اصفهان نیازمند ایجاد مدیریت متمرکز سازمان یافته است/گردشگری مهم‌ترین ظرفیت فرهنگی استان

«معتقدم مدیریت شهری بر ریل صحیح برنامه‌های فرهنگی قرار گرفته البته تمرکز مدیریتی در اصفهان ضعیف است برای رفع این معضل باید از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی استفاده شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان اصفهان به ویژه کلان‌شهر اصفهان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیری از جمله پتانسیل‌های گردشگری، تاریخی و مذهبی و علمی بی شماری برخوردار است که باید این ظرفیت‌ها بیش از پیش به جهان شناخته شود همچنین این شهر به دلیل دارا بودن جنبه‌های متعدد تاریخی و فرهنگی و هنری از ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی برخوردار است که می‌توان از این ظرفیت‌ها به عنوان یک منبع درآمدزایی بهره‌مند شد.

هرساله از سوم اردیبهشت ماه هفته‌ای به نام اصفهان نامگذاری شده است، البته امسال با توجه به همزمانی این هفته با لیالی قدر، مقرر شد رویدادهای آن از سیزدهم تا نوزدهم اردیبهشت برگزار شود تا بهانه‌ای برای شناساندن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اصفهان باشد. محور اصلی برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان، بزرگداشت و معرفی مشاهیر و مفاخر نصف جهان است.

به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان با حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو شورای عالی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اصفهان از چه پتانسیل‌های فرهنگی برخوردار است؟

استان اصفهان در بین استان‌های کشور صاحب ظرفیت‌های فوق‌العاده فرهنگی است، به عنوان نمونه شخصیت‌های بزرگ علمی، حوزوی، دانشگاهی و رجال علمی در اصفهان از گذشته تاکنون به نسبت سایر استان‌ها در رده بالا قرار دارد.

در ابعاد فرهنگی متناسب با وضعیت علمی و فرهنگی ظرفیت‌ها کمتر معرفی شده است، در هنرمندان، خطاطان، علما و بزرگان و شخصیت‌های متعددی در این استان وجود دارد. در زمینه خطاطی در سطح کشور افرادی همچون آقای فضایلی کم داریم، اما ایشان خطاطی است که درب‌های ورودی حرم امام رضا (ع) را با خط بسیار زیبا نوشته است.

هنرمندانی مانند استاد کسایی در این استان زیسته‌اند که شخصیتی در بعد هنر خود بود و علمای بزرگواری مانند مرحوم آیت‌الله میرجهانی، آیت‌الله صافی و علامه مجلسی بودند، همچنین در بعد مسائل ریاضی و مهندسی مرحوم شیخ بهایی را از گذشته داریم و اکنون شخصیت‌های دیگری در راستای راه و منش آن‌ها تلاش می‌کنند. بنابراین این ظرفیت‌های ناشناخته باید بیشتر معرفی شوند.

در زمینه خواهران ظرفیت‌ها، شخصیت‌ها و اساتید بزرگی در این استان هستند مانند مرحوم بانو امین، خانم همایونی و دیگران در ابعاد و زمینه‌های مختلف دیگر بودند همچنین بانوان در زمینه‌های پزشکی و مهندسی فراوانی در این استان وجود دارند که این ظرفیت‌ها ناشناخته باقی مانده‌اند.

در بعد مسائل سیاسی، رجال سیاسی توانمندی وجود دارد که هم سیاسی و هم فقیه بودند مانند مرحوم آیت‌الله شهید دکتر بهشتی که مغز متفکر مسائل فرهنگی، فقهی و سیاسی بود و اکنون هم چهره‌هایی از این قبیل را شاهد هستیم که به جامعه معرفی نشدند.

همچنین دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی بی‌نظیری نیز در اصفهان وجود دارد.

مهم‌ترین ظرفیت فرهنگی استان اصفهان چیست؟

مهم‌ترین ظرفیت فرهنگی استان اصفهان موضوع گردشگری با آثار میراث فرهنگی فراوان در استان اصفهان است، اما باید گلایه کنیم که کنار شهر اصفهان ساختمان‌های زمان قاجار و قبل از آن به خرابه تبدیل شدند.

یعنی میراث فرهنگی در استان اصفهان که بزرگترین مرکز درآمدی است و درآمد آن با نفت برابری می‌کند متأسفانه در حال تخریب است که در این راستا گردشگری اصفهان هم نابود خواهد شد؛ دلیل آن نشست زمین و مشکلات دیگر است و میراث هم بدون پول نمی‌تواند برای احیای آن‌ها کاری از پیش ببرد.

ظرفیت گردشگری اصفهان در دنیا بی‌نظیر و معروف است، اما با کمال تأسف کمترین استفاده از آن صورت می‌گیرد که دلیل آن مباحث مدیریتی است.

ظرفیت خیران اصفهان در زمینه‌های مختلف در بعد فرهنگی، چه خیران مدرسه‌ساز و چه خدماتی از ظرفیت‌های بی‌نظیر این استان است، بیش از ۱۲۰۰ مرکز خیریه در استان اصفهان وجود دارد که بعد عظیم فرهنگی را در داخل استان اداره می‌کنند و متأسفانه ناشناخته مانده است.

ظرفیت کانون‌های فرهنگی را در اصفهان داریم که بیشترین مراکز فرهنگی را به نسبت کل کشور به خود اختصاص داده است، ظرفیت شهدای انقلاب اسلامی نیز از دیگر ظرفیت‌های این استان بوده که بیش از ۲۳ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است.

اصفهان بیشترین شهید روحانی کل کشور را دارا است، اگر از هر خانواده روحانی یک نفر شهید شده باشد در اصفهان از هر شش خانواده روحانی یک نفر شهید شده است. یعنی اصفهان در جبهه و جنگ ظرفیت جانبازان، آزادگان و شهدای انقلاب فرهنگی و دینی بالایی دارد که متأسفانه از آن به خوبی بهره‌برداری و استفاده بهینه صورت نگرفته است.

معتقدم آنچه برای اصفهان مهم است ایجاد مدیریت متمرکز سازمان یافته بر اساس ساختار دقیق فرهنگی جهت معرفی پتانسیل‌های مختلف فرهنگی است. اکنون عمق مسئله موضع انقلاب مجموعه‌ای از خاطرات ناگفته جبهه‌های جنگ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است، اصفهان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزانی از روحانیت و دانشگاه داشت که این مسئله هم برای مردم کمتر بازگو شده و ناشناخته باقی مانده است. از این‌رو باید ظرفیت مبارزاتی اصفهان در قبل از انقلاب مورد توجه همگان قرار بگیرد و بازگو شود.

معتقدم اصفهان در بین سایر استان‌ها از نظر ظرفیت‌های فرهنگی پیشکسوت است. این در حالی است که در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان افرادی را آوردند و هزینه سنگینی کردند که خروجی مناسبی نداشت. ما در فیلم‌سازی، نمایشنامه، هنرمندی، خوانندگی و مداحی اصفهان افراد پیشکسوتی داریم که به جامعه معرفی نشده‌اند.

برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان باید بر چه محوری برگزار شود؟

اکنون تغییر و تحولی در شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان صورت گرفته است؛ سبک و سیاق حرکت این است که اصفهان محل زندگی است اگر این موضوع در محلات و مساجد شهر شکل واقعی خود را پیدا کند تحول عظیمی صورت خواهد گرفت.

سبک و سیاق گفتمان شهر و نوع فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد بیشتر بعد فرهنگی و اجرایی دارد و امیدوارم بتوانند در این زمینه تحولات خوبی را رقم بزنند.

امسال در گذر چهارباغ تلاشی صورت گرفت تا این مکان از سبک شانزلیزه بودن به محل قرائت قرآن تبدیل شود که در این راستا تحول خوبی صورت گرفت و در ماه مبارک رمضان تنها در یک شب پنج هزار افطاری توسط خیران بین مردم روزه‌دار توزیع شد. در حال حاضر حرکت فرهنگی به سمت محور خانواده و مردم می‌رود که قیمت بالایی دارد و مردم و خانواده‌ها برای برپایی فعالیت‌های فرهنگی پا پیش گذاشتند که اگر این سیاست در شهرداری اصفهان تقویت شود موفق خواهد شد.

معتقدم مدیریت شهری بر ریل درست برنامه‌های فرهنگی قرار گرفته است. یکی از رنج‌های ما این است که تمرکز مدیریتی در اصفهان ضعیف است و باید تمرکز مدیریتی صورت بگیرد و از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی استفاده شود.

کد خبر 573157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.