اقدامات شهرهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا

مدیران شهرهای اروپایی در تلاش هستند اقداماتی کارآمد برای کاهش انتشار گازهای آلاینده ناشی از خودروهای موتوری پیاده کنند تا از این طریق، کیفیت هوای مناطق را بهبود ببخشند و رفاه را برای ساکنان به ارمغان بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از ساکنان شهرهای اروپایی همه ساله بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند یا به بیماری‌های مزمنی نظیر تنگی نفس مبتلا می‌شوند. گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست اروپا نشان داده است که تنها در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۷ هزار نفر از مردم اروپا بر اثر قرار گرفتن در معرض گازهای آلاینده جان خود را از دست دادند و بسیاری نیز در بیمارستان‌ها بستری شدند.

سازمان محیط زیست اروپا، آلودگی هوا را به عنوان مرگبارترین مؤلفه زیست‌محیطی در سراسر اروپا معرفی کرده است و همین بحران را عامل اصلی ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و سکته دانسته است.

شواهد نشان می‌دهد که بیشتر مشکلات مربوط به آلودگی هوا در شهرها اتفاق می‌افتد که مهم‌ترین عامل مؤثر بر آن، تردد وسایل نقلیه موتوری است. به همین دلیل، اخیراً بسیاری از مردم می‌کوشند از شهرهای شلوغ به مناطقی با کمترین نرخ عبور و مرور خودروها و حتی روستاها سکونت گزینند تا خود را از خطرات ناشی از آلودگی هوا در امان نگه دارند. در همین راستا، مدیران شهری نیز نسبت به گذشته آگاه‌تر شده‌اند و می‌دانند که در خط مقدم مبارزه با آلودگی‌های هوا قرار دارند. آن‌ها علاوه بر آگاهی از اثرات هوای پاک بر سلامت ساکنان شهری، می‌دانند که کاهش انتشار گازهای آلاینده می‌تواند به جذابیت هر چه بیشتر شهرها کمک کند و حتی در جذب گردشگران نیز مؤثر باشد. از سوی دیگر، کاهش آلودگی هوا یک مسئله مهم در رابطه با عدالت اجتماعی به شمار می‌رود چرا که اغلب افراد کم‌درآمد ساکن در مناطق محروم در معرض خطرات ناشی از آن قرار می‌گیرند.

اقدامات شهرهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا

کاهش آلودگی هوا

مدیران شهرهای مختلف اروپا به منظور حل مشکل انتشار گازهای آلاینده از خودروها، تاکنون ایده‌های متعددی را پیاده کرده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ممنوعیت عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری در بسیاری از خیابان‌ها اشاره کرد. در واقع، این افراد شیوه‌های دیگر تردد نظیر دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را در بسیاری از خیابان‌ها جایگزین تردد از طریق خودروهای موتوری کرده‌اند.

به عنوان مثال، آنه ایلداگو شهردار پاریس پایتخت فرانسه سرمایه‌های کلانی را صرف توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری کرده است تا از این طریق نه‌تنها آلودگی هوای مناطق را کاهش دهد، بلکه پاریس را به یکی از شهرهای دوستدار دوچرخه جهان تبدیل کند. آنه ایلداگو در نظر دارد تا سال ۲۰۲۶ از طریق توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری، قابلیت تردد کاربران این وسیله نقلیه پاک را در مناطق به ۱۰۰ درصد برساند. به منظور تحقق این هدف، پاریس به زودی میزبان ۱۸۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری مستقل خواهد بود، ضمن این‌که بخش‌های مختلفی از خیابان‌های کنونی نیز به تردد دوچرخه‌سواران اختصاص داده خواهد شد.

اقدامات شهرهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا

در بروکسل، پایتخت بلژیک نیز که در سراسر جهان به داشتن پرترافیک‌ترین خیابان‌ها شهرت دارد، مدیران در نظر دارند به هر شهروند ۹۰۰ پوند هدیه بدهند مشروط بر این‌که دریافت کنندگان، تردد از طریق خودروهای شخصی خود را کنار بگذارند و بودجه مورد نظر را برای خرید دوچرخه یا تردد از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار دهند.

مدیران لندن، پایتخت انگلستان برای خودروهایی با بیشترین نرخ آلاینده هوا که در داخل شهر به تردد می‌پردازد، جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته‌اند؛ دارندگان این خودروها باید به ازای هر روز تردد در داخل شهر، مبلغ ۱۲.۵۰ پوند جریمه پرداخت کنند.

اقدامات شهرهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا

ذرات معلق غیر اگزوزی

ذرات معلق غیر اگزوزی ناشی از ترمز و تایر خودروها کمتر به عنوان عوامل خطرناک شناخته شده است، با این حال، سلامت محیط زیست را به طور جدی تهدید می‌کند و سهم مهمی در افزایش آلودگی هوا به عهده دارد.

در این میان، گرایش به تردد از طریق وسایل نقلیه بزرگ این بحران را شدیدتر می‌کند چراکه وزن خودرو ارتباط مستقیمی با انتشار گازهای غیر اگزوزی دارد. در واقع، کاهش اندازه و وزن خودروها می‌تواند انتشار گازهای آلاینده مضر و همچنین انتشار دی اکسید کربن را به حداقل برساند که این امر به سهم خود می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و در نتیجه بهبود سلامت انسان ایفا کند.

در این رابطه، لازم است مدیران شهری علاوه بر اعمال اقداماتی که تا کنون برای کاهش انتشار کربن پیاده کرده‌اند، قوانین ویژه‌ای نیز برای رفت‌وآمد خودروهای سنگین پیاده کنند تا از این طریق، انتشار گازهای غیر اگزوزی ناشی از ترمز و تایرهای آن‌ها را به حداقل برسانند و از این طریق، به بهبود کیفیت هوا و در نهایت، افزایش رفاه شهروندان کمک کنند.

کد خبر 579654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.