۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۴
گذر از تاریخ

بریایی هفته فرهنگی اصفهان در میانه اردیبهشت سحرانگیز و بهشت گونه دیار نصف جهان از آن دست رخدادهایی است که باید آن را تجربه کرده باشید تا شیرینی آن همچون گز اصفهان در کام و ذائقه تان ماندگار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته فرهنگی اصفهان امسال پس از تأخیر چند سال به دلیل شیوع کرونا با برگزاری آئین افتتاح در چهارباغ عباسی و دقیقاً در مقابل خیابان و تندیس جناب شیخ بهایی با حضور کم‌نظیر شهروندان کار خود را آغاز کرد.

شهروندان اصفهانی از ساعت‌ها قبل از آئین افتتاح هفته اصفهان در محور چهارباغ فارغ از هیاهوی خودروها حضور داشتند و از بهار شهر زیبای خدا استشمام می‌کردند.

فضاسازی و نو شدن مبلمان شهری و آبی که در میانه چهارباغ عباسی روان است و درختان سبز و سر به فلک کشیده آن همه و همه یادآور گذشته تاریخی این محور شده است، نکته‌ای که از دید شهروندان حاضر در برنامه بزرگداشت هفته اصفهان پنهان نماد و در گفتگویی که با آنها داشتیم از این تغییر و تحول انجام شده در این محور احساس رضایت کردند و یادآور شدند وقتی به چهارباغ می آییم مثل همین امشب آرامشی مثال زدنی را تجربه می‌کنیم.

اما زاینده رود و حال ناخوش سال‌های اخیرش هم نقطه اشتراک دیدگاه‌ها و نظرات شهروندان بود آنها از وضع موجود زنده‌رود گلایه می‌کردند و می‌گفتند مگر می‌شود هفته اصفهان برگزار شود و زاینده رود را کم جان داشته باشیم.

«در مدرسه با شیخ بهایی آشنا شدم و می دانم اگر او نبود اصفهان این قدر شناخته شده نبود.» این را نوجوان ۱۳ ساله اصفهانی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «کاش حالا که همه در چهارباغ جمع شده‌اند و برنامه‌ها را می‌بینند مراقب فضای سبز و تمیزی آن هم بودند و به نگهداری شهر توجه بیشتری می‌کردند.»

یکی از مو سپیدان شهر نیز که تکیه بر عصا زده بود می‌گوید: «الان که در چهارباغ نشسته ام خاطراتم از این خیابان که در گذشته تجربه کرده‌ام زنده شد؛ این شادی و نشاطی که امشب از مردم می بی نم ما را به گذشته برد که مردم زمانی که به چهارباغ می‌آمدند فارغ از تمام مشکلات زندگی خوش می‌گذراندند و دور هم بودند مثل آنچه که الان می‌بینیم».

یکی از کارگران خدمات شهری هم که در طول برنامه لحظه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم دست برنمی‌داشت می‌گوید: «ما از صبح در حال آماده‌سازی فضای چهارباغ برای حضور راحت‌تر مردم در جشن هفته اصفهان بودیم و الان که می‌بینم مردم شاد و خوشحال از این فضا استفاده می‌کنند، خستگی من از میان رفت.»

در آئین افتتاح هفته فرهنگی اصفهان گروه‌های نمایش به بازسازی دوران صفویه در اصفهان پرداختند و با معرفی چهره نام‌آور دوران صفویه یعنی شیخ بهایی مردم را با اقدامات و دستاورد این دانشمند برجسته آشنا کردند.

به تصویر کشیدن شیوه تقسیم‌بندی آب زاینده‌رود و بهره‌مندی همه از آن به صورت عادلانه و تدوین طومار منسوب به شیخ بهایی بخشی دیگر از این برنامه‌ها بود.

اجرای داستان‌های آموزنده و امثال و حکم دوران قدیم اصفهان هم از بخش‌هایی بود که برای مردم اجرا شد تا با فرهنگ و آداب و رسوم مردم اصفهان در گذشته آشنا شوند.

برنامه‌های افتتاحیه هفته بزرگداشت اصفهان بر زاینده‌رود و جاری بودن همیشگی آب در آن متمرکز بود.
معرفی دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود نیز از موضوعاتی که برای حاضران معرفی و تبیین شد و شهروندان با اهداف این دبیرخانه و چگونگی فعالیت آن آشنا شدند.

اما هر روز از هفته فرهنگی اصفهان به نام یک شخصیت نام‌آور علمی، فرهنگی و ایثارگر نام‌گذاری شده است که به نظر می‌رسد این اتفاق می‌تواند شهروندان را بیش از گذشته با چهره‌های شاخص و نام‌آور اصفهان آشنا کند.

کد خبر 572560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.