلامی ایجاد کردند و مردم شاهد تمام این رخدادها بودند.

برای شناخت بیشتر از دیدگاه مردم‌سالاری دینی از نظر امام خمینی (ره) با حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد محمودی، امام جمعه موقت اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مردم در اندیشه امام خمینی (ره) چه جایگاهی داشتند؟

به صورت کلی انقلاب اسلامی با انقلاب‌هایی که در طول تاریخ بشری و اخیراً در کشورهای مختلف شکل گرفته است تفاوت‌های ماهوی و امتیازهایی دارد که در انقلاب‌هایی مانند فرانسه و روسیه وجود ندارد زیرا انقلاب اسلامی یک انقلاب صرفاً سیاسی، اقتصادی و مذهبی نبود و مجموعه‌ای از عرصه‌های مختلف زندگی انسانی را شامل می‌شود.

مردم‌سالاری دینی و ولایت فقیه ادبیات تازه‌ای بود که حضرت امام (ره) در ادبیات سیاسی جهان و زمامداری و اداره جامعه انسانی مطرح کردند که این موضوع تنها شعار نبود و با دیدگاه و مبنایی که امام راحل داشتند توانستند این دیدگاه را در جامعه پیاده کنند.

در حال حاضر حدود ۴۳ سال از انقلاب شکوهمند گذشته است و تاکنون ۱۳ انتخابات ریاست جمهوری، ۱۱ انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز خبرگان رهبری و شوراها برگزار شده است، اگر مجموع انتخابات برگزار شده را در نظر بگیریم به صورت میانگین سالانه رأی‌گیری داشتیم یعنی حضور مردم در صحنه تصمیم‌گیری‌های کشور و کلان کشور را شاهد بودیم.

انتخابات خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شخصیت‌هایی که در مدیریت جامعه نقش دارند یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در واقع بر مبنای ولایت فقیه بوده یعنی در رأس امور یک مجتهد جامع‌الشرایط و آگاه به اسلام، دین و اسلام‌شناس وجود داشته است که طبیعتاً در جای دیگر این نوع از مردم‌سالاری وجود ندارد.

اهمیت به رأی مردم یکی از مؤلفه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، همان‌گونه که حضرت امام (ره) بارها فرمودند میزان رأی مردم است و این بیان را در طول سال‌ها مشاهده کردیم.

همان‌گونه که امام راحل مردمی زندگی کردند، مقام معظم رهبری که در رأس هرم نظام جمهوری اسلامی ایران هستند همین اندیشه را دنبال می‌کنند و ایشان هم مردمی فکر می‌کنند و هم مردمی زندگی می‌کنند و هم برای رأی و دیدگاه مردم اهمیت قائل هستند و به صورت عملی این موارد طی ۴۳ سال گذشته نمایان و مشهود است. سازمان‌ها، نهادهای مردم‌سالاری و مردمی هم که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد همه حکایت از این جایگاه دارد.

تشکیل بسیج مستضعفان، کمیته امام خمینی (ره) و نهادهای دیگر مردمی از نوع تفکر و اندیشه امام به وجود آمد. معتقدم حضرت امام (ره) در بین مراجع بزرگوار و علما از زمان غیبت صغری و کبری (از زمان کلینی تا خمینی) به گونه‌ای جامع بروز و ظهور کرد که به همه عرصه‌های دین توجه داشت. همچنین یک فقیه جامع‌الشرایط بود که در بعد عرفان، فلسفه، سیاست‌ورزی و سیاستمدار حرفه‌ای شکل گرفت که در بعد زمان و گذشت دوران جامعیت ایشان را روشن و معلوم کرده است.

حضرت آیت‌الله گلپایگانی وقتی برای حضرت امام نماز خواندند این فراز که "اگر این فرد خطایی دارد خداوندا از او بگذر" را حذف کردند. از این‌رو از ایشان پرسیدند یادتان رفت یا عمداً این فراز را حذف کردید؟ آیت الله گلپایگانی فرمودند من عمداً حذف کردم زیرا ۴۰ سال با ایشان محشور بودم و حتی یک مکروه از ایشان ندیدم چه برسد به معصیت، گناه یا خلاف.

بنابراین این نظام و انقلاب برگرفته از تفکر و اندیشه چنین شخصیتی است که به همه عرصه‌های وجودی اسلام ناب محمدی توجه کرده و با اعتقاد و امیدواری تمام به صحنه آمده است.

یکی از ویژگی‌های حضرت امام این بود که به آنچه عمل می‌کرد اعتقاد راسخ داشت یعنی هیچ‌گونه تردیدی در مسیر نداشت و موفق هم می‌شد. همچنین اعتماد به مردم و نیروهای انقلاب داشت.

امام خمینی (ره) در سال ۴۲ فرموده بودند که نیروهای من در گهواره‌ها خوابیده‌اند یعنی اعتقاد این چنینی به آینده داشتند و در واقع راسخ، بدون ترس و هراس به مسیر ادامه می‌دادند.

از جمله اعتقاد راسخ امام در این جمله نمایان است که فرمودند "به والله من در مقابل قدرت‌های شرق، غرب و پهلوی هرگز یک لحظه نترسیدم" زیرا به راهی که انتخاب می‌کرد اعتقاد راسخ و ایمان داشت و هیچ‌گونه تردیدی در این راه نداشت.

تا چه میزان مسئولان کنونی باید به توصیه‌های حضرت امام درباره مردم عمل کنند؟

اوایل انقلاب سیاستمداران و محققان به دنبال این بودند که چه چیزی ممکن است انقلاب را تهدید کند؟ از این‌رو نظرهای مختلفی وجود داشت اما نظر درست این بود که آنچه که انقلاب را تهدید می‌کند نارضایتی مردم است. یعنی پشتوانه انقلاب مردم هستند و تا زمانی که مردم را در صحنه داریم هیچ‌گونه تهدیدی از جانب دشمنان نخواهیم داشت.

حضرت امام (ره) هم با پشتوانه مردم به صحنه انقلاب آمد از این رو اقشار مختلف جامعه با زبان‌ها و ملیت‌های مختلف در ایران اسلامی در انقلاب ما سهیم بوده و هستند و تا زمانی که این پشتوانه وجود داشت باشد یقیناً موفق خواهیم بود.

یکی از سفارش‌های حضرت امام این است که همان‌گونه که خودشان مردمی و ساده زندگی کردند و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری بسیار ساده زندگی می‌کنند در نظام جمهوری اسلامی هم همه مدیران در رده‌های مختلف اعم از رئیس جمهور، وزرا، وکلا و مدیران سطوح پایین‌تر نیز ساده و مردمی زندگی کنند و تفاوتی با توده مردم نداشته باشند.

گرچه حضرت علی (ع) می‌فرمایند: نمی‌توانید مثل من عمل کنید ولی در این مسیر به من کمک کنید، یعنی فاصله زیادی از ساده‌زیستی نگیرید.

باید به جامعه دینی بفهمانیم که نظام ما نظام مردم‌سالاری و مبتنی بر مردم است. همچنین هدف نظام ما خدمت به مردم است، باید به این نکته اشاره کرد که در صحنه‌های مختلف و فتنه‌هایی که در گذشته شاهد بودیم مردم به صحنه آمدند و با حضور به موقع فتنه‌ها را سرکوب و نظام را تقویت کردند. از جمله نمونه حضور مردم در صحنه می‌توان به حضور گسترده و پررنگ مردم در تشییع سردار دل‌ها اشاره کرد.

این موضوع مشهود است که انقلاب ما انقلاب مردمی است و شهدا نیز در همین مسیر حرکت کردند، از این‌رو امیدواریم که مسئولان نظام به این نکته بیشتر توجه داشته باشند و توقع مردم از مسئولان این است که مانند خودشان زندگی کنند و به فکر مردم باشند.

ساده‌زیستی از منظر امام خمینی (ره) چه تعریفی داشت؟

امام (ره) چه در زمانی که انقلاب را از سال ۴۲ شروع کردند و چه دورانی که در تبعید بودند و چه زمانی که عراق بودند و از آنجا به نوفل‌لوشاتو رفتند در همه صحبت‌های خود از مردم می‌گفتند وقتی هم وارد ایران شدند اولین مکان برای حضور و سخنرانی را بهشت زهرا انتخاب کردند و به جای اینکه به خانه شخصیتی یا حتی اقوام و بستگان بروند به بهشت زهرا آمدند و برای آن جمعیت کثیر صحبت و از خواسته‌های مردم حمایت کردند.

عملکرد، صحبت، ایده و روش زندگی امام همه در حیطه مردمی بودن بود و مردم این را از نزدیک مشاهده کردند. همچنین برای مردم روشن شد که امام کاملاً ساده‌زیست، مردمی و به فکر مردم است.

کد خبر 579858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.