عربستان سیاست غوغاسالاری را در منطقه کنار خواهد گذاشت

سفیر سابق ایران در لیبی گفت: در دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان عمدتاً مسائل دیپلماتیک مطرح بوده و به هیچ عنوان روی مسائل امنیت منطقه‌ای مذاکره‌ای صورت نگرفته است.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: این دوره از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز به کار کرده که نشان می‌دهد زمینه‌های مناسبی برای برقراری رابطه بین دو کشور ایجاد شده است، یعنی کنش‌ها و واکنش‌هایی که طرفین در دور پنجم از خود نشان دادند بیانگر پیشرفت مذاکرات و تداوم این روند است.

وی افزود: عوامل مختلفی دست به دست هم داده است تا این شرایط فراهم شود، یکی از این عوامل بسیار مهم و اساسی این است که عربستان راهبرد تنش‌زدایی که در منطقه دنبال می‌کرد را تا اندازه زیادی کنار گذاشته و سیاست‌هایی که سبب دوری بین دو کشور شده بود را از دستور کار خود حذف کرده است که این مهم یکی از عوامل پیشرفت در مذاکرات است.

سفیر سابق ایران در لیبی تصریح کرد: عربستان بعد از روی کار آمدن مجدد دموکرات‌ها و شکست ترامپ احساس می‌کند که سیاست‌های حمایتی که آمریکایی‌ها از آن‌ها داشتند را دیگر ندارد و عربستان آسیب‌پذیر شده است و به همین علت سعی می‌کند سیاست جنجال‌آفرینی و غوغاسالارانه را در منطقه کنار بگذارند.

وی ادامه داد: عربستان در زمان ترامپ سلسله سیاست‌های بلندپروازانه‌ای را در جاهای مختلف دنبال کرد و این سیاست‌ها در کشورهای منطقه سبب شد عربستان در یک موقعیت متزلزل قرار بگیرد، اکنون با رفتن ترامپ و روی کار آمدن جمهوری‌خواهان، عربستان احساس می‌کند دیگر پشتوانه لازم را ندارد.

قناد باشی یادآور شد: مسائل دیگری نیز وجود دارد که مربوط به داخل عربستان می‌شود، در داخل عربستان شرایط گذشته تغییر پیدا کرده است و آن‌ها علاقه‌مند هستند که با تثبیت سیاست‌های خارجی خود زمینه‌ای را فراهم کنند که آسیب‌پذیری در داخل عربستان کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: از طرفی مسئله ادامه جنگ یمن در عربستان نارضایتی ایجاد کرده و از طرفی هم‌سویی با برخی از سیاست‌های آمریکایی_اسرائیلی در منطقه باعث نارضایتی در عربستان شده است؛ لذا این کشور علاقه‌مند است که سیاست‌های جنجال‌آفرین منطقه را کاهش دهد تا در برابر آسیب‌پذیری‌های داخلی توان لازم را داشته باشد.

سفیر سابق ایران در لیبی تصریح کرد: در دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان عمدتاً مسائل دیپلماتیک مطرح بوده و به هیچ عنوان روی مسائل امنیت منطقه‌ای مذاکره‌ای صورت نگرفته است.

کد خبر 574034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.